RETRO RÁDIÓ

Országos razzia: több, mint húszezer autóst kapcsoltak le

Létrehozva2025. 08. 14. 17:45

Az elsőbbségadás elmulasztása és a kanyarodási szabályok be nem tartása gyakran balesethez vezet, de még ennél is gyakrabban történik baleset a gyorshajtás miatt. Éppen ezért a rendőrök országos szintű sebességellenőrzést tartottak augusztus 4. és 10. között, sokan pedig bele is futottak a traffipaxokba. A razzia során azonban nem csak bírságokat szabtak ki a rendőrök, hanem még egy lopott sportautót is megtaláltak.

Az országban több helyen is sebességellenőrzést végzett a rendőrség a múlt hét folyamán, augusztus 4-e és augusztus 10-e között. Az országos szintű akció során rengetegen futottak bele a traffipaxba, de a rendőrség a súlyos bírságok kiszabása mellett még különféle "okos" megoldásokat is találtak.

Hidden,Traffipax, sebességellenőrzés
Országos szintű sebességellenőrzést tartott a rendőrség a múlt hét folyamán
 Fotó: Shutterstock AI

Amint arról a Police.hu beszámolt, a gyorshajtók kiszűrése érdekében a ROADPOL Operation Group, vagyis az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoport egy hetes akciót szervezett, amihez a magyar rendőrök is csatlakoztak. 

Az akció különösen sikeres volt, a rendőrség 22.487 gyorshajtót szűrt ki országszerte.

Nem csak száguldozókat értek tetten, hanem az ellenőrzés során egy lopott sportautót is sikerült kiszúrni, sőt még a jogos tulajdonosához is visszajuttatták.

"Ne a büntetés tartson vissza a száguldozástól, hanem az, hogy mindenki hazaérjen!"

A rendőrség nem győzi hangsúlyozni, hogy a gyorshajtás az egyik legfőbb baleseti ok. Ezt erősítette meg Lovas Károly közlekedésbiztonsági szakértő is. Hozzátette azt is, hogy a gyorshajtásnak alapvetően két vállfaja van:

  • Abszolút gyorshajtás alatt azt értjük, amikor például egy 60-as táblánál valaki 80 kilométer/órával megy. Ez az a fogalom, amit a rendőrség is használ.
  • Ezen felül létezik az úgynevezett relatív gyorshajtás kategóriája is, ami azokat az eseteket jelöli, ahol valaki a 60-as táblánál valójában csak 20 kilométer/órával halad, de nem jól méri fel az időjárási viszonyokat és például egy csúszós úton kicsúszik.

Gondot okoz a KRESZ szabályok megszegése is

A gyorshajtás valóban a legfőbb balesetet okozó tényező, de ezen felül még két eset szokott a legtöbbször balesethez vezetni. Egyrészt az elsőbbség meg nem adása, másrészt a kanyarodási szabályok be nem tartása. Vagyis mikor valaki úgy előz, hogy nem nézi meg, hogy van-e elég hely, vagy úgy kanyarodik, hogy nem győződik meg arról, hogy nem jön másik autó. 

Ezek adják ki a teljes baleseteknek a 60-70, sőt 75%-át, de első helyen majdnem 30% körül a gyorshajtás áll. Ezért is telepítik ezt a rengeteg traffi boxot, amivel próbálják rávenni az autósokat, hogy menjenek lassabban 

– véli a szakértő.

Az utóbbi időben egyébként megnövekedett a védák száma, 20-30%-al több állandóan kihelyezett traffipaxok száma.

Hogyan befolyásolja a lézerblokkoló a sebességellenőrzést?

Lovas Károly lapunknak elmondta, hogy tudomása szerint a blokkolás tiltva van, de a jelzés nem. Tehát ha rendelkezünk egy olyan készülékkel, ami jelzi, hogy x méteren belül sebességmérés lesz, az nincs tiltva, de azok a készülékek, amik meg is zavarják a mérést, azok illegálisak.

A sebességmérő berendezések ugyanis úgy működnek, hogy lézersugarakat bocsátanak ki, azok visszaverődnek az autóról és a visszavert jeleket fogja a műszer. A kettő különbségéből számolja ki a sebességet. Vagyis kiküld egy jelet, az visszapattan, majd kiküld egy másik jelet mondjuk egy másodperc múlva és a kettő különbségéből számolja ki az autó sebességét. Ez alapján dönti el, hogy kell-e fotózni vagy sem. A blokkoló ezt a visszapattanást nem teszi lehetővé, szétszórja a jelet, így a műszer nem tud különbséget számítani. 

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.