
Tipp a NAV-tól a hitelfelvétel előtt állóknak: vetessük fel magunkat a KOMA-ba!
Kinek és miért jó ez? Egyáltalán, mi az a KOMA és hogyan segíthet az ide való felvétel például az Otthon Start hitel igénylésében? Mikor kell a nullás igazolás? Mutatjuk a részleteket és a NAV további tippjeit a hitelfelvevőknek!
Számos élethelyzetben lehet szükség nullás igazolásra, például hitelfelvételnél, személyi kölcsön vagy épp Otthon Start hitel igénylésénél. A köztartozásmentesség azonban egyszerűbben is igazolható. A NAV szerint így!

Mi is az a KOMA?
A NAV Köztartozásmentes Adózói Adatbázisa (KOMA). Az ebben való szereplés kiváltja a nullás igazolást a legtöbb esetben, elfogadható például az Otthon Start hitel igényléséhez is - írja az adóhatóság. Jelenleg mintegy 240 ezren szerepelnek ebben az adatbázisban és ők bármikor, külön kérelem nélkül, gyakorlatilag folyamatosan tudják igazolni, hogy nincs tartozásuk, illetve valamennyi bevallási és befizetési kötelezettségüknek eleget tettek.
Hogyan lehet bekerülni ebbe az adatbázisba?
Az adatbázisba akár online is kérhető a felvétel, ha megfelelünk a köztartozásmentesség feltételeinek. Ehhez az úgynevezett KOMA-kérelmet kell benyújtani az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazásban (ONYA). Ha a NAV mindent rendben talál, a kérelem benyújtását követő hónap 10-én felveszi a jelentkezőket az adatbázisba, ahol mindaddig szerepelhetnek, amíg megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek. Ezeket a NAV mindig a hónap utolsó napjára vonatkozóan vizsgálja.
Miért jobb a KOMA, mint a sima nullás igazolás?
A köztartozás-mentességről kérhető külön igazolás is a NAV-tól. Ez az úgynevezett nullás igazolás viszont csak 15 napig érvényes és itt igényelhető. A közel kéthetes érvényességhez képest a KOMA-ba való felvétel viszont legalább egy hónapig jó!
+1 egy tipp a NAV-tól a hitelfelvétel előtt állóknak
A hitelkérelmek egyszerűbb, személyes ügyintézés nélküli benyújtását egy másik NAV-fejlesztés is segíti: a NAV Ügyfélportáljáról hitelesített online keresetkimutatás is kérhető. A kimutatás hitelesen tanúsítja a lekérdező magánszemély jövedelem- és járulékadatait 12 hónapra visszamenőleg, a munkáltató, illetve kifizető bevallásai alapján. A NAV-aláírással ellátott pdf-dokumentum néhány gombnyomással lekérhető, és tovább is küldhető a hitelintézeteknek.







