tóth gabi
2025. január 16-tól megszűnik a jól ismert Ügyfélkapu, és helyét az Ügyfélkapu+ veszi át, valamint a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható.
1. Személyes helyett elektronikusan
Az Ügyfélkapu Magyarország legfontosabb elektronikus ügyintézési rendszere, amely lehetővé teszi, hogy hivatalos ügyeinket online intézzük. Ez a rendszer egyszerű hozzáférést biztosít számos állami és kormányzati szolgáltatáshoz anélkül, hogy személyesen kellene megjelenni a hivatalokban.
2. Hatalmas segítség
Az Ügyfélkapu segítségével könnyen lekérdezhetjük TAJ-számunkhoz kapcsolódó biztosítási státuszunkat, itt elintézhetjük az adóbevallásunkat, lekérhetjük az ingatlan földhivatali lapját, intézhetjük a családtámogatási ügyeket, de a felsőoktatási felvételi eljáráshoz is nélkülözhetetlen.
3. Gyorsan kell regisztrálnunk
2025. január 16-tól megszűnik az Ügyfélkapu, helyette az Ügyfélkapu+, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) lesz használható. Így ha hivatalos ügyeinket továbbra is szeretnénk elektronikusan intézni, január 15-ig regisztráljunk az Ügyfélkapu+ rendszerbe vagy töltsük le a DÁP applikációt, mert ezután már nem tudunk belépni az Ügyfélkapuba.
4. Nagyobb lesz a biztonság
Az Ügyfélkapu+ tulajdonképpen csak abban tér el a sima verziótól, hogy itt az azonosítás kétfaktoros, azaz adataink nagyobb biztonságban vannak. A belépéskor itt nem elég a jelszó, a telefonunkra üzenet formájában érkezik egy számsor is; csak akkor tudunk továbbmenni, ha ezt is begépeljük. Így kisebb az esély, hogy illetéktelenek hozzáférnek az adatainkhoz.
5. Kell hozzá az aktív jelszó
Ahhoz, hogy regisztrálhassunk az Ügyfélkapu+ rendszerbe, szükség van egy már létező, aktív Ügyfélkapu-regisztrációra, amelyhez felhasználónévvel és jelszóval szoktunk belépni.
6. Telepítsük fel a mobilra
Egy okoseszközre is szükségünk lesz, ahova egy hitelesítő alkalmazást, azaz az authenticator programot tudjuk telepíteni. A Nemzeti Kibervédelmi Intézet az iOS-re és az Androidra is egyaránt telepíthető Google Authenticator, illetve Microsoft Authenticator mellett a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató saját fejlesztésű appját, a NISZ Hitelesítőt ajánlotta, illetve az Authy-t, ami platformfüggetlen.
7. Mi lesz majd a sorsa?
A jelenlegi tervek szerint az Ügyfélkapu+ 2025. december 31-ig fog működni, utána már csak a Digitális Állampolgárság Program lesz az egyetlen lehetőség a hivatalos ügyek online, egy felületen való intézéséhez.
8. Már működik
Szeptember elsejével elindult a Digitális Állampolgárság Program (DÁP). A program lelke egy mobiltelefonos alkalmazás (applikáció), amivel majd egyre több ügyet lehet intézni sorban állás nélkül. A Digitális Állampolgárság applikáció letölthető a Google Playről és az App Store-ból is.
9. Csak egy regisztráció
Ha valaki letöltötte a programot, és a szükséges regisztrációt is elvégezte a kormányablakban, akkor pár napon belül kap majd egy értesítést a mobiljára, onnantól kezdve tudja majd használni az alkalmazást.
10. Sokkal egyszerűbb
Fő előnye, hogy mostantól már mobillal is lehet majd igazolni magunkat a rendőr előtt, nem kell magunknál tartani a személyi igazolványt és minden személyes adat megtalálható majd az alkalmazásban, nem kell külön előkeresni a taj számot, a kocsi forgalmiját vagy az igazolványok számait.
11. Egy gombnyomás
Az új alkalmazással egyszerűbben és gyorsabban lehet majd belépni az állami felületekre. Ez körülbelül 200 állami felületen jelent majd segítséget, ilyen a magyarorszag.hu, az eSZJA és az Egészségablak. Használatával a kormányablakokba is lehet majd időpontot foglalni, és egy gombnyomással lehet majd erkölcsi bizonyítványt igényelni.
12. Elektronikus aláírás
Az applikációban lehetőség van elektronikus aláírásra is. Ennek jogilag ugyanolyan ereje van, mintha bármelyik hivatalos dokumentumunkat kinyomtatnánk, és kézzel aláírnánk két tanú előtt. A DÁP digitális aláírását az Európai Unió bármely országában elfogadják majd.
13. Jön az e-posta is
A tervek szerint a későbbiekben bekerül az applikációba az e-fizetés és az e-posta szolgáltatás, melyek segítségével könnyebb és gyorsabb lesz az állam és az állampolgár közötti kommunikáció, illetve az állammal szembeni fizetési kötelezettségeinket is könnyedén tudjuk rendezni. Ez egyszerűsíti majd az ügyintézést, mert nem különböző oldalakon kell fizetni, hanem egy oldalon lehet ezt majd megtenni.
14. Mi van, ha elveszik a telefon?
A telefon elvesztése esetén sem kell aggódni, mivel az alkalmazás távolról letiltható, csak a 1818-as telefonszámot kell felhívni. Amíg ez megtörténik, addig sincs gond, hiszen az applikáció csak biometrikus azonosítással indul, azaz ujjlenyomattal vagy arcfelismeréssel.
15. Kilépés után újra belépés
Ha valaki beregisztrált a DÁP-ba, de úgy dönt, mégsem kívánja használni, inaktiválhatja fiókját, és ezt bármely kormányablakban kérvényezheti. Ezek után nem fog tudni belépni és ügyet intézni az azonosítást kérő állami weboldalakon és mobilalkalmazásokban, valamint megszűnik a tárhelye, ezért nem fog tudni hozzáférni az ott tárolt dokumentumokhoz. Ám a profil bármikor újraaktiválható - írja a Fanny magazin.