
Változás az óvodákban: külön előkészítő csoportba kerülhetnek a nagycsoportosok
Megszűnhetnek a vegyes csoportok, és külön iskolai előkészítő csoportba kerülhetnek az 5-6 éves gyerekek! De hogyan érinti majd őket a változás az óvodákban? Mutatjuk!
Érdemi változás az óvodákban szeptembertől: a kormány átalakíthatja az óvodai csoportok rendszerét. A javaslat szerint az 5-6 éves, iskolába készülő gyerekek számára külön iskolai előkészítő csoportot hoznának létre, ami nagy változás lehet az 5 év körüli óvodások életében, és egyúttal megszüntetné a vegyes korosztályú csoportokat. A Kormány célja ezzel az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentes biztosítása.

Megváltozna az óvodai nevelés
A rendelettervezet melléklete több oldalon keresztül sorolja, hogy az óvodai nevelés alapprogramja miképpen módosulna szeptembertől.
A legalább három óvodai csoporttal működő óvodákban a gyermekek – amennyiben létszámuk eléri a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 4. mellékletében meghatározott csoportlétszám minimumát – a tanköteles korukat megelőző nevelési évben az iskolai oktatásban való sikeres részvételük érdekében azonos életkorú gyermekekből álló óvodai csoportban vesznek részt az óvodai nevelésben
- áll "az óvodai élet megszervezése" című alfejezetben, amelynek a 6. pontjában taglalják a változtatást. A rendelet felvezetője szerint a kormány célja "az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentes biztosítása".
Tehát az iskolai előkészítő csoportok bevezetése arra szolgálna, hogy az iskolába készülő gyermekek intenzívebb felkészítést kapjanak, és ezáltal könnyebb legyen számukra az iskolába való beilleszkedés.
A fenti általános célok után a rendelettervezetből csak annyi derül ki, hogy
az állami fenntartású óvodákban a helyi pedagógiai programot 2025. szeptember 1-jéig módosítani kell a mostani rendelet mellékletének megfelelő tartalommal.
Természetesen a rendeletben meghatároztak egy halasztást lehetővé tevő passzust is: "amennyiben egy intézmény a csoportszervezés átalakítását a 2025/2026. nevelési évben nem tudja bevezetni, indokolással ellátott egyedi halasztási kérelmet nyújthat be a köznevelésért felelős miniszterhez.

Változás az óvodákban: cél az iskolaérettség
Az alapprogram utolsó fejezetéből az is kiderül, hogy melyik az a kilenc követelmény, amely a gyermekek optimális fejlődését jellemzi és azt jelenti, hogy megértek az iskolakezdésre. Ezek a következők (a teljesség igénye nélkül):
- Az iskolakezdésig következzen be a gyermekek belső érése
A gyermek az óvodáskor végén lépjen be annak a lassú átmenetnek az időszakába, amelynek a végén majd az iskolában az óvodásból iskolássá szocializálódik.
- Szükséges a testi, lelki és szociális érettség
A testileg egészségesen fejlődő gyermek hatéves kora körül jusson el az első alakváltozásához. Ezt azt jelenti, hogy megváltoznak testarányai, megkezdődik a fogváltás. Ekkor a teste már arányosan fejlett, teherbíró. Mozgása is rendezettebb, és harmonikus finom mozgásokra is képes.
- Legyen a gyermek egészségesen fejlődő (lelkileg egyaránt)
Jelenjen meg a tanulás alapját képező szándékos figyelem, amikor fokozatosan növekszik a figyelem tartalma, terjedelme és könnyebbé válik a figyelem megosztása, ill. annak átvitele.
- Szociálisan is váljanak éretté az óvodáskor végére
A szociálisan egészségesen fejlődő gyermek egy iskolai légkörben készen áll az iskolai élet és a tanító megfelelő elfogadására, valamint képes a fokozatosan kialakuló együttműködésre és a kapcsolatteremtésre - akár a felnőttel vagy a gyermektársaival.

A rendelettervezetet a Kormány társadalmi egyeztetésre bocsátotta, ennek keretében ITT lehet észrevételeket tenni azzal kapcsolatban. A véglegesítést követően, a következő időszakban várhatóan további részletek derülnek ki az új rendszer bevezetéséről.






