Ezúttal a világ egyik legnagyobb ruhamárkájának nevében próbálkoznak a bűnözők-így ismerhető fel a csalás!
A bűnözők ezúttal egy ismert márka nevével visszaélve lopják az emberek pénzét és adatait. Mutatjuk melyik ruhamárkáról van szó, a hatóság segítségével pedig azt is, hogyan lehet elkerülni az áldozattá válást!
Figyelmeztetést adott ki a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) egy újfajta csalással kapcsolatban. Ezúttal egy ismert ruhamárka nevével visszaélve próbálják meg ellopni az emberek adatait és pénzét a bűnözők az úgynevezett Mystery Box átveréssel. Mutatjuk hogyan lehet felismerni a módszert és megelőzni, hogy meglopjanak minket!
Ezúttal ennek a ruhamárkának a nevével élnek vissza
Az NKI-hez bejelentés érkezett egy közösségi média platformon terjedő csalás kapcsán, amelyben a ZARA, vagyis a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedelmi láncának nevével visszaélve csaló posztokat és hirdetéseket jelenítenek meg, amelyek adatlopást végző (adathalász) weboldalakra vezetik a gyanútlanul kattintókat-olvasható a hatóság weboldalán. Mutatjuk, mit lehet tudni erről a csalásról és hogyan lehet védekezni ellene!
Mit lehet tudni erről az új átverésről?
A Zara Mystery Box (rejtélyes doboz) átverés célja az adathalászat, ami jelenleg online hirdetés formájában Facebookon terjed. A csalók hirdetéseket futtatnak, amelyekben olcsón kínálnak „rejtélyes dobozokat”, tele drága ruhákkal és kiegészítőkkel, azt állítva, hogy a dobozok olyan ZARA termékeket tartalmaznak, amelyek előző szezonból megmaradtak, ezért kiárusításra kerülnek. Azonban ezek a hirdetések valójában hamis weboldalakra vezetnek, és a cég nevében próbálják kicsalni a vásárlók pénzét és személyes adatait.
Miről lehet felismerni ezeket a hamis hirdetéseket?
A hirdetések egyszerre több Facebook oldalon futnak (így nehezebb az összeset eltávolítani).
A hirdetés alatt megjelenő kommentekben csaló pozitív visszajelzéseket is olvashatunk, amelyeknek célja a hamis biztonságérzet felépítése, illetve az azonnali cselekvésre/vásárlása való buzdítás.
Az áldozatokat ezek a hirdetések egy olyan hamis weboldalra irányítják, ami visszaél a világmárka logójával.
A vásárlás után az áldozatok értéktelen termékeket kapnak, például olcsó karkötőt vagy egy hamis napszemüveget, vagy teljesen más terméket, esetleg egyáltalán nem kapnak semmit.
Mit tehetünk, hogy ne váljunk áldozattá?
Óvakodjunk a hihetetlenül jó ajánlatokat kínáló reklámoktól vagy a csodát ígérő termékektől!
Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztat minket, jusson eszünkbe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú program!
Igényeljünk azonnali tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében (ezt hamarosan ingyen is meg lehet tenni).
Állítsunk be számlánkhoz és kártyánkhoz napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást.
Használjunk webkártyát (másodlagos, digitális kártya, a legtöbb banknál ingyen elérhető szolgáltatás).
Vásárlás előtt keressünk rá a hirdetőre, olvassunk értékeléseket, ismertetőket az adott termékről!
Mit tehetünk, ha már csalás áldozatává váltunk?
Jelentsük a hamis hirdetést a közösségi média platform felé!
Vegyük fel a kapcsolatot a számlavezető bankunkkal, a rendőrséggel és az online piactér üzemeltetőjével!