RETRO RÁDIÓ

Mire jó pontosan a digitális aláírás? Sok helyzetben jelenthet könnyebbséget ez a DÁP-funkció!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2025. 05. 20. 10:45

Több dolog miatt is érdemes regisztrálni a Digitális Állampolgárság Programba. Például azért, mert a DÁP applikációval számos ügyet intézhetünk online is, és a digitális aláírás funkciót is használhatjuk. Mutatjuk, hogy mire!

Idén január közepe óta csak Ügyfélkapu+ vagy DÁP applikáció segítségével intézhetők hivatalos ügyek online. A DÁP alkalmazás ezen kívül számos más dologra is használható, például digitális aláírásra. Mikor jöhet jól ez a funkció? Mutatjuk!

Digitális Állampolgárság Program DÁP mobilalkalmazás szelfi ügyfélkapu megszűnik, digitális aláírás,
Mitatjuk, mire használható a digitális aláírás funkció. Fotó: kormany.hu

Mire jó jelenleg a DÁP app?

A DÁP alkalmazás segítségével sokkal egyszerűbben használható mintegy 200 állami weboldal, például a magyarorszag.hu, az EgészségAblak és az eSZJA. Emellett az appon belül elérhetjük a személyes és gépjárműadataikat, időpontot foglalhatunk a kormányablakokba a legfontosabb ügytípusokra, igazolhatjuk magunkat rendőri ellenőrzéskor, valamint néhány gombnyomással erkölcsi bizonyítványt igényelhetünk. Alkalmas digitális aláírásra is az app, vagyis aki regisztrált digitális állampolgár, annak nincs szüksége arra, hogy kinyomtassa és kézzel aláírja a hivatalos dokumentumait.

Mire jó pontosan a digitális aláírás?

A digitális aláírás sok szempontból hasonlít a papíralapú, kézi aláírásra (szignóra), és a joghatása is azonos. A digitális aláírás kiváltja a kézi aláírást, éppen ezért bármire használható, amire a fizikai aláírásunk is jó. A digitális aláírással ellátott dokumentumok ugyanolyan teljes bizonyító erejű magánokiratnak minősülnek, mint a kinyomtatott és kézzel aláírt dokumentumok. Azaz aláírhatjuk vele többek között a

  • munkaszerződésünket,
  • adásvételi szerződéseinket,
  • meghatalmazásainkat,
  • igazolásainkat.

Mit érdemes még tudni a digitális aláírásról?

A digitális aláírást Magyarországon és az Európai Unióban minden államigazgatási szereplő, cég és magánszemély is el kell fogadja. A Digitális Állampolgár mobilalkalmazás digitális aláírását az állam magánszemélyeknek biztosítja magáncélra, ingyenesen. Egy dokumentumot többen is aláírhatnak az alkalmazással – ha mindannyian magánszemélyek –, viszont a digitálisan aláírt dokumentumot a másik félnek is digitálisan kell aláírnia. Kinyomtatva vagy beszkennelve a digitális aláírás elveszti hitelességét - olvasható az appot fejlesztő cég közösségi oldalán. Utólag nem lehet visszavonni vagy törölni, és szerkeszteni sem lehet a digitálisan aláírt dokumentumot.

Csak magánszemélyek használhatják a digitális aláírást?

Igen, a felhasználást a DÁP törvény magánszemélyekre korlátozza. Ha nem magánszemélyként, hanem például cégvezetőként vagy ügyvédként írunk alá a Digitális Állampolgár mobilalkalmazással, a digitális aláírás nem lesz érvényes.

Kell fizetni a digitális aláírásért?

Nem, a digitális aláírás magánszemélyeknek magáncélra ingyenes.

Hogyan lehet digitálisan aláírni egy dokumentumot?

  1. Nyissuk meg a Digitális Állampolgár mobilalkalmazásban a Digitális aláírás funkciót.
  2. Válasszuk ki az aláírandó dokumentumokat a telefon tárhelyéről. (Egyszerre legfeljebb 5 dokumentumot írhatunk alá. A dokumentum formátumának PDF-nek kell lennie. A dokumentumok mérete legfeljebb 30 MB lehet.)
  3. Nézzük át a dokumentumokat, és hagyjuk jóvá az aláírás létrehozását.
  4. Az aláírt dokumentumokat letölthetjük a telefonunkra, vagy továbbküldhetjük e-mailben vagy chaten.

További hasznos tanácsok a funkció használatához

  • Fontos, hogy a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás nem tárolja az aláírt dokumentumokat, ezért mindenképpen le kell tölteni vagy tovább kell küldeni és meg kell őrizni azokat a telefonunkon
  • vagy a számítógépünkön.
  • Az aláíráshoz meg kell adni a jelszavunkat, vagy biometrikusan azonosítanunk kell magunkat az appban.
  • Aki visszaél valakinek a digitális aláírásával, okirathamisítást követ el.
  • A digitális aláírás papíralapú aláíráshoz hasonlóan nem vonható vissza, és nem is változtatható meg utólag. A dokumentum tartalmát egy úgynevezett visszavonó nyilatkozattal vonhatjuk vissza, amit szintén alá kell írnunk.
  • Ha az aláírt dokumentumban bármilyen változtatás történik, akkor az aláírás elveszíti az érvényességét. Ezt jelzi a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás is.
  • A digitális aláírások hitelességét a Kormányzati Elektronikus Aláírás-Ellenőrzés Szolgáltatással ellenőrizhetjük.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.