RETRO RÁDIÓ

Ha egy visszaváltó automata meghibásodik, a boltnak át kell vennie a palackokat? Most kiderül!

MZ/X
Szerző
MZ/X
Létrehozva2025. 02. 26. 11:30

A betétdíjas rendszer tavaly óta működik, de még mindig akadnak megválaszolatlan kérdések ezzel kapcsolatban. Az egyik például az, hogy mi a teendő egy üvegvisszaváltó gép hosszabb meghibásodása esetén?! Íme a válasz!

Ha a MOHU hibájából nem működik az üvegvisszaváltó automata, a bolt nem köteles visszavenni a palackokat? Ennek jártunk most utána, ugyanis több olvasónk is úgy járt, hogy haza, illetve máshová kellett vinnie a betétdíjas palackjait a visszaváltó automata tartós meghibásodása miatt.

20240710_repont_008_VZ, Repont app, Repont applikáció, Repont visszaváltó automata, műanyag palack, fém doboz, üveg, visszaváltás
Mi a bolt és mi a MOHU dolga, ha gond akad az üvegvisszaváltással? Fotó: Vémi Zoltán / VG

Többféle probléma is adódhat a palackvisszaváltáskor

  • A leggyakoribb, hogy megtelnek az automaták. Ez onnan derül ki egyértelműen, hogy kiírja a gép: üríteni kell a tartályát. Ezt az adott üzletben dolgozóknak kötelessége megoldani, azt viszont, hogy mikor, nem szabályozza törvény, rendelet. A másik gyakori gond az elakadásokkal van, ezt szintén az üzletben dolgozóknak kell megoldania, nekik érdemes ezzel kapcsolatban szólni, ahogy akkor is, ha a hőpapír fogy ki a gépből.
  • Előfordulnak azonban ennél összetettebb problémák is. Ilyenek a szoftveres gondok, például ha egy gép nem érzékeli a QR-kódokat, a MOHU applikációt vagy nem utalja el a visszaváltási díjat a bankszámlákra. Ezeket a problémákat a MOHU-nak kell kijavítania, ami nem megy azonnal. Ilyenkor leáll a visszaváltás egy adott üzletben? Utánajártunk!

Mi a helyzet akkor, ha meghibásodik a gép?

A gép a MOHU tulajdona, üzemeltetnie azonban az üzleteknek kell. Az üzletben dolgozók feladata az automata ürítése, takarítása, karbantartása, a hőpapír cseréje, javítani viszont nem nekik kell. Vagyis nem közvetlenül. Ha meghibásodik egy visszaváltó automata, akkor erről értesíteni kell a MOHU-t az erről szóló tájékoztatójuk szerint.

Az automata működési hibájának bejelentését az RVM karbantartását végző szerviz Helpdesk fogadja telefonon hétfő-szombat 08:00-18:00, illetve hétfő-vasárnap: 08:00-18:00 (az automata típusától függően). Ha egy gép nem javítható távolról (erre két órájuk van) és szerelőcsapatot kell küldeni a helyszínre, akkor ennek elviekben 12 órán belül meg kell történnie. Amennyiben pedig nem javítható a helyszínen sem, 48 órán belül ki kell cserélnie a gépet a MOHU-nak. Amíg ez megtörténik mit tegyenek a vásárlók? Menjenek máshová?

Íme feketén fehéren mi a MOHU és a boltok feladata az automatákkal. Fotó: mohu.hu

Amíg nem jó egy gép a boltnak át kell vennie a palackokat?

Az erről szóló kormányrendelet értelmében (450/2023. (X. 4.) Korm. rendelet) kötelesek átvenni. A törvény szövege úgy szól, hogy a kötelezően visszaváltási díjas termék fogyasztótól való visszaváltását teljes nyitvatartási időben biztosítani kell az üzletekben. Ugyanez a kormányrendelet határoz arról is, mi van, ha meghibásodik egy gép:

az automata visszaváltó berendezés meghibásodásának esetén kézi átvételt kell alkalmazni az üzleteknek.

Hogy működik a kézi visszaváltás?

A MOHU erről szóló kis videója szerint az üzletben dolgozók a gép(ek) meghibásodása esetén egy mobiltelefon segítségével olvassák be a palackokon található kódot, majd ezt követően készpénzben fizetik ki azok ellenértékét.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.