tóth gabi
A Földközi-tengeren tevékenykedő NGO-hajók többsége német zászló alatt fut, éppen ezért a német kormány tudná a legtöbbet tenni a megállításuk érdekében.
Az olasz haditengerészet egyik admirálisa, Nicola De Felice nyílt levelet írt Németország olaszországi nagykövetének, melyben arra szólította fel a német kormányt, hogy jogi eszközökkel állítsa meg a német zászló alatt futó NGO-hajók működését Földközi-tengeren – írja az il Giornale internetes kiadása.
„Arra szeretném kérni a nagykövet urat, hogy tegyen meg minden szükséges intézkedést annak érdekében, hogy a német zászló alatt futó NGO-hajók befejezzék a tevékenységüket az olasz vizeken. Ezek a hajók nem tisztelik az ön nemzetét, a német zászlót és a német evangélikus egyházat sem. Ezek a szervezek együttműködnek az emberkereskedőkkel és emberek millióinak az életét sodorják veszélybe. (...) Azt várom, hogy német kormány vonja vissza az olyan rabszolgahajók működési engedélyét, mint a Sea Watch 3, mert ez az egyetlen helyes dolog, amit jelen helyzetben tehetnek” – olvasható Nicola De Felice nyílt levelében, amit a Facebook-oldalán tett közzé vasárnap.
Az olaszországi liberális sajtó természetesen azonnal össztűz alá vette az admirálist, akit főként a „rabszolgahajó” kifejezés miatt kritizáltak. Felice később azzal magyarázta az új keletű szóhasználatot, hogy az NGO-hajók által Európába szállított migránsokat sok esetben ténylegesen rabszolgaként dolgoztatják bizonyos pénzügyi körök és az olasz maffia. Körülbelül 1 hónappal ezelőtt például az olasz hatóságok Pratoban egy kínai származású üzletembert vettek őrizetbe, aki napi 16 órában szájmaszkok varrására kötelezett egy tucat észak-afrikai illegális bevándorlót. A férfi ellen modern kori rabszolgatartás miatt emelt vádat az olasz ügyészség.
A nyílt levélben szó szerint említett Sea Watch 3 nevű NGO-hajót egyébként múlt hét csütörtökön lefoglalták az olasz hatóságok a szicíliai Porto Empedocle kikötőjében. A lépést azzal indokolták, hogy a fedélzetet átvizsgálva számos, a hajó legénységét, valamint utasait veszélyeztető műszaki és működési szabálytalanságot találtak. A parti őrség szerint a hajó regisztrációja szerinti állam, vagyis Németország beavatkozására van szükség. A szabálytalanságok orvoslásáig a jármű hatósági őrizet alatt kikötőben marad.