
Országos razzia: több, mint húszezer autóst kapcsoltak le
Az elsőbbségadás elmulasztása és a kanyarodási szabályok be nem tartása gyakran balesethez vezet, de még ennél is gyakrabban történik baleset a gyorshajtás miatt. Éppen ezért a rendőrök országos szintű sebességellenőrzést tartottak augusztus 4. és 10. között, sokan pedig bele is futottak a traffipaxokba. A razzia során azonban nem csak bírságokat szabtak ki a rendőrök, hanem még egy lopott sportautót is megtaláltak.
Az országban több helyen is sebességellenőrzést végzett a rendőrség a múlt hét folyamán, augusztus 4-e és augusztus 10-e között. Az országos szintű akció során rengetegen futottak bele a traffipaxba, de a rendőrség a súlyos bírságok kiszabása mellett még különféle "okos" megoldásokat is találtak.

Fotó: Shutterstock AI
Amint arról a Police.hu beszámolt, a gyorshajtók kiszűrése érdekében a ROADPOL Operation Group, vagyis az Európai Közlekedésrendészeti Szervek Hálózata Műveleti Csoport egy hetes akciót szervezett, amihez a magyar rendőrök is csatlakoztak.
Az akció különösen sikeres volt, a rendőrség 22.487 gyorshajtót szűrt ki országszerte.
Nem csak száguldozókat értek tetten, hanem az ellenőrzés során egy lopott sportautót is sikerült kiszúrni, sőt még a jogos tulajdonosához is visszajuttatták.
"Ne a büntetés tartson vissza a száguldozástól, hanem az, hogy mindenki hazaérjen!"
A rendőrség nem győzi hangsúlyozni, hogy a gyorshajtás az egyik legfőbb baleseti ok. Ezt erősítette meg Lovas Károly közlekedésbiztonsági szakértő is. Hozzátette azt is, hogy a gyorshajtásnak alapvetően két vállfaja van:
- Abszolút gyorshajtás alatt azt értjük, amikor például egy 60-as táblánál valaki 80 kilométer/órával megy. Ez az a fogalom, amit a rendőrség is használ.
- Ezen felül létezik az úgynevezett relatív gyorshajtás kategóriája is, ami azokat az eseteket jelöli, ahol valaki a 60-as táblánál valójában csak 20 kilométer/órával halad, de nem jól méri fel az időjárási viszonyokat és például egy csúszós úton kicsúszik.
Gondot okoz a KRESZ szabályok megszegése is
A gyorshajtás valóban a legfőbb balesetet okozó tényező, de ezen felül még két eset szokott a legtöbbször balesethez vezetni. Egyrészt az elsőbbség meg nem adása, másrészt a kanyarodási szabályok be nem tartása. Vagyis mikor valaki úgy előz, hogy nem nézi meg, hogy van-e elég hely, vagy úgy kanyarodik, hogy nem győződik meg arról, hogy nem jön másik autó.
Ezek adják ki a teljes baleseteknek a 60-70, sőt 75%-át, de első helyen majdnem 30% körül a gyorshajtás áll. Ezért is telepítik ezt a rengeteg traffi boxot, amivel próbálják rávenni az autósokat, hogy menjenek lassabban
– véli a szakértő.
Az utóbbi időben egyébként megnövekedett a védák száma, 20-30%-al több állandóan kihelyezett traffipaxok száma.
Hogyan befolyásolja a lézerblokkoló a sebességellenőrzést?
Lovas Károly lapunknak elmondta, hogy tudomása szerint a blokkolás tiltva van, de a jelzés nem. Tehát ha rendelkezünk egy olyan készülékkel, ami jelzi, hogy x méteren belül sebességmérés lesz, az nincs tiltva, de azok a készülékek, amik meg is zavarják a mérést, azok illegálisak.
A sebességmérő berendezések ugyanis úgy működnek, hogy lézersugarakat bocsátanak ki, azok visszaverődnek az autóról és a visszavert jeleket fogja a műszer. A kettő különbségéből számolja ki a sebességet. Vagyis kiküld egy jelet, az visszapattan, majd kiküld egy másik jelet mondjuk egy másodperc múlva és a kettő különbségéből számolja ki az autó sebességét. Ez alapján dönti el, hogy kell-e fotózni vagy sem. A blokkoló ezt a visszapattanást nem teszi lehetővé, szétszórja a jelet, így a műszer nem tud különbséget számítani.






