RETRO RÁDIÓ

74 éve állt forgalomba az első legendás Ikarus: egy világhírű márka történelmi pillanatai – Galéria

Létrehozva2025. 09. 25. 10:00

Bár 2003-ban leállt és évekig úgy tűnt, vége van az Ikarusnak, de 15 év után újraindult a gyártás. Az ikonikus márka története a háború utáni szükségmegoldásoktól az elektromos jövőig. Az Ikarus 30 sikere egy egészen új korszakot nyitott meg, ahol a magyar mérnöki tudás világhírűvé vált, a Faros és a 200-as széria pedig csak még nagyobb sikert ért el.

1951. február 24-én gördült ki az első sorozatban gyártott Ikarus 30-as a gyár kapuján. Ez a pillanat nemcsak a hazai közlekedés, hanem a magyar ipar történetének is mérföldköve lett: ekkor kezdődött el az a korszak, amelyben a magyar buszgyártás világhírnévre tett szert

Ikarus autóbusz
Ikarus IK30 autóbusz, az ezredik / Fotó: Fortepan / Angyalföldi Helytörténeti Gyűjtemény

Az Ikarus születése és bukása, majd feltámadása

Az Ikarus története a második világháború utáni nehéz években indult. A típus hamar népszerűvé vált, az 1951 októberében elkészült ezredik darab már a sorozatgyártás sikerét bizonyította. Milyen volt a világhír felé vezető út?

Az Ikarus története valójában még korábbra, a két világháború közötti időszakra nyúlik vissza. Az autóbuszhoz a MÁVAG teremtette meg az alapokat. A második világháború azonban megtörte a fejlődést, a legtöbb autóbusz megsemmisült, így a háború után sürgető feladattá vált az újjáépítés. Ennek eredménye lett a Tr 3,5-ös kisbusz, amely típus képezte alapját a későbbi fejlesztéseknek. 

Majd megalakult az Ikarus Jármű- és Karosszériagyár, amely hamarosan a magyar ipar egyik zászlóshajójává vált. Az 1950-es évek elején már sorra készültek az új típusok, köztük az Ikarus 30, amely számos műszaki újítást hozott. 

Később az 1950-es, 1960-as években aztán Kínától az NDK-ig számos országban megjelentek a magyar buszok, mert a KGST-ben nekünk jutott az autóbuszgyártás.

Az igazi áttörést a legendás Ikarus 55-ös, közismert nevén a „Faros” hozta el, amely futurisztikus formájával és megbízhatóságával vált ikonikussá. Az 1960-as évek végén az Ikarus a világ élvonalába került, amikor megjelent az Ikarus 180-as, az egyik első csuklós busz a világon. A nemzetközi elismerések sem maradtak el: az 1969-es nizzai Autóbusz Héten a 250-es típus második helyet szerzett, két évvel később pedig Monacóban Rainier herceg fődíját hozta el a gyár. 

A legnagyobb sikert azonban a 260-as és 280-as típusok hozták el.Az 1980-as években a világ több mint 50 országában közlekedtek Ikarusok, a gyár 1984-ben érte el csúcspontját: egyetlen év alatt több mint 13 ezer buszt gyártott, amivel a világ negyedik legnagyobb buszgyára lett. Az Ikarus ekkor vált igazán világhírűvé. Ráadásul a márka története szorosan összefonódott Székesfehérvárral is. 

Az ottani üzem kulcsszerepet játszott a gyártásban és a fejlesztésekben, a város lakóinak jelentős része dolgozott a gyárban. Emellett generációkon át adott munkát a helyieknek. A rendszerváltás után azonban a globális verseny, a gazdasági nehézségek és a piac átrendeződése megtörte a lendületet. A gyártás 2003-ban leállt, és hosszú ideig úgy tűnt, véget ér a sikertörténet. Ám 2018-ban újjászervezték a céget, amely 2021-ig 170 dízelbuszt gyártott, 2022-ben pedig forgalomba állította az első elektromos típusát, az Ikarus 120e-t. 

Az Ikarus autóbuszoknak mára több típusa legendássá vált. Nézd meg az ezeket bemutató képgalériánkat! 

Ikarus (Saurer) 659 autóbusz.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.