RETRO RÁDIÓ

Kiderült, a robogósok fele nem is közlekedhetne az utakon - az elektromos rollereseknél még rosszabb az arány!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2025. 04. 21. 05:45

A Független Biztosítási Alkuszok Szövetsége szerint az elektromos rolleresek nagy része szabálytalanul közlekedik. A robogósok fele pedig részt sem vehetne a forgalomban. Mi ennek az oka?

A fagyos reggelek elmúltával ismét előkerülnek a garázsokból a robogók, elektromos kerékpárok és rollerek. A baj csak az, hogy a tulajdonosaik jó része nem teljesíti a rájuk érvényes kötelezettséget, vagyis nem kötnek kötelezőt. Súlyos számokat közölt az FMABISZ.

robogó, segédmotor, motoros
Sok robogós közlekedik biztosítást nélkül. Illusztráció: Harvan Zoltán /  Magyar Nemzet

A robogósok felének van csak kgfb-je

Több mint 650 ezer segédmotorosból továbbra is kevesebb mint 300 ezer rendelkezik érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ). Vagyis a motorosok kevesebb, mint fele rendelkezik csak kötelező biztosítással.

Nem csak a rendszámos motorokra kötelező a kötelező

Becslések szerint a hazai segédmotorosok állományába jelenleg 650-700 ezer jármű tartozik, ezek mindegyikére kötelező kgfb-t kötni – akár van rendszáma, akár nincs. Ugyanakkor az MNB legutóbb kiadott statisztikái szerint ebben a díjkategóriában kevesebb mint 296 ezer kötelező biztosítást kötöttek az üzembentartók. Vagyis a robogók többsége, körülbelül 55 százaléka elvileg nem vehetne részt a közúti közlekedésben.

Súlyos büntetést kockáztatnak a motorosok

Egy robogó kötelező biztosítása ma évente átlagosan 8-10 ezer forintból jön ki. Egy közúti igazoltatásnál a kgfb nélkül közlekedő robogósokra kirótt mulasztási bírság ennek sokszorosa lehet. Ám az igazi ráfizetés egy baleset során érheti a kötelező nélkül motorra ülőket: az okozott kárt végső soron saját zsebből kell téríteniük.

Az MNB statisztikái szerint gyorsan emelkedik a kárkifizetések összege: segédmotoros kerékpárok esetében már 2023-ban is 478.000 forint volt balesetek során kifizetett átlagos kártérítés, 11 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Nem szólva arról, hogy ha a baleset személyi sérüléssel is jár, a kárösszeg könnyen többmilliós tételt is jelenthet 

– figyelmeztet Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ elnökségi tagja.

Illustration,Picture,Shows,People,Using,A,Self-service,Electric,Scooter,In elektromos roller, roller, e-roller,
Az elektromos rolleresek esetében még rosszabb ez az arány. Fotó: Victor Velter /  Shutterstock

Az elektromos rollereseknél még rosszabb a biztosítási arány

Noha erre központi biztosítási nyilvántartás híján nincsen pontos adat, az e-rollerek esetében még a segédmotoros kerékpárokénál is rosszabb lehet a biztosítási helyzet: az érintett járművek kevesebb mint harmada rendelkezhet a szükséges kötelezőbiztosítással. Becslések szerint a kgfb-kötelezettség alá tavaly nyár óta bevont mintegy 50 ezer e-roller közül is jó esetben csak 10-15 ezer rendelkezik az előírt biztosítási fedezettel.

Pontosan milyen járművekre kell kötelezőt kötni?

  1. Valamennyi segédmotoros kerékpárra.
  2. Amennyiben az elektromos kerékpár motorjának teljesítménye meghaladja a 300W-ot, vagy a motor a pedáltól függetlenül is képes önállóan hajtani a járművet, illetve a jármű 25 km/óránál nagyobb sebesség elérésére képes, a jármű besorolása már segédmotoros kerékpár, vagyis kgfb, bukósisak és vezetői engedély nélkül nem használható.
  3. 2024 júliusa óta azok az elektromos rollerek is csak kötelezővel vehetnek részt a forgalomban, amelyeknek tömege meghaladja a 25 kilogrammot, illetve 25 km/óra feletti tervezett sebességgel képesek futni.

Mit tehet, aki eddig elmulasztotta a biztosításkötést?

Akár segédmotoros kerékpárral, akár rollerrel mulasztotta el valaki megkötni eddig a kötelező biztosítást, nincsen félnivalója, ha mielőbb pótolja ezt a hiányosságát. A kötelező biztosítást megkötő robogós vagy rolleres is tiszta lappal indul: a korábbi időszakra nem kell fedezetlenségi díjat fizetni, mint a gépkocsik vagy motorok esetében, igazoltatáskor pedig a rendőrök csakis azt vizsgálják, hogy az adott időpontban rendelkezik-e a jármű biztosítással. Rendszám híján a biztosítók a vázszámra kötnek kötelezőt. A járművek előtörténetét sehol nem vezetik, így bónusz-málusz besorolás sem befolyásolja a fizetendő díj mértékét.

 

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.