
Működik az öt csapás: az egyik bank kártalanítja egy online csalás áldozatait!
Az egyre csak szaporodó kibercsalások ellen a jegybank egy öt pontos intézkedési tervvel igyekszik felvenni a harcot. Az úgynevezett öt csapást is figyelembe véve most az egyik nagy bank úgy döntött, kártalanítja egy online csalás áldozatait.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) öt intézkedéssel, ha úgy tetszik 5 csapással támogatja a kormány pénzügyi visszaélésekkel szembeni fellépését. Ennek iránymutatásait is figyelembe véve most az egyik nagy bank úgy döntött, kártalanítja a legutóbbi online csalás áldozatait.

Mi is ez az 5 csapás?
- A Varga Mihály jegybankelnök által ismertetett intézkedési terv első csapása az, hogy egy központi visszaélésszűrő rendszert indítanak, amely a mesterséges intelligencia segítségével a másodperc törtrésze alatt, még a teljesítés előtt megvizsgálja az utalásokat, és értesítést küld, ha gyanút érzékel. Az új rendszer júliusban indul majd.
- a jegybank ezentúl elvárja, hogy a bankok az eddigieknél jóval aktívabban vegyenek részt a visszaélések kivédésében.
- Az MNB nemcsak elvárja, hanem célzott vizsgálatokkal ellenőrizni is fogja, hogy a bankok minden tőlük elvárható intézkedést megtesznek-e a csalások visszaszorítása érdekében.
- A jegybankelnök törvénymódosítást kezdeményez az ügyfelek védelme érdekében. Ebben azt javasolja, hogy a bankok viseljék a kárt minden olyan esetben, amikor nem alkalmaztak megfelelő ügyfél-hitelesítést.
- A jegybank egy tájékoztató kampányt indít a visszaélési kockázatokról és a megelőzési lehetőségekről a banki ügyfelek részére.
Ezek nyomán az MBH úgy döntött, kártalanítja a legutóbbi online csalás áldozatait
Bár a „Google-csalás” néven elhíresült online csalások hátterében nem a bank rendszerének sérülékenysége állt, hanem az ügyfelektől megszerzett személyes és banki adatok, valamint a Google keresőben meghirdetett hamis banki oldalak játszottak szerepet, az MBH Bank méltányossági alapon úgy döntött, kártalanítja bizonyos ügyfeleit.
Mi is az a Google-csalás?
A MBH bank ügyfelei a közelmúltban sok pénzt vesztettek azzal, hogy a csalók a bank online felületéhez megtévesztésig hasonló weboldalakat hoztak létre, amiket aztán a Google keresőben szponzorált hirdetésként népszerűsítettek, vagy link formájában küldtek el az ügyfeleknek. Aki ezen keresztül jelentkezett be a bankfiókjába, attól könnyűszerrel lopták el a számlán tartott pénzét.
Kik számíthatnak kártérítésre az MBH banktól?
Azoknak, akik 2025. március 15. és május 31. között Google-típusú adathalász támadás áldozatául estek és panaszt tettek, megtérítik a káruk 70%-át. A speciális kompenzációs eljárás kidolgozása során a hitelintézet már az MNB által megfogalmazott öt csapás intézkedéscsomag irányait is figyelembe vette – olvasható a közleményükben.
Milyen ügyfelek kaphatnak kártalanítást?
Az érintett ügyfeleket tervezetten 2025. augusztus végéig keresi meg a bank, addig nincs teendőjük. Ezt követően egy egyedi megállapodás aláírását követően azok kaphatnak kártérítést, akik első alkalommal estek ilyen csalás áldozatául. A fenti időszakban keletkezett, már lezárt és jelenleg még folyamatban lévő panaszok egyaránt kompenzálásra kerülhetnek – írja a bank.
Újabb bank nevében próbálkoznak a csalók
Minden ügyfelének figyelmeztetést küldött a Raiffeisen bank az internetes banki csalásokkal kapcsolatban – tudta meg az atv.hu. Most éppen a csalók egy nyereményjátékra hivatkozva próbálják meg rábírni a gyanútlan áldozatokat az adataik megosztására: SMS-ben egy linket küldenek, amire rákattintva kiüríthetik a bankszámlákat. A pénzintézet ezért arra hívja fel a figyelmet, hogy senki ne reagáljon az ilyen megkeresésekre!







