
Újabb internetes átverés szedi áldozatait: András autóalkatrészre vadászott, több száz eurót veszített
András csak bontott autóalkatrészeket szeretett volna vásárolni a Facebookon, de úgy tűnik, hogy csalók hálójába került. Az esete azonban nem egyedi: az utóbbi időben sorra bukkannak fel olyan internetes átverések, amelyek kifejezetten az autósokat célozzák.
András egy francia férfi hirdetésére jelentkezett. A promóció nem volt gyanús, ugyanis reális árért kínálta a bontott alkatrészt. Majd, miután fotókat is küldött róla, András gyanútlanul elutalta a vételárat. A csaló azonban később újabb pénzt kért a szállításért, majd egy hamis, a DHL csomagszállítócég nevével fémjelzett levél érkezett, amelyben további 100 eurót követeltek tőle „biztosítási díjként”. Csak ekkor fogott gyanút: átverés áldozata lett.

Hogyan működik az átverés?
„Úgy néz ki, én is belefutottam egy scambe és a kapkodás miatt nem jártam utána” – írta András a Redditen. Mint később kiderült: a DHL hivatalos weboldalán nincs is ilyen biztosítási opció, a PDF – amit András kapott – pedig egyértelműen hamisítvány volt.
Nagyon bosszant, hogy ennyire könnyen átvertek. A kapkodás miatt nem gondolkodtam, csak utaltam, és most több száz euróm bánja
– mondta lapunknak András, aki szerint először minden teljesen hihetőnek tűnt: „Csak később esett le, hogy valami nagyon nem stimmel. Amikor a hamis DHL-levél megérkezett a plusz biztosítási díjról, akkor már gyanús lett az egész. Utánanéztem és kiderült, hogy ilyen lehetőség nem is létezik” – tette hozzá.
András szerint a legnagyobb tanulság, hogy senki ne utaljon előre nagyobb összeget ismeretlen eladónak.
Nem egyedi eset, hogy az autósokra vadásznak!
Az utóbbi időben több hasonló trükkre is fény derült, amelyek célzottan az autósokat veszik célba.
- Hamis útdíjbefizetések: március elején derült ki, hogy egyes csalók olyan e-maileket küldtek, amelyekben a befizetetlen útdíjra hivatkozva sürgették a tranzakciót. A levelek büntetésekkel és jogi következményekkel riogatták a címzetteket, és egy hamis weboldalra irányították őket.
- Autómegosztó cég nevével fémjelzett csalás: a Wigo autómegosztó tavaly egy külön közleményben figyelmeztette az ügyfeleit, hogy a csalók az ő nevükben próbálnak adatokat és pénzt kicsalni. A cég hangsúlyozta, hogy az ügyfeleknek különösen óvatosnak kell lenniük az ismeretlen forrásból származó linkekkel.
Mit tehetünk, hogy ne járjunk így?
- Mindig ellenőrizzük a hirdető személyazonosságát, kérjünk telefonos egyeztetést vagy akár videóhívást.
- Soha ne utaljunk előre nagyobb összeget ismeretlen eladónak.
- A futárszolgálatok (pl. DHL, GLS) nem kérnek plusz biztosítási díjat, de azért a hivatalos felületen mindig ellenőrizni kell az értesítéseket.
- Ha gyanús üzenetet kapunk, ne kattintsunk a linkekre, hanem közvetlenül az adott szolgáltató ügyfélszolgálatán érdeklődjünk.
Fordulj a rendőrséghez!
Bár sok esetben nehéz visszaszerezni a már átutalt pénzt, a hatóságokhoz érdemes fordulni. Az online csalások feljelentésével nemcsak magunkon segíthetünk, hanem másokat is megóvhatunk a hasonló átverésektől.






