RETRO RÁDIÓ

Klíma tippek: így úszhatjuk meg olcsón a szervizelést, ha beüt a baj főszezonban!

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2025. 07. 22. 11:00

Jelenleg épp másodfokú hőségriasztás van érvényben. A forró napokat sokan valamilyen hűtőberendezéssel igyekeznek átvészelni, de mit tehetünk ha pont most romlik el otthon az új klíma?

Idén is sokan vásároltak valamilyen komfortjavító berendezést, hogy átvészeljék a forróbb napokat. Mit tehetünk, ha épp a legnagyobb melegben adja fel a szolgálatot péládul a klíma? Milyen jogaink vannak és kihez fordulhatunk segítségért? Most kiderül!

Individual,Adjusting,The,Air,Conditioning,With,A,Remote,Control,For klíma,
Mit tegyünk olyankor, ha a legnagyobb melegben elromlik a klíma? Fotó: Capturas E /  Shutterstock

Mikor beszélhetünk hibás termékről?

Általánosságban egy termék akkor tekinthető hibásnak, ha nem felel meg a vásárláskor a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott minőségi követelményeknek, vagy nem képes ellátni azt a funkciót, amelyre szánták. Ez azt jelenti, hogy ha a ventilátor nem forgatja elég erősen a levegőt, a klíma nem hűti le a szobát, esetleg zajosabb, mint amit a gyártó feltüntetett, vagy pillanatok alatt túlmelegszik használat közben, hibás termékről beszélünk. Előfordulhat az is, hogy a készülék látszólag rendben van, de a teljesítménye nem éri el a műszaki adatlapon szereplő értékeket, például egy mobilklíma nem képes lehűteni egy akkora szobát, mint amekkorát a gyártó ígért. Ez is hibás működésnek számít és jogalapot adhat a reklamációra. Már csak az a kérdés, kihez forduljunk ilyenkor?

Mi a teendő ha meghibásodik egy klíma vagy ventilátor?

Ha úgy gondoljuk, hogy a megvásárolt hűtőberendezés hibás, az első és legfontosabb lépés a vásárlás megtörténtének igazolása, ami történhet nyugtával, számlával vagy – a kötelező jótállás alá tartozó, 50.000,- Ft-ot meghaladó eladási árú termékekre vonatkozóan –a jótállási jeggyel. Sokan elsőként a gyártóhoz fordulnak minőségi kifogásukkal, azonban a jogszabályok értelmében a vásárló az eladóval áll szerződéses kapcsolatban, így a jótállással és szavatossággal kapcsolatos kötelezettségek is őt terhelik. Éppen ezért a fogyasztóvédelmi hatóság blogja szerint a hibát célszerű írásban bejelenteni az eladónál, akár e-mailen, akár személyesen a boltban, ahol a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényét jegyzőkönyvbe kell vennie a vállalkozásnak.

Nekünk kell bevinni a boltba a hibás terméket?

Hibás termék esetén első sorban 

  • javítást kérhetünk, 
  • esetleg cserét, 

ha a javítás túl sok időt vesz igénybe vagy nem javítható a termék. Amennyiben a hibás készülék 10 kg-nál nehezebb és a visszaszállítása vagy javítása szükséges, a jótállási időn belül a szállítás költségei is az eladót terhelik!

Mennyi ideig fordulhatunk az eladóhoz?

A kötelező jótállás -ami a 10.000 forintot meghaladó termékekre vonatkozik- klímák, mobilklímák, ventilátorok esetén ez szinte mindig fennáll. Ez a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető az eladónál. Vagyis ha a hiba gyártási eredetű, az eladótól két évig kérhető a kötelező javítás vagy csere! Jótállás esetén a bizonyítási teher a jótállás teljes ideje alatt az eladót terheli, tehát neki kell bizonyítania, hogy a hiba nem a gyártáskor keletkezett.

Mennyi ideje van az eladónak megjavítani a hibás klímát, ventilátort?

A fogyasztónak joga van az észszerű határidőn belüli intézkedéshez. Nem lehet a javítást hónapokon át húzni, törekedni kell a 15 napon belüli javításra. Amennyiben nem javítható 15 nap alatt a termék, akkor erről a fogyasztót legkésőbb a 15. napon tájékoztatni kell. Abban az esetben pedig, ha 30 napon belül nem javítható a termék, vagy az a jótállási időn belül a 3. javítást követően ismét meghibásodik, a fogyasztó már nem köteles elfogadni a további javítást – ilyenkor kérheti a cserét vagy a teljes vételár visszatérítését is.

Kihez fordulhatunk, ha az eladó nem működik együtt?

Ha az írásos (email, levél, jegyzőkönyv) panaszra 30 napon belül nem érkezik válasz, vagy az abban foglalt választ a fogyasztó nem tartja elfogadhatónak, további lépésekre is van lehetőség. Ilyen esetben a minden vármegyében elérhető békéltető testületi eljárás kezdeményezhető. Az eljárás célja, hogy a fogyasztó és a vállalkozás között mihamarabb megegyezés szülessen. Az eljárás teljesen ingyenes, gyors, és jogi képviselet nélkül is igénybe vehető, ráadásul online is.

Mi a helyzet akkor, ha a hiba nem gyári?

A garanciaidőn belül (kötelező jótállás) a gyártó vagy a forgalmazó felelős a javításért vagy cseréért, de ha a probléma a rossz telepítésből, nem megfelelő karbantartásból, külső fizikai behatásból, vagy elhasználódásból ered, már más a helyzet. Ilyenkor is fordulhatunk az eladóhoz, gyártóhoz segítségért, de ha a hiba nem gyári, akkor a javításért valószínűleg nekünk kell majd fizetni.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.