tóth gabi
40 évnek kellett eltelnie, hogy intézkedjenek a hatóságok.
Az indiai Bhopál városban megkezdődött a mérgező hulladék elszállítása abból a vegyi üzemből, ahol 1984-ben bekövetkezett az emberiség történetének eddigi legtöbb halálos áldozatot követelő ipari balesete. A "bhopali katasztrófa "nevén ismertté vált incidensben legkevesebb 20 ezer ember vesztette életét, a terület kárrendezésére 40 évig tartó jogi csatározás után kerül sor - írja a BBC.
A bhopali katasztrófa 1984. december 2-án éjszaka történt az Union Carbide rovarirtó szereket gyártó cég bhopali üzemében. A tragédia idején nem működött az üzem, csak karbantartási munkálatokat végeztek. Ennek során került víz egy vegyszeres tartályba, melynek tartalma 2 óra belül elpárolgott. Mint később kiderült, több mint 42 tonna metil-izocianát került a levegőbe. Ez egy erősen mérgező vegyület, ami már rendkívül kis mennyiségben is képes halált okozni.
Az ipari létesítményből kiszökött mérges gázfelhő az egész várost ellepte, és későbbi számítások szerint 40 négyzetkilométernyi területen alakult ki mérgezőanyag-koncentráció. Az emberek arra ébredtek, hogy nem kapnak levegőt. Sokan azonnal a kórház felé indultak, ám éppen ezen a területen volt a legmagasabb a mérgező anyag koncentrációja, így útközben haltak meg. De többeknek arra sem maradt ereje, hogy orvoshoz menjen, rengetegen otthon vesztették életüket. Az áldozatok egyharmada gyermek volt.
Konzervatív becslések szerint a gyilkos felhő 5 ezer ember életét oltotta ki közvetlenül, további 15-20 ezer ember pedig a tragédia utáni napokban vesztette életét a szövődményekben. A halálos áldozat mellett sokan elveszítették a látásukat, termékenységüket, de a mérgezés a tüdő és a gyomor működését is tönkretette, illetve születési rendellenességeket és idegi problémákat is okozott. A több százezer emberi áldozat mellett az üzemi baleset Bhopal egész növény- és állatvilágát tönkretette.
A tragédia után bezárt gyárból a mai napig különböző mérgek szivárognak a hátrahagyott vegyi anyagok miatt. Több kutatás is kimutatta, hogy monszun idején bemosódó mérgek ma elsősorban a talajvizet szennyezik. A területen körülbelül 340 tonna veszélyes hulladék vár elszállításra és megsemmisítésre.
Különböző szintű indiai bíróságok az elmúlt évtizedekben többször felszólították az érintetteket az ipari terület rendezésére - ennek ellenére nem történt semmi. Múlt hónapban a legfelsőbb bíróság adott ki egy végzést, amiben a helyi hatóságokat bírálták, amiért az utasítások ellenére sem sem kezdték meg a mérgező hulladék eltávolítását a gyárból. A bíróság négyhetes határidőt tűzött ki a hulladék elszállítására, megjegyezve, hogy a hatóságok még 40 évvel a tragédia után is „tehetetlenek".
A bhopáli katasztrófa segélyezési és rehabilitációs osztályának igazgatója azt mondta, hogy zöld folyosót hoztak létre a mérgező hulladékot szállító teherautók számára, hogy azt a lehető leghamarabb megsemmisíthessék. A tisztviselő kijelentette, hogy ha minden a tervek szerint alakul, három hónapon belül elégetik az összes hulladékot.