Schmuck Andor
A betétdíjas rendszer tavaly óta működik, de még mindig akadnak megválaszolatlan kérdések ezzel kapcsolatban. Az egyik például az, hogy mi a teendő egy üvegvisszaváltó gép hosszabb meghibásodása esetén?! Íme a válasz!
Ha a MOHU hibájából nem működik az üvegvisszaváltó automata, a bolt nem köteles visszavenni a palackokat? Ennek jártunk most utána, ugyanis több olvasónk is úgy járt, hogy haza, illetve máshová kellett vinnie a betétdíjas palackjait a visszaváltó automata tartós meghibásodása miatt.
A gép a MOHU tulajdona, üzemeltetnie azonban az üzleteknek kell. Az üzletben dolgozók feladata az automata ürítése, takarítása, karbantartása, a hőpapír cseréje, javítani viszont nem nekik kell. Vagyis nem közvetlenül. Ha meghibásodik egy visszaváltó automata, akkor erről értesíteni kell a MOHU-t az erről szóló tájékoztatójuk szerint.
Az automata működési hibájának bejelentését az RVM karbantartását végző szerviz Helpdesk fogadja telefonon hétfő-szombat 08:00-18:00, illetve hétfő-vasárnap: 08:00-18:00 (az automata típusától függően). Ha egy gép nem javítható távolról (erre két órájuk van) és szerelőcsapatot kell küldeni a helyszínre, akkor ennek elviekben 12 órán belül meg kell történnie. Amennyiben pedig nem javítható a helyszínen sem, 48 órán belül ki kell cserélnie a gépet a MOHU-nak. Amíg ez megtörténik mit tegyenek a vásárlók? Menjenek máshová?
Az erről szóló kormányrendelet értelmében (450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet) kötelesek átvenni. A törvény szövege úgy szól, hogy a kötelezően visszaváltási díjas termék fogyasztótól való visszaváltását teljes nyitvatartási időben biztosítani kell az üzletekben. Ugyanez a kormányrendelet határoz arról is, mi van, ha meghibásodik egy gép:
az automata visszaváltó berendezés meghibásodásának esetén kézi átvételt kell alkalmazni az üzleteknek.
A MOHU erről szóló kis videója szerint az üzletben dolgozók a gép(ek) meghibásodása esetén egy mobiltelefon segítségével olvassák be a palackokon található kódot, majd ezt követően készpénzben fizetik ki azok ellenértékét.