
Klíma tippek: így úszhatjuk meg olcsón a szervizelést, ha beüt a baj főszezonban!
Jelenleg épp másodfokú hőségriasztás van érvényben. A forró napokat sokan valamilyen hűtőberendezéssel igyekeznek átvészelni, de mit tehetünk ha pont most romlik el otthon az új klíma?
Idén is sokan vásároltak valamilyen komfortjavító berendezést, hogy átvészeljék a forróbb napokat. Mit tehetünk, ha épp a legnagyobb melegben adja fel a szolgálatot péládul a klíma? Milyen jogaink vannak és kihez fordulhatunk segítségért? Most kiderül!

Mikor beszélhetünk hibás termékről?
Általánosságban egy termék akkor tekinthető hibásnak, ha nem felel meg a vásárláskor a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott minőségi követelményeknek, vagy nem képes ellátni azt a funkciót, amelyre szánták. Ez azt jelenti, hogy ha a ventilátor nem forgatja elég erősen a levegőt, a klíma nem hűti le a szobát, esetleg zajosabb, mint amit a gyártó feltüntetett, vagy pillanatok alatt túlmelegszik használat közben, hibás termékről beszélünk. Előfordulhat az is, hogy a készülék látszólag rendben van, de a teljesítménye nem éri el a műszaki adatlapon szereplő értékeket, például egy mobilklíma nem képes lehűteni egy akkora szobát, mint amekkorát a gyártó ígért. Ez is hibás működésnek számít és jogalapot adhat a reklamációra. Már csak az a kérdés, kihez forduljunk ilyenkor?
Mi a teendő ha meghibásodik egy klíma vagy ventilátor?
Ha úgy gondoljuk, hogy a megvásárolt hűtőberendezés hibás, az első és legfontosabb lépés a vásárlás megtörténtének igazolása, ami történhet nyugtával, számlával vagy – a kötelező jótállás alá tartozó, 50.000,- Ft-ot meghaladó eladási árú termékekre vonatkozóan –a jótállási jeggyel. Sokan elsőként a gyártóhoz fordulnak minőségi kifogásukkal, azonban a jogszabályok értelmében a vásárló az eladóval áll szerződéses kapcsolatban, így a jótállással és szavatossággal kapcsolatos kötelezettségek is őt terhelik. Éppen ezért a fogyasztóvédelmi hatóság blogja szerint a hibát célszerű írásban bejelenteni az eladónál, akár e-mailen, akár személyesen a boltban, ahol a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényét jegyzőkönyvbe kell vennie a vállalkozásnak.
Nekünk kell bevinni a boltba a hibás terméket?
Hibás termék esetén első sorban
- javítást kérhetünk,
- esetleg cserét,
ha a javítás túl sok időt vesz igénybe vagy nem javítható a termék. Amennyiben a hibás készülék 10 kg-nál nehezebb és a visszaszállítása vagy javítása szükséges, a jótállási időn belül a szállítás költségei is az eladót terhelik!
Mennyi ideig fordulhatunk az eladóhoz?
A kötelező jótállás -ami a 10.000 forintot meghaladó termékekre vonatkozik- klímák, mobilklímák, ventilátorok esetén ez szinte mindig fennáll. Ez a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető az eladónál. Vagyis ha a hiba gyártási eredetű, az eladótól két évig kérhető a kötelező javítás vagy csere! Jótállás esetén a bizonyítási teher a jótállás teljes ideje alatt az eladót terheli, tehát neki kell bizonyítania, hogy a hiba nem a gyártáskor keletkezett.
Mennyi ideje van az eladónak megjavítani a hibás klímát, ventilátort?
A fogyasztónak joga van az észszerű határidőn belüli intézkedéshez. Nem lehet a javítást hónapokon át húzni, törekedni kell a 15 napon belüli javításra. Amennyiben nem javítható 15 nap alatt a termék, akkor erről a fogyasztót legkésőbb a 15. napon tájékoztatni kell. Abban az esetben pedig, ha 30 napon belül nem javítható a termék, vagy az a jótállási időn belül a 3. javítást követően ismét meghibásodik, a fogyasztó már nem köteles elfogadni a további javítást – ilyenkor kérheti a cserét vagy a teljes vételár visszatérítését is.
Kihez fordulhatunk, ha az eladó nem működik együtt?
Ha az írásos (email, levél, jegyzőkönyv) panaszra 30 napon belül nem érkezik válasz, vagy az abban foglalt választ a fogyasztó nem tartja elfogadhatónak, további lépésekre is van lehetőség. Ilyen esetben a minden vármegyében elérhető békéltető testületi eljárás kezdeményezhető. Az eljárás célja, hogy a fogyasztó és a vállalkozás között mihamarabb megegyezés szülessen. Az eljárás teljesen ingyenes, gyors, és jogi képviselet nélkül is igénybe vehető, ráadásul online is.
Mi a helyzet akkor, ha a hiba nem gyári?
A garanciaidőn belül (kötelező jótállás) a gyártó vagy a forgalmazó felelős a javításért vagy cseréért, de ha a probléma a rossz telepítésből, nem megfelelő karbantartásból, külső fizikai behatásból, vagy elhasználódásból ered, már más a helyzet. Ilyenkor is fordulhatunk az eladóhoz, gyártóhoz segítségért, de ha a hiba nem gyári, akkor a javításért valószínűleg nekünk kell majd fizetni.







