tóth gabi
A mozdonyvezetők szakszervezete, a GDL megkezdte az eddigi leghosszabb sztrájkot a Deutsche Bahnnál. Hatalmas veszteség éri a gazdaságot.
Szerdán megkezdődött a Német Mozdonyvezetők Szakszervezetének (GDL) a negyedik és eddigi leghosszabb mozdonyvezetői sztrájkja a Deutsche Bahn személyszállítási ágazatában – számolnak be az eseményekről folyamatosan a német lapok, tévék, rádiók. Szerda kora reggel óta jelentős korlátozások vannak érvényben a vasúti közlekedésben. Az interneten a szokásos menetrendi információk azt mutatják, hogy jár-e vonat vagy sem.
A kollektív szerződéssel kapcsolatos tárgyalási vita az anyagi igények mellett a műszakban dolgozók heti munkaidő-csökkentésének kérdése körül forog. A GDL ezt szeretné 38-ról 35 órára csökkenteni, miközben a fizetés változatlan marad.
Claus Weselsky, a GDL főnöke az ARD és a ZDF reggeli magazinjában azt mondta: amit a Deutsche Bahn AG tesz, az nem más, mint minden követelés ismételt elutasítása. Arra a kérdésre, hogy a szakszervezet mikor tárgyal újra, azt mondta: „Amint a Deutsche Bahn vezetői leszállnak a magas lóról."
Az GDL felhívására csütörtökön demonstrációra kerül sor Stuttgartban, Nürnbergben, Hamburgban, Erfurtban és Halle/Saale-ben. Pénteken többek között Berlinben és Dortmundban terveznek akciókat.
Nemcsak az utasok, hanem a német ipar számára is jelentős korlátozások léptek életbe.
A bejelentett hatnapos vasúti sztrájk megterheli a szállítási logisztikát Németországban és Európában, így a német autóipar vállalatait is
– mondta az Autóipari Szövetség (VDA). Hasonlóan nyilatkozott a vegyipar is, amely szintén sok vasúti szállítást rendel meg.
A sztrájk nagyon sokba kerül a gazdaságnak: A napi veszteség 100 millió euróra tehető, de a hatnapos sztrájk miatt a költségek nem lineárisan nőnek, és elérhetik a milliárd eurós éréket is.