kulcsár edina
Ne lepődjön meg senki, ha Sülysápon szembe jön a Taxi filmek népszerű Peugeot-ja. Nem a szemed káprázik, és nem is Marseilleben vagy, hanem Lénárt János megépítette az eredetihez megtévesztően hasonlító autót.
Minden egy balesettel kezdődött: összetörték János autóját, és szüksége volt gyorsan egy járműre, hogy közlekedni tudjon. A szükség, és a pénztárcája miatt egy szürke és ütött-kopott Peugeot 406-os mellett tette le a voksát.
Néhány hétre rá, ment a tévében a Taxi című film. A kisfiam viccesen mondta, hogy csináljuk meg ilyenre a miénket. Én meg komolyan vettem
– emlékszik vissza mosolyogva János, akinek azóta rengeteg idejét és pénzét emésztette fel, hogy az autó elnyerje a filmben látható formáját.
Jánosnak ez volt az első Peugeot-ja. Mióta ez a 406-os hozzá került, a francia márka szerelmesévé vált. Kisfia ötletét nagyon komolyan vette, és sokat telefonált és email-ezett külföldre, hogy elindulhasson a projekt, de az elején sikertelen volt. A problémát a különleges karosszériaelemek legyártása jelentette, hiszen Magyarországon csak egy olyan céget talált, aki sablon alapján le tudta volna készíteni karbonból a szükséges elemeket. De sajnos sablon nem állt rendelkezésre.
Ezért János a kezébe vette a dolgokat, és saját maga állt neki a nagy feladatnak. Először a filmet kockáról-kockára nézte végig, majd az interneten is kutatott, hogy pontosan úgy nézzen ki, mint a filmben szereplő autó. Rengeteg idő ment el rá, de végül sikerült legyártania a szükséges elemeket.
Sok éjszakányi munkámba került mire elkészült az első sablon. Az erről készült videót feltöltöttem a YouTube-ra. Ez hozta meg a nagy áttörést, mert látta egy úriember, aki kint volt Franciaországban. Így le tudta mérni pontosan a múzeumban kiállított példány minden egyes kiegészítőjét
– emlékszik vissza a rögös útra Lénárt János, aki így a pontos méretek birtokában el tudta készíteni a szükséges alkatrészeket, melyek 3D nyomtatóval készültek. Néhány apróságtól eltekintve szinte teljesen megegyezik az autó az eredetivel.
Miután a karosszéria összeállt, következett a fényezés. János edzőként dolgozik, így az autószerelést és a fényezést is autodidakta módon sajátította el. Videókat nézett, és abból leste el a műhelytitkokat. De végre kezdett testet ölteni a legendás taxi.
Ha valaki autót épít nincs olyan, hogy kész. Valamit mindig kell alakítani rajta. Tervbe van véve még egy kompresszoros autóemelő is, amit szeretnék beépíteni. Remélem, hogy egyszer a másik nagy álmom is teljesül és kerül rá egy gyári TSV Imola felnigarnitúra is
– büszkélkedik János, aki nem csak az autó küllemét, de a műszaki tartalmát is módosította. Fel lettek fúrva a henger erősített kovácsoltvas hajtókarok, és az autó számítógépe is kapott egy új programot. Megvásárolta a filmbeli autóban dobogó 3.0 V6 Peugeot motort is, de sajnos kábelköteget és motorvezérlőt még nem tudott hozzá szereznie.
Ha összejön, Sami Naceri, a Taxi filmek főszereplője fogja dedikálni, ez nagy álmom
– mondta el János, aki azt is kiemelte: már fel is vette a kapcsolatot a managerével, és szervezik, hogy augusztusban személyesen is találkozhassanak.
A Ripost Sülysápon járt, amikor még csak készült az autócsoda: