
Már él az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer: mi ez és hogyan válhat ettől olcsóbbá az adás-vétel?
Mostantól jóval egyszerűbb lesz lakást venni vagy eladni, köszönhetően egy új elektronikus rendszernek. Ezt tudja a napokban életbe lépett ingatlan-nyilvántartási rendszer, röviden E-ING.
Január 15-én életbe lépett egy új ingatlan-nyilvántartási törvény, amivel elindult az ilyen típusú ügyek teljes digitalizációja. Ez a vevőknek az jelenti, hogy a jövőben gyorsabban és vélhetően olcsóbban intézhetik majd az ügyvédjük segítségével az adás-vételt. Mutatjuk a részleteket!

Nem is annyira új ez a rendszer
Biztonsági okokból fokozatosan került bevezetésre a most élesedő rendszer. Bizonyos földhivatalok már korábban csatlakoztak az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerhez, például a tulajdoni lapok lekérdezése is ezen keresztül történt. A régi és az új rendszer tavaly ősz óta egymással párhuzamosan futott, január 15-től viszont már minden földhivatal az elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszerben jegyzi be a változásokat- mondta az újdonságról Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Mit tud ez az új ingatlan-nyilvántartási rendszer?
Mostantól az ingatlan adás-vétel ügyintézése szinte teljes egészében elektronikusan, online fog zajlani, amivel az ehhez kapcsolódó kiadások is csökkenhetnek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az adott ügyben eljáró ügyvédeknek nem kell fizikailag dokumentumokkal bajlódni, például földhivatalban személyesen iktatni a szerződéseket. Ez időt és költséget takaríthat meg az eljáró ügyvédeknek, így az ügyfeleiknek is.
- Emellett az ingatlan adásvételek bejegyzése rohamosan felgyorsulhat: 1-2 éven belül már nem lesz ritka, hogy az adásvétel bejegyzése a szerződés megkötését követően 1 órán belül megtörténhet. Az e-ingatlan-nyilvántartási rendszer egyik újdonsága ugyanis az automatikus döntéshozatal.
- Továbbá az elektronikus ingatlan-nyilvántartás bevezetése kinyitja a kaput az ingatlanpiac digitalizációja előtt, ami a digitális állampolgárság (DÁP) elterjedésével párhuzamosan átláthatóbbá, biztonságosabbá és gyorsabbá teheti az ilyen ügyek intézését.
Akkor ez azt jelenti, hogy megszűnt a papír alapú ingatlan-ügyintézés?
Nem. Bár a nyilvántartás mostantól elektronikus, a papíralapú ügyintézésre még hónapokig lehetőség lesz a földhivatalokban. Az átmeneti időszak most kezdődik, és addig tart, amíg a rendszeren belül meg nem születik az ötszázezredik végleges döntés. Ez az előzetes becslések szerint valamikor 2025 szeptemberére várható a Portfolio szerint. Addig még papíralapú kérelmeket is elfogadnak a földhivatalok.






