Létrehozva: 2025.04.21.

Kiderült, a robogósok fele nem is közlekedhetne az utakon - az elektromos rollereseknél még rosszabb az arány!

A Független Biztosítási Alkuszok Szövetsége szerint az elektromos rolleresek nagy része szabálytalanul közlekedik. A robogósok fele pedig részt sem vehetne a forgalomban. Mi ennek az oka?

A fagyos reggelek elmúltával ismét előkerülnek a garázsokból a robogók, elektromos kerékpárok és rollerek. A baj csak az, hogy a tulajdonosaik jó része nem teljesíti a rájuk érvényes kötelezettséget, vagyis nem kötnek kötelezőt. Súlyos számokat közölt az FMABISZ.

robogó, segédmotor, motoros
Sok robogós közlekedik biztosítást nélkül. Illusztráció: Harvan Zoltán /  Magyar Nemzet

A robogósok felének van csak kgfb-je

Több mint 650 ezer segédmotorosból továbbra is kevesebb mint 300 ezer rendelkezik érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Vagyis a motorosok kevesebb, mint fele rendelkezik csak kötelező biztosítással.

Nem csak a rendszámos motorokra kötelező a kötelező

Becslések szerint a hazai segédmotorosok állományába jelenleg 650-700 ezer jármű tartozik, ezek mindegyikére kötelező kgfb-t kötni – akár van rendszáma, akár nincs. Ugyanakkor az MNB legutóbb kiadott statisztikái szerint ebben a díjkategóriában kevesebb mint 296 ezer kötelező biztosítást kötöttek az üzembentartók. Vagyis a robogók többsége, körülbelül 55 százaléka elvileg nem vehetne részt a közúti közlekedésben.

Súlyos büntetést kockáztatnak a motorosok

Egy robogó kötelező biztosítása ma évente átlagosan 8-10 ezer forintból jön ki. Egy közúti igazoltatásnál a kgfb nélkül közlekedő robogósokra kirótt mulasztási bírság ennek sokszorosa lehet. Ám az igazi ráfizetés egy baleset során érheti a kötelező nélkül motorra ülőket: az okozott kárt végső soron saját zsebből kell téríteniük.

Az MNB statisztikái szerint gyorsan emelkedik a kárkifizetések összege: segédmotoros kerékpárok esetében már 2023-ban is 478.000 forint volt balesetek során kifizetett átlagos kártérítés, 11 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Nem szólva arról, hogy ha a baleset személyi sérüléssel is jár, a kárösszeg könnyen többmilliós tételt is jelenthet 

– figyelmeztet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja.

Illustration,Picture,Shows,People,Using,A,Self-service,Electric,Scooter,In elektromos roller, roller, e-roller,
Az elektromos rolleresek esetében még rosszabb ez az arány. Fotó: Victor Velter /  Shutterstock

Az elektromos rollereseknél még rosszabb a biztosítási arány

Noha erre központi biztosítási nyilvántartás híján nincsen pontos adat, az e-rollerek esetében még a segédmotoros kerékpárokénál is rosszabb lehet a biztosítási helyzet: az érintett járművek kevesebb mint harmada rendelkezhet a szükséges kötelezőbiztosítással. Becslések szerint a kgfb-kötelezettség alá tavaly nyár óta bevont mintegy 50 ezer e-roller közül is jó esetben csak 10-15 ezer rendelkezik az előírt biztosítási fedezettel.

Pontosan milyen járművekre kell kötelezőt kötni?

  1. Valamennyi segédmotoros kerékpárra.
  2. Amennyiben az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300W-ot, vagy a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve a jármű 25 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, a jármű besorolása már segédmotoros kerékpár, vagyis kgfb, bukósisak és vezetői engedély nélkül nem használható.
  3. 2024 júliusa óta azok az elektromos rollerek is csak kötelezővel vehetnek részt a forgalomban, amelyeknek tömege meghaladja a 25 kilogrammot, illetve 25 km/óra feletti tervezett sebességgel képesek futni.

Mit tehet, aki eddig elmulasztotta a biztosításkötést?

Akár segédmotoros kerékpárral, akár rollerrel mulasztotta el valaki megkötni eddig a kötelező biztosítást, nincsen félnivalója, ha mielőbb pótolja ezt a hiányosságát. A kötelező biztosítást megkötő robogós vagy rolleres is tiszta lappal indul: a korábbi időszakra nem kell fedezetlenségi díjat fizetni, mint a gépkocsik vagy motorok esetében, igazoltatáskor pedig a rendőrök csakis azt vizsgálják, hogy az adott időpontban rendelkezik-e a jármű biztosítással. Rendszám híján a biztosítók a vázszámra kötnek kötelezőt. A járművek előtörténetét sehol nem vezetik, így bónusz-málusz besorolás sem befolyásolja a fizetendő díj mértékét.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek