tóth gabi
Több mint 100 ezer forintja bánta egy özvegy, egyedülálló anyukának, B. Melindának, ami június végén történt az Apple Pay-jel. Az Apple-höz tartozó mobiltárca szó szerint önálló életre kelt, és mire az 57 éves asszony észbe kapott, már mínuszban volt a bankszámlája.
Még most is sokan nehezen térnek magukhoz, hogy mit művelt az Apple Pay június 26-án. Az amerikai óriás tech cég mobiltárcája június 26-án önállósodott: egy eddig még ismeretlen hiba folytán hajtott végre az iPhone-tulajdonosoknál tranzakciókat. Súlyos összegeket vont le a magyar felhasználóktól, volt, akinek 550 ezer forintja bánta.
A megvadult mobiltárca-szolgáltatás egy özvegy asszonyt, B. Melindát sem kímélte. Egy ideig abban reménykedett, hogy talán őt elkerülte a tranzakciókrízis, ám június 28-án, péntek reggel észrevette, hogy baj van. „Még az ágyamban feküdtem és telefonoztam. A banki applikáció későn értesített róla, hogy levonták a pénzem. Akkor reggel kaptam az üzenetet, hogy már nincs semmi a számlámon. Sőt, mínusz 35 ezer forintot mutat. Az értesítő szerint 26-án vonták le, ami nekem nagyon fura volt” – kezdte el mesélni a Ripostnak Melinda, aki ezután rögtön pánikba esett.
Felült az ágyon, és jobban megnézte a tranzakciókat, amit a banki applikáción látott. Sokkot kapott: 62 alkalommal vont le tőle az Apple Pay.
Több ezer forintjával vont le összesen 120 ezer forintot. Ami érdekes, hogy vásárló nincs a tranzakciók mögött, csak Apple.com/bill, semmi, hogy kinek ment a pénz!
- emelte ki Melinda, aki hirtelen nem tudta, mi tévő legyen.
„Épp aznap reggeltől vártam egy rendelést, húst, ásványvizet – ilyesmiket vásároltam nagyobb mennyiségben. Nem kis összeg, és hirtelen azt sem tudtam, hogy fizessem ki!” - folytatta az egy gyermekes anyuka.
Egy éve egyedül kell helyt álljon: a férjét egy halálos kór ragadta magával, ezért özvegyként, épp házeladás előtt kapta a pofont az Apple-től. Szerencsére van megtakarítása. Most ebből gazdálkodik.
Rögtön azt gondoltam, jelenleg álláskeresési támogatás vagyok, és leghamarabb július elején kapok pénzt. Mit csinálok addig? Szerencsén van egy másik számlám, amihez nincs hozzákötve az Apple Pay. Az ilyen helyzetben kihúz a bajból. Így addig valahogy kihúzom, ez volt az első eset, hogy hozzá nyúltam idén. De mi van azzal, akinek nincs megtakarítása?
- mutatott rá.
Amikor az Apple ügyfélszolgálatát hívni kezdte, a szívéhez kapott. „Rögtön megijedtem megint! A telefonban bemondták, hogy zárva vannak. Másfél óráig tartottam a telefont, mire tudtam beszélni egy diszpécserrel. A férjemtől tanultam, hogy a kiutat keressem, ne az akadályt. Nem ordibáltam vele, kedves voltam és higgadt. Azt mondta a hölgy, hogy még nem tudják, mit fog lépni az Apple, ez napokon belül derül ki” – mondta Melinda.
Az özvegy asszony mindig is tudatos online vásárló volt. Ezután is megbízik az Apple Pay-ben.
Ezt az egész nem fog eltántorítani. Használni fogom az Apple Pay-t, csak a pénzem kapjam vissza! Remélem, legkésőbb július elejéig újra a számlámon lesz a pénz
- húzta alá a tudatos anyuka, zárásként azt üzenve az Apple Payeseknek: „Nem kell mindenkinek nagy telefonálásba kezdeni, az Apple mindenkinek visszaküldi a pénzét. Csak ne szüntessék meg a telefonjukon az Apple Pay-t. Csak arra a kártyára tudják visszautalni a pénzt, ahonnan levették. Ha kiveszik az Apple Pay-ből a kártyát, akkor ezt nem tudják megtenni. Erre mindenki nagyon figyeljen” – mondta az édesanya.
Az Apple Pay-jel történtek miatt a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közleményt adott ki. A nemzeti bank felszólította az Apple-t, és a hitelintézeteket: "Haladéktalanul kezdjék meg az Apple Pay által okozott technikai probléma miatt bekövetkezett jogosulatlan terhelésekhez kapcsolódó kártalanítást" - írták, kiemelve:
a pénz teljes körűen visszajár az ügyfeleknek.
Felszólítva a pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását. „Szeretnénk emlékeztetni minden hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet biztosít a belső piaci pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló európai uniós irányelvnek megfelelően. Ennek értelmében az ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése kapcsán a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is. Mindezzel összhangban azt a hitelintézeti gyakorlatot sem tartjuk elfogadhatónak, ahol a hitelintézetek nem fogadják az ügyfélbejelentéseket, és a hibát okozó fél (jelen esetben az Apple) irányába terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit” – húzta alá a jegybank.
Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítási folyamatát. Az az elvárása, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen.