kulcsár edina
A Munkácsi II. Rákóczi Ferenc Középiskola élet-halál harcot folytat az ukránosítással szemben. Nemrég ukrán igazgatót tettek az intézmény élére, akinek az első lépése volt minden magyar nemzeti jelkép betiltása, azóta a helyzet tovább romlott.
Egyik magyarellenes lépést követi a másik Munkácson. Olvasóink közül biztos sokan emlékeznek a település várában lévő turul szobor elbontásáról, aminek helyébe az ukrán szigony került, majd a kárpátaljai magyar oktatást kezdte támadni a Baloga klánhoz köthető városvezetés. A Munkácsi II. Rákóczi Ferenc Középiskola nagy megbecsülésnek örvendő magyar igazgatóját váltották le mondvacsinált indokokkal. Az igazgató bíróságra vitte ügyét, amiben első fokon neki adott igazat az ukrán bíróság. A döntés után visszahelyezték, majd újra leváltották. Később az ukrán vezetés egy magyarul nem tudó, a magyar kultúrát nem ismerő, teljesen idegen korábbi óvodavezetőt tett meg az iskola igazgatójának, aki azonnal munkához látott hogy szétverje a magyar oktatást.
Az ukrán igazgatónő először maga mellé vett egy helyettest, majd a magyar iskolában teljesen ukrán tannyelvű osztályt akart indítani. Ez a terve nem sikerült, mert a tantestület egy emberként állt ki ezen ukránosító törekvés ellen. Pauk igazgató asszony azonban nem adta fel. Agresszívan folytatják a magyar iskola bedarálását. A tanévnyitón betiltották a magyar zászlót, a piros-fehér-zöldet trikolort, és a magyar Himnusz éneklését is, amire a diákok válaszként egy piros-fehér-zöld gyertyát helyeztek el a feszület mellé, a tanárok pedig néma tiltakozást tartottak. Az egyik igazgatóhelyettest lemondatták, a másikat pedig már csak írásban utasítják. A lemondatott helyére egy újabb ismeretlen személyt hoztak. A döntésekről senkivel nem egyeztetnek, azokat a városházán hozzák. Közben, hogy meg tudják indokolni az igazgató eltávolítását könyvvizsgálókat fogadtak, aki átnézik az iskola teljes iratállományát. Hibát keresnek, hogy tudjanak a bíróság előtt mire hivatkozni. Minden eddigi jól bevált rendszert felrúgnak, hogy lehetetlen helyzetbe hozzák a tanulást. Átszervezik az órarendet, hogy közben tanórákat vehessenek el a magyar származású tanároktól. A felszabadult órahelyekre pedig idegen ukrán tanárokat hozhassanak, akik majd megbontják a tantestület azon egységét, ami a legnagyobb akadálya az erőszakos ukránosítási kísérletnek.
Popovics Gyulát a tantestület kiemelkedő személyiségét, tanárt kérdeztük a kialakult helyzetről
Kimondottan az iskolának az átvétele átformálása indult meg. Ezzel - talán nem túlzok - de ilyen sátáni gyűlöletet kapunk, mi itt tanítók, mi itt magyarok ettől a városvezetéstől. Éppen ma mondták, hogy itt csak ukránul fog mindenki beszélni, ebben az iskolában. 1946-tól vannak újra(1944 és 1946 között be voltak zárva) magyar iskolák, de más a sztálini, brezsnyevi időszakban sem volt ilyen magyarellenesség. Amire nem számítottak, az mi voltunk, ez az összetartó maroknyi kis magyar közösség, aki ellenáll az aroganciájuknak