tóth gabi
Ársokkot okoz az emberek többségének a heti bevásárlás.
„Az inflációs hullám folytatódik. Sok embernek kétszer is meg kell gondolnia, hogy mire is költsön, amikor vásárolni indul” – mondja Gabriele Zgubic, az osztrák Munkügyi Kamara (AK) szakembere.
Az áremelések az összes, Ausztriában vizsgált szupermarketet és drogériát érintette az elmúlt egy évben. És a korábban olcsó termékek is drágultak. Az AK árfigyelőből az is kiderül, hogy a legolcsóbb saját márkás termékek nem mindig kaphatók a boltokban, a fogyasztók ezért a lényegesen drágább márkás termékeket kénytelenek megvenni.
A Bellasan napraforgóolaj (literenként) 2021 decemberében 1,50 euróért volt kapható a Hoferben (nálunk ALDI), 2022 decemberében pedig már csak az Estermann napraforgóolajat lehetett a „legjobb” 3,49 eurós literenkénti áron megvásárolni – ez 132,7 százalékos áremelkedésnek felel meg.
A Billában 2021 decemberében 0,49 eurót, 2022 decemberében 0,85 eurót kértek 1 kilogramm lisztért – azaz 73,5 százalékos a drágulás.
2022 januárjában a Bipa 0,48 eurót számolt fel 100 milliliterenként a Today körömlakklemosóért az online boltjában. 2023 januárjában az egyetlen „legolcsóbb” körömlakklemosó a Maybelline Express Nails volt (100 milliliterenként) 5,60 euróért (olcsóbbat nem lehetett kapni) – ez bizony 1066,7 százalékos árnövekedés.
Az Aveo hajbalzsam 0,25 euróba került (100 milliliterenként) a Müller online boltjában 2022 januárjában, ugyanezért 2023 januárjában már 0,83 eurót kellett fizetni – ez bizony 232-es drágulás.
2022 januárjában az Interspar webáruház becslése szerint a Wiener Zucker finom kristálycukor kilogrammja 0,99 euróba, 2022 decemberében pedig már 1,59 euróba került – ez 60,6 százalékos növekedés.
A Billa online bolt 2022 januárjában 3,98 eurót kért kilogrammonként az ölzi szeletelt pirítós kenyérért , 2022 decemberében pedig már 5,98 eurót – ez 50,3 százalékos növekedés.
A Munkügyi Kamara árfigyelő rendszere egyértelművé teszi, hogy lépni kell. „Ha a napraforgóolaj 133 százalékkal, a liszt 74 százalékkal, a cukor 61 százalékkal drágul, akkor a tető lángokban áll” – mondja Christian Deutsch, az SPÖ szövetségi menedzsere, aki figyelmeztet, hogy egyre többen nem engedhetik meg maguknak, hogy hetente elmenjenek vásárolni. „A mindennapi termékek drámai áremelkedése a szövetségi kormány teljes kudarcát mutatja” – állítja Deutsch.