Létrehozva: 2025.07.02.

Így klímázz okosan az autóban, ha nem akarsz nagyon megbetegedni!

Napjainkban már a használtautó-piacon sem nagyon találni olyan kocsit, amely ne lenne felszerelve légkondicionálóval. Ilyenkor, amikor sorra érik egymást a forróbbnál forróbb nyári hőhullámok, ezek a berendezések nagyságrendekkel elviselhetőbbé tesznek bármilyen utazást. Mutatjuk, hogyan használhatod ki a legjobban a kocsiban a klíma előnyeit, azaz: így klímázz okosan!

Habár a légkondicionáló berendezés mostanra – az M3 metrót leszámítva – tényleg alapfelszereltségnek számít szinte minden járműben, mégis csak kevés tulajdonos, sofőr vagy utas van tisztában a klíma helyes, egészséges és költséghatékony használatával. A legtöbben csak megnyomják a gombot a műszerfalon, miután felbőgött a motor, hogy aztán a lehető legalacsonyabb hőfokra állítva tolják a jármű utasainak arcába a jéghideg levegőt, ahogy csak a csövön kifér. Pedig ez több szempontból sem szerencsés. Máris kiderül, hogy miért, ahogy az is, hogyan klímázz okosan, ha a rekkenő hőségben autóba kell ülnöd!

klímázz okosan
Ha már egyszer minden autóban ott van, akkor érdemes jól használni a légkondit! Különösen a nyári forróságban fontos, hogy klímázz okosan! / Fotó: Mike Bird / Pexels (illusztráció)

Érdemes-e egyáltalán használni a légkondit?

Biztos mindenkinek van legalább egy olyan járműtulajdonos ismerőse, aki még akkor sem lenne hajlandó benyomni az autója műszerfalán az A/C gombot, ha már épp meg akar gyulladni a bőre a tűző nyári napsütésben. Az esetek többségében ezt a sofőr vagy az autó tulajdonosa azzal a köztudatban is elfogadott gazdasági tényezővel indokolja, hogy „a klíma megdobja a fogyasztást, ha meleged van, húzd le az ablakot!”

Bár a legtöbben a hőguta helyett inkább választanák azt az ezer forint körüli kiadást, amit a következő töltőállomáson jelentene a klíma okozta plusz fogyasztás, 

valójában egyáltalán nincs kőbe vésve, hogy többet fog enni az autó, ha megy a légkondi!

Mérnökök által elvégzett kísérletek támasztják alá, hogy egy átlagos méretű szedán fogyasztását simán megdobhatja akár 20 százalékkal is, ha klíma helyett inkább lehúzott ablakokkal közlekedünk. A lehúzott ablakok ugyanis megtörik a légáramlást: légellenállástképeznek, ami jóval nagyobb teljesítményt, azaz több üzemanyagot is követel, mintha felhúzott ablakokkal, bekapcsolt klímával kocsikáznánk.

Ha a tikkasztó hőségben kell autóba ülni, legyen nálunk folyadék is! Fotó: Andrea Piacquadio / Pexels (illusztráció)

Inkább kapcsolj légkondit és klímázz okosan!

A tikkasztó hőségnél csak az tud még kellemetlenebb lenni, ha felforrósodott kocsiba száll az ember, aki ilyenkor gyorsan akar jelentős eredményt kicsikarni a kocsi klímájából, ezért a legalacsonyabb hőfokra állítva pörgeti azt a legmagasabb teljesítményen. Holott 

a légkondinak is kell egy kis idő, mielőtt az üzemi hőfokot elérve hatékonyan tudná végezni a dolgát. Már csak azért is érdemes ezt figyelembe venni, mert ez az autóban ülők egészsége és az autó műszaki állapotának megóvása szempontjából sem mindegy.

Ezt az öt pontot betartva lehet a leghatékonyabb az autóban a légkondi:

  1. Érdemes még a motor elindítása pillanatában leengedni az álló jármű ablakait, majd előbb a gyújtást és aztán a klímát kapcsolni. 
  2. Ha már megy a légkondi, egy fél percre még akár ki is lehet szállni a kocsiból, mert ezen a 30 másodpercen úgysem múlik semmi. Ha mégis sietős, akkor elindulhatunk lehúzott ablakokkal és alacsony fokozatú légkondival, amit akkor kezdhetünk el fokozatosan magasabb teljesítményre állítani, amikor már érezzük, hogy egyre hűvösebb levegő áramlik az utastérbe
  3. Néhány perccel ezt követően már fel is húzhatjuk az ablakokat. 
  4. Amikor már kellemesebb a kocsi utasterének hőmérséklete, mint a kinti értékek, állítsuk át a klímát belső keringetésre! Így nem a kinti forró levegőből dolgozik a légkondi, hanem a hidegebb belsőből. 
  5. A szellőzőnyílásokat ne a testünk felé állítsuk, mert könnyen lehet megfázás, vagy ízületi gyulladás az eredménye. Továbbá ezeket a nyílásokat a forró üvegfelületek felé irányítva a hűtés hatékonyságát is növelhetjük. A meleg levegő ugyanis mindig feljebb van, mint a lefelé tartó hidegebb légtömegek.

A hőhullámok idején tapasztalható embertelen forróság nem csupán kényelmetlenséget okoz, de 

vezetéskor rossz hatással van a koncentrációs képességünkre, kitolja a reakcióidőt, vagyis akár komoly veszélyhelyzetet is okozhat!

Ám egy kis odafigyeléssel mindez kiküszöbölhető!

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek