Krausz Gábor
Napjainkban már a használtautó-piacon sem nagyon találni olyan kocsit, amely ne lenne felszerelve légkondicionálóval. Ilyenkor, amikor sorra érik egymást a forróbbnál forróbb nyári hőhullámok, ezek a berendezések nagyságrendekkel elviselhetőbbé tesznek bármilyen utazást. Mutatjuk, hogyan használhatod ki a legjobban a kocsiban a klíma előnyeit, azaz: így klímázz okosan!
Habár a légkondicionáló berendezés mostanra – az M3 metrót leszámítva – tényleg alapfelszereltségnek számít szinte minden járműben, mégis csak kevés tulajdonos, sofőr vagy utas van tisztában a klíma helyes, egészséges és költséghatékony használatával. A legtöbben csak megnyomják a gombot a műszerfalon, miután felbőgött a motor, hogy aztán a lehető legalacsonyabb hőfokra állítva tolják a jármű utasainak arcába a jéghideg levegőt, ahogy csak a csövön kifér. Pedig ez több szempontból sem szerencsés. Máris kiderül, hogy miért, ahogy az is, hogyan klímázz okosan, ha a rekkenő hőségben autóba kell ülnöd!
Biztos mindenkinek van legalább egy olyan járműtulajdonos ismerőse, aki még akkor sem lenne hajlandó benyomni az autója műszerfalán az A/C gombot, ha már épp meg akar gyulladni a bőre a tűző nyári napsütésben. Az esetek többségében ezt a sofőr vagy az autó tulajdonosa azzal a köztudatban is elfogadott gazdasági tényezővel indokolja, hogy „a klíma megdobja a fogyasztást, ha meleged van, húzd le az ablakot!”
Bár a legtöbben a hőguta helyett inkább választanák azt az ezer forint körüli kiadást, amit a következő töltőállomáson jelentene a klíma okozta plusz fogyasztás,
valójában egyáltalán nincs kőbe vésve, hogy többet fog enni az autó, ha megy a légkondi!
Mérnökök által elvégzett kísérletek támasztják alá, hogy egy átlagos méretű szedán fogyasztását simán megdobhatja akár 20 százalékkal is, ha klíma helyett inkább lehúzott ablakokkal közlekedünk. A lehúzott ablakok ugyanis megtörik a légáramlást: légellenállástképeznek, ami jóval nagyobb teljesítményt, azaz több üzemanyagot is követel, mintha felhúzott ablakokkal, bekapcsolt klímával kocsikáznánk.
A tikkasztó hőségnél csak az tud még kellemetlenebb lenni, ha felforrósodott kocsiba száll az ember, aki ilyenkor gyorsan akar jelentős eredményt kicsikarni a kocsi klímájából, ezért a legalacsonyabb hőfokra állítva pörgeti azt a legmagasabb teljesítményen. Holott
a légkondinak is kell egy kis idő, mielőtt az üzemi hőfokot elérve hatékonyan tudná végezni a dolgát. Már csak azért is érdemes ezt figyelembe venni, mert ez az autóban ülők egészsége és az autó műszaki állapotának megóvása szempontjából sem mindegy.
A hőhullámok idején tapasztalható embertelen forróság nem csupán kényelmetlenséget okoz, de
vezetéskor rossz hatással van a koncentrációs képességünkre, kitolja a reakcióidőt, vagyis akár komoly veszélyhelyzetet is okozhat!
Ám egy kis odafigyeléssel mindez kiküszöbölhető!