
74 éve állt forgalomba az első legendás Ikarus: egy világhírű márka történelmi pillanatai – Galéria
Bár 2003-ban leállt és évekig úgy tűnt, vége van az Ikarusnak, de 15 év után újraindult a gyártás. Az ikonikus márka története a háború utáni szükségmegoldásoktól az elektromos jövőig. Az Ikarus 30 sikere egy egészen új korszakot nyitott meg, ahol a magyar mérnöki tudás világhírűvé vált, a Faros és a 200-as széria pedig csak még nagyobb sikert ért el.
1951. február 24-én gördült ki az első sorozatban gyártott Ikarus 30-as a gyár kapuján. Ez a pillanat nemcsak a hazai közlekedés, hanem a magyar ipar történetének is mérföldköve lett: ekkor kezdődött el az a korszak, amelyben a magyar buszgyártás világhírnévre tett szert.

Az Ikarus születése és bukása, majd feltámadása
Az Ikarus története a második világháború utáni nehéz években indult. A típus hamar népszerűvé vált, az 1951 októberében elkészült ezredik darab már a sorozatgyártás sikerét bizonyította. Milyen volt a világhír felé vezető út?
Az Ikarus története valójában még korábbra, a két világháború közötti időszakra nyúlik vissza. Az autóbuszhoz a MÁVAG teremtette meg az alapokat. A második világháború azonban megtörte a fejlődést, a legtöbb autóbusz megsemmisült, így a háború után sürgető feladattá vált az újjáépítés. Ennek eredménye lett a Tr 3,5-ös kisbusz, amely típus képezte alapját a későbbi fejlesztéseknek.
Majd megalakult az Ikarus Jármű- és Karosszériagyár, amely hamarosan a magyar ipar egyik zászlóshajójává vált. Az 1950-es évek elején már sorra készültek az új típusok, köztük az Ikarus 30, amely számos műszaki újítást hozott.
Később az 1950-es, 1960-as években aztán Kínától az NDK-ig számos országban megjelentek a magyar buszok, mert a KGST-ben nekünk jutott az autóbuszgyártás.
Az igazi áttörést a legendás Ikarus 55-ös, közismert nevén a „Faros” hozta el, amely futurisztikus formájával és megbízhatóságával vált ikonikussá. Az 1960-as évek végén az Ikarus a világ élvonalába került, amikor megjelent az Ikarus 180-as, az egyik első csuklós busz a világon. A nemzetközi elismerések sem maradtak el: az 1969-es nizzai Autóbusz Héten a 250-es típus második helyet szerzett, két évvel később pedig Monacóban Rainier herceg fődíját hozta el a gyár.
A legnagyobb sikert azonban a 260-as és 280-as típusok hozták el.Az 1980-as években a világ több mint 50 országában közlekedtek Ikarusok, a gyár 1984-ben érte el csúcspontját: egyetlen év alatt több mint 13 ezer buszt gyártott, amivel a világ negyedik legnagyobb buszgyára lett. Az Ikarus ekkor vált igazán világhírűvé. Ráadásul a márka története szorosan összefonódott Székesfehérvárral is.
Az ottani üzem kulcsszerepet játszott a gyártásban és a fejlesztésekben, a város lakóinak jelentős része dolgozott a gyárban. Emellett generációkon át adott munkát a helyieknek. A rendszerváltás után azonban a globális verseny, a gazdasági nehézségek és a piac átrendeződése megtörte a lendületet. A gyártás 2003-ban leállt, és hosszú ideig úgy tűnt, véget ér a sikertörténet. Ám 2018-ban újjászervezték a céget, amely 2021-ig 170 dízelbuszt gyártott, 2022-ben pedig forgalomba állította az első elektromos típusát, az Ikarus 120e-t.
Az Ikarus autóbuszoknak mára több típusa legendássá vált. Nézd meg az ezeket bemutató képgalériánkat!
Ripost hírek




















