kulcsár edina
A fizetés és az üzleti érték nincs mindig összhangban. Mit csinál jobban az Iron Lady és csapata, mint más magyar sportolók?
A Forbes magazin magyar kiadása szerint idén is Hosszú Katinka számít üzleti szempontból a legértékesebb magyar sportolónak. A %RIPOST% segít megérteni, miért.
A sportsikerek és a zsűri véleménye mellett többek között a webes jelenlét (a honlap és a közösségi oldalak, a követők száma és kezelése), a szponzori háttér, az üzleti döntések értékelése is beleszámít az értékelésbe. Mindezek alapján az úszószövetséggel hadban álló, szakmai és üzleti szinten is a maga útját járó Iron Lady és csapata a jó példa sportolóink számára.
Persze felvetődik a kérdés: ez csak nálunk példa nélküli? Csak arról van szó, hogy Hosszúék nemet mondanak az idehaza működő mechanizmusokra, azok helyett a Nyugat-Európában és Amerikában a sportolóknál is jól bevált sémákat követik?
Fontos hangsúlyozni: a Forbes-lista természetesen nem egyezik meg a legtöbbet keresők sorrendjével.
A világszerte legjobban honorált sportágak képviselői közül a külföldön évi százmilliókkal gazdagodó focistáink például feljövőben vannak az üzleti értékük alapján is. De évtizedek óta várt Eb-szereplés ide, növekvő népszerűség oda, még a dobogón sincsenek.
(Kattints! Folytatás a következő oldalon!)
A világsikereket arató úszósztárjaink közül a tavalyi dobogós Gyurta Dániel, az idén második Cseh László neve is jól cseng. Mégis láthattuk: Hosszú Katinka (és mögötte az edző-menedzser-férj, Shane Tusup) az, aki a szinte edzés helyett látogatott versenyek pénzdíjaival, az egyéni szponzoraival, no és az Iron Lady brand építésével megtehette, hogy széttépi a szövetség 12 milliós támogatási szerződését.
Vagy azt, hogy nem adja a piszok kemény munkával felépített nevét, az arcát ingyen semmihez – legyen szó a hazai vizes-vb reklámfilmjéről, netán a MOB-ot szponzoráló Túró Rudi népszerűsítő kampányáról. Még akkor sem tesz kivételt, ha ez nem mindenkinek szimpatikus, ha ellene fordítják. Bezzeg - sajtóhírek szerint - 2 millióért szíves-örömest népszerűsített egy kecskeméti úszóeseményt.
Idehaza még a legsikeresebb, legelismertebb, legeladhatóbb sportolók számára is létfontosságúak az olimpiai bizottságtól, a szakszövetségektől, az állami ösztöndíjprogramokból érkező pénzek. Ritka, hogy egy-egy cég piaci megfontolásból támogat egyéni sportolókat. (Legutóbb például kajakkirálynőnk, Kovács Katalin kapott sokadszor új gépkocsit régi támogatójától, a Seattól.)
Abban pedig Hosszúék az elsők Magyarországon, hogy kihasználva Katinka népszerűségét, saját márkás termékeket terjesztenek immár országos sportbolthálózatokban. Néhány napja jelentették be, hogy első körben az Iron Lady-baseballsapkák és az Iron Nation-karkötők kaphatók lesznek a Playersroom-üzletekben.
Messze még az a szint, amikor magyar sportolók nevét is parfüm vagy éppen fehérnemű-kollekció piacra dobásával váltják készpénzre, de ha néhány évtized lemaradással is, az első lépések legalább már megtörténtek - Hosszúék jóvoltából.