tóth gabi
Elfogadta az olasz kormány azt a migrációs és biztonsági csomagot, amely lehetõvé teheti, hogy súlyos milliókra büntessék azokat az NGO hajókat, amelyek engedély nélkül migránsokat taxiztatnak Európába.
10 ezertől 50 ezer euróig (kb. 3,2 – 16 millió forint) terjedő bírságot vethetnek ki az olasz hatóságok azokra a civil hajókra, amelyek felszólítás ellenére megsértik az olaszországi felségvizekre történő belépés tilalmát. Ez az intézkedés is szerepel az olasz kormány törvénycsomagjában, amely alapvetően a decemberben bevezetett biztonsági rendelkezéseket egészíti ki. A Matteo Salvini belügyminiszter nevével fémjelzett, 18 cikkből álló rendelet első része az Olaszországba érkező illegális migráció megfékezését célozza.
A többi között leszögezi, hogy a tengeri és szárazföldi határellenőrzés keretében az olasz belügyminiszter hatáskörébe tartozik, hogy korlátozza vagy megtiltsa egyes hajóknak az olasz felségvizekre való belépését. A Salvini-rendelet eredetileg a szállított emberek száma szerint akarta bírságolni a migránsokkal olasz partokra érkező hajókat. A végső változatban a pénzbírság nem függ a létszámtól. A bírságot a hajó kapitányára, üzemeltetőjére vagy tulajdonosára vetik ki. Ha ugyanaz a hajó egymás után többször megsérti az előírásokat, a vízi járművet az olasz hatóságok a bírságon túl le is foglalják. A lefoglalt hajók tárolására az idei évre 500 ezer eurót különítettek el.
Az ENSZ-nek nem tetszik a rendelet
Az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR) élesen bírálta a migráció visszaszorítását célzó olasz biztonsági csomagot.
Aláássa a tengeri mentés nemzetközi szabályrendszerét annak kriminalizálása, hogy a tengeren bajba került embereket szállító hajók olasz vizekre hajózhassanak
- jelentette ki Dominik Bartsch, az UNHCR németországi képviselője, majd hozzátette: A tengeri mentés kötelessége évszázados intézmény, az független a veszélyben forgó emberek nemzetiségétől, vallásától, illetve anyagi helyzetétől. Megingatja a tengeri mentés egész rendszerét, ha egy bizonyos államban büntethetővé teszik a hozzáférést a biztonságos kikötőkhöz, ahelyett, hogy megkönnyítenék azt - fűzte hozzá Bartsch. Mint mondta, a mentőhajók számára nem lehetséges, hogy Líbiába vigyék az embereket, mert ott számukra nincs biztonságos kikötő.
Salvini nem ért egyet bírálóival
A zárt kikötők az emberéletek megmentését jelenti, míg a nyitott kikötők a vérfürdővel egyenlőek
– írta a legnagyobb közösségi oldalra Matteo Salvini. A belügyminiszter a líbiai kikötőket továbbra is biztonságosnak tartja, így szerinte az illegális bevándorlókat kimentő hajóknak Afrika partjaihoz kellene visszaszállítania őket. A migráció megállítása érdekében tett lépéseket egyébként rendszerint ugyanazok a szervezetek bírálják. Az ENSZ mellett Salvini törvénycsomagját különböző bevándorláspárti nem állami szervezetek és baloldali pártok is egyöntetűen elítélték.