Létrehozva: 2025.02.26.

Ha egy visszaváltó automata meghibásodik, a boltnak át kell vennie a palackokat? Most kiderül!

A betétdíjas rendszer tavaly óta működik, de még mindig akadnak megválaszolatlan kérdések ezzel kapcsolatban. Az egyik például az, hogy mi a teendő egy üvegvisszaváltó gép hosszabb meghibásodása esetén?! Íme a válasz!

Ha a MOHU hibájából nem működik az üvegvisszaváltó automata, a bolt nem köteles visszavenni a palackokat? Ennek jártunk most utána, ugyanis több olvasónk is úgy járt, hogy haza, illetve máshová kellett vinnie a betétdíjas palackjait a visszaváltó automata tartós meghibásodása miatt.

20240710_repont_008_VZ, Repont app, Repont applikáció, Repont visszaváltó automata, műanyag palack, fém doboz, üveg, visszaváltás
Mi a bolt és mi a MOHU dolga, ha gond akad az üvegvisszaváltással? Fotó: Vémi Zoltán / VG

Többféle probléma is adódhat a palackvisszaváltáskor

  • A leggyakoribb, hogy megtelnek az automaták. Ez onnan derül ki egyértelműen, hogy kiírja a gép: üríteni kell a tartályát. Ezt az adott üzletben dolgozóknak kötelessége megoldani, azt viszont, hogy mikor, nem szabályozza törvény, rendelet. A másik gyakori gond az elakadásokkal van, ezt szintén az üzletben dolgozóknak kell megoldania, nekik érdemes ezzel kapcsolatban szólni, ahogy akkor is, ha a hőpapír fogy ki a gépből.
  • Előfordulnak azonban ennél összetettebb problémák is. Ilyenek a szoftveres gondok, például ha egy gép nem érzékeli a QR-kódokat, a MOHU applikációt vagy nem utalja el a visszaváltási díjat a bankszámlákra. Ezeket a problémákat a MOHU-nak kell kijavítania, ami nem megy azonnal. Ilyenkor leáll a visszaváltás egy adott üzletben? Utánajártunk!

Mi a helyzet akkor, ha meghibásodik a gép?

A gép a MOHU tulajdona, üzemeltetnie azonban az üzleteknek kell. Az üzletben dolgozók feladata az automata ürítése, takarítása, karbantartása, a hőpapír cseréje, javítani viszont nem nekik kell. Vagyis nem közvetlenül. Ha meghibásodik egy visszaváltó automata, akkor erről értesíteni kell a MOHU-t az erről szóló tájékoztatójuk szerint.

Az automata működési hibájának bejelentését az RVM karbantartását végző szerviz Helpdesk fogadja telefonon hétfő-szombat 08:00-18:00, illetve hétfő-vasárnap: 08:00-18:00 (az automata típusától függően). Ha egy gép nem javítható távolról (erre két órájuk van) és szerelőcsapatot kell küldeni a helyszínre, akkor ennek elviekben 12 órán belül meg kell történnie. Amennyiben pedig nem javítható a helyszínen sem, 48 órán belül ki kell cserélnie a gépet a MOHU-nak. Amíg ez megtörténik mit tegyenek a vásárlók? Menjenek máshová?

Íme feketén fehéren mi a MOHU és a boltok feladata az automatákkal. Fotó: mohu.hu

Amíg nem jó egy gép a boltnak át kell vennie a palackokat?

Az erről szóló kormányrendelet értelmében (450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet) kötelesek átvenni. A törvény szövege úgy szól, hogy a kötelezően visszaváltási díjas termék fogyasztótól való visszaváltását teljes nyitvatartási időben biztosítani kell az üzletekben. Ugyanez a kormányrendelet határoz arról is, mi van, ha meghibásodik egy gép:

az automata visszaváltó berendezés meghibásodásának esetén kézi átvételt kell alkalmazni az üzleteknek.

Hogy működik a kézi visszaváltás?

A MOHU erről szóló kis videója szerint az üzletben dolgozók a gép(ek) meghibásodása esetén egy mobiltelefon segítségével olvassák be a palackokon található kódot, majd ezt követően készpénzben fizetik ki azok ellenértékét.

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek