tóth gabi
A globalizmus és a nyílt társadalmak eszméjének oltárán még a kulturális gyökereit is hajlandó volt feláldozni a világ egyik legnagyobb légitársasága.
A dán, norvég és svéd összefogással működő Scandinavian Airlines (SAS) botrányos reklámfilmet készített arról, hogy mit jelent vállalat számára a skandináv kultúra és történelem.
A majdnem 3 perces videó – ami a „Mi az igazán skandináv?” nevet viseli – határozottan amellett foglal állást, hogy a skandináv kultúrkör, mint olyan, nem létezik, hisz minden, ami Dániát, Norvégiát, vagy épp Svédországot különlegessé teszi, azt valójában csak más kultúrákról másolták le ezek a nemzetek.
A YouTube-ra is feltöltött videó talán legmegbotránkoztatóbb része, amikor egy afrikai származású fekete férfi azt mondja, „nem tesszük másképp a dolgukat, mint a viking őseik”. Emellett olyan kijelentéseket is elhangzanak, mint például, hogy a svéd gasztronómia egyik legmeghatározóbb étele, a svéd húsgolyó nem svéd eredetű, hanem török, vagy a danish pastry-nek nevezett dán pékáru sem dán, hanem osztrák.
Az ilyen és ehhez hasonló kijelentéssekkel azt szerette volna alátámasztani a SAS reklámfilmje, hogy a skandináv országok mindig olyan befogadóak voltak a történelemben, mint amilyen a jelenkorban.
A reklámfilmet – nem meglepő módon – mély megvetéssel fogadták a skandinávok. A Youtube-on még a hozzászólás lehetőségét is le kellett tiltani, ott ugyanis nyomdafestéket nem tűrő vélemények jelentek meg.
A cikk írásának pillanatában 19 ezren kattintottak „nem tetszik” gombra, és mindösszesen 521-en a felfele mutató hüvelykujjra.