
Ezúttal a világ egyik legnagyobb ruhamárkájának nevében próbálkoznak a bűnözők-így ismerhető fel a csalás!
A bűnözők ezúttal egy ismert márka nevével visszaélve lopják az emberek pénzét és adatait. Mutatjuk melyik ruhamárkáról van szó, a hatóság segítségével pedig azt is, hogyan lehet elkerülni az áldozattá válást!
Figyelmeztetést adott ki a Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) egy újfajta csalással kapcsolatban. Ezúttal egy ismert ruhamárka nevével visszaélve próbálják meg ellopni az emberek adatait és pénzét a bűnözők az úgynevezett Mystery Box átveréssel. Mutatjuk hogyan lehet felismerni a módszert és megelőzni, hogy meglopjanak minket!

Ezúttal ennek a ruhamárkának a nevével élnek vissza
Az NKI-hez bejelentés érkezett egy közösségi média platformon terjedő csalás kapcsán, amelyben a ZARA, vagyis a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedelmi láncának nevével visszaélve csaló posztokat és hirdetéseket jelenítenek meg, amelyek adatlopást végző (adathalász) weboldalakra vezetik a gyanútlanul kattintókat-olvasható a hatóság weboldalán. Mutatjuk, mit lehet tudni erről a csalásról és hogyan lehet védekezni ellene!
Mit lehet tudni erről az új átverésről?
A Zara Mystery Box (rejtélyes doboz) átverés célja az adathalászat, ami jelenleg online hirdetés formájában Facebookon terjed. A csalók hirdetéseket futtatnak, amelyekben olcsón kínálnak „rejtélyes dobozokat”, tele drága ruhákkal és kiegészítőkkel, azt állítva, hogy a dobozok olyan ZARA termékeket tartalmaznak, amelyek előző szezonból megmaradtak, ezért kiárusításra kerülnek. Azonban ezek a hirdetések valójában hamis weboldalakra vezetnek, és a cég nevében próbálják kicsalni a vásárlók pénzét és személyes adatait.
Miről lehet felismerni ezeket a hamis hirdetéseket?
- A hirdetések egyszerre több Facebook oldalon futnak (így nehezebb az összeset eltávolítani).
- A hirdetés alatt megjelenő kommentekben csaló pozitív visszajelzéseket is olvashatunk, amelyeknek célja a hamis biztonságérzet felépítése, illetve az azonnali cselekvésre/vásárlása való buzdítás.
- Az áldozatokat ezek a hirdetések egy olyan hamis weboldalra irányítják, ami visszaél a világmárka logójával.
- A vásárlás után az áldozatok értéktelen termékeket kapnak, például olcsó karkötőt vagy egy hamis napszemüveget, vagy teljesen más terméket, esetleg egyáltalán nem kapnak semmit.

Mit tehetünk, hogy ne váljunk áldozattá?
- Óvakodjunk a hihetetlenül jó ajánlatokat kínáló reklámoktól vagy a csodát ígérő termékektől!
- Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztat minket, jusson eszünkbe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú program!
- Igényeljünk azonnali tranzakciófigyelési (számla- és kártyafigyelési) szolgáltatást a visszaélések észlelése, későbbi visszaélések megelőzése érdekében (ezt hamarosan ingyen is meg lehet tenni).
- Állítsunk be számlánkhoz és kártyánkhoz napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást.
- Használjunk webkártyát (másodlagos, digitális kártya, a legtöbb banknál ingyen elérhető szolgáltatás).
- Vásárlás előtt keressünk rá a hirdetőre, olvassunk értékeléseket, ismertetőket az adott termékről!
Mit tehetünk, ha már csalás áldozatává váltunk?
- Jelentsük a hamis hirdetést a közösségi média platform felé!
- Vegyük fel a kapcsolatot a számlavezető bankunkkal, a rendőrséggel és az online piactér üzemeltetőjével!






