Létrehozva: 2024.07.24.

Óriási méreteket öltött az ország-és vármegyebérletek népszerűsége: már 62 százalékkal többen vonatoznak, mint tavaly

Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a közösségi közlekedésben az új tarifarendszer. Népszerűbb lett az utasok körében a tömegközlekedés idehaza.

Március 1-én új időszámítás vette kezdetét a hazai közösségi közlekedésben. Lázár János, építési és közlekedési miniszter akkor az elmúlt évek legnagyobb rezsicsökkentésének nevezte a tömegközlekedésben az új tarifarendszert, amelynek életbe lépésével 4,5 millió ember olcsóbban, gyorsabban és igazságosabb feltételek mellett juthat célba.

220521-60-KZ / btömegközlekedés
Az új tarifarendszer bevezetése óta zakatol a magyar tömegközlekedés: 62 százalékkal többen választották a MÁV járatait idén júniusban, mint egy évvel korábban. Fotó: Knap Zoltán

 

Az új és egyszerűbb tarifarendszer bevezetését sok vita és tétlenség előzte meg, ám a kormánynak volt mersze és bátorsága nagyot álmodni

 – mondta akkor a tárcavezető a tömegközlekedést alapjaiban megreformáló intézkedésről.

 

Mára bebizonyosodott, hogy nem a levegőbe beszélt a miniszter, az álomból pedig valóság lett: az utazási kedvezmények kiszélesítése és egységesítése, valamint a kedvezményes árú ország- és vármegyebérletek bevezetése eredményesen terelte az embereket a tömegközlekedés irányába.

Ezt támasztja alá a MÁV közleménye is, amely a vasúti utazások számát összegzi és veti össze a tavalyi adatokkal. Eszerint idén júniusban 62 százalékkal több utazás történt a vasúton, mint egy évvel korábban. És ezek csak a vonatos utazások számai, miközben a Volánbusz járatainak is érezhetően nagyobb a kihasználtsága.

 

A tömegközlekedés népszerűségének radikális emelkedésében közrejátszhatott az is, hogy a kormány a nemrégiben bevezetett egynapos autópálya matrica díjtételét is az unió által szabott legfelső határon állapította meg. Lázár János egy tavalyi sajtótájékoztató alkalmával nyíltan beszélt is erről. Ugyanakkor ez önmagában csak csepp a tengerben; az igazi áttörést az új tarifarendszer elindulása hozta el. Ennek egyik fontos pillére az ország- és vármegyebérletek bevezetése.

 

Az új bérlettípusok harmincnapos érvényességűek és megváltásuk korlátlan számú utazásra jogosítja a tulajdonost az adott vármegyében, vagy országbérlet esetén az egész országban. A teljes árú vármegyebérlet 9450 forintba, míg az országbérlet 18900 forintba kerül. A diákigazolvánnyal rendelkező nappali és esti tagozatos tanulók mindkét bérlettípusnál élhetnek a 90 százalékos kedvezményükkel, vagyis nekik 945 forintba, illetve 1890 forintba kerülnek a bérletek.

Egy egyszerű példán keresztül könnyen ellenőrizhető, hogy mennyire megéri ezekkel utazni: Budapestről Veszprémbe utazva vonattal teljes árú menetjegyet váltva az útra – kocsiosztálytól és szerelvénytípustól függően – mintegy 2300 forintot kell fizetni. Ugyanez az utazás Volánbusszal valamivel többe, 2375 forintba kerül. Országbérlet megváltásával tehát ez a táv már a 8. utazásnál megtérül. Diákkedvezménnyel és az utazási távolság emelkedésével pedig nagyságrendekkel emelkedik a bérlettípus értékének megtérülése.

20240129 Volán sztrájk9 / tömegközlekedés
Az ország- és vármegyebérletek a vasút mellett a Volánbusz, valamint a BKK járatain is érvényesek és 30 napon keresztül korlátlan számú utazásra jogosítják a tulajdonosukat.

És ez még nem minden! Az új tarifarendszer március 1-i életbe lépésével már a BKK járatain is érvényesek az ország- és vármegyebérletek, amelyek megvásárolhatók a MÁV jegypénztáraiban, automatáiban, applikációjában, valamint a Volánbusz jegyirodáiban, május 1-től pedig már a BKK jegypénztáraiban és automatáiban is.

A fenti példa is alátámasztja Lázár János azon megállapítását, miszerint az új tarifarendszerrel egy kétgyermekes család akár több tízezer forintot is spórolhat évente.

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek