kulcsár edina
Sok autós rémálma, hogy a téli fagyban jégtakaró alatt találja a gépjárművet. Összegyűjtöttünk néhány tippet, melyek segítségével könnyebben eltávolíthatjuk a jégréteget, sőt, egyszerűbb lesz az indulás a mínuszokban is.
Elő a jégkaparót!
Érdemes befektetni egy jó minőségű jégkaparóba. Tartsunk egyet a kocsin kívül, amivel abban az esetben is eltüntethetjük a szélvédőt beborító jeget, ha az ajtó beragadna! A hagyományos kaparók -10 Celsius fok alatt könnyen eltörhetnek, ezért is érdemes beszereznünk egy tartalékot. Ma már elektromos változatot is találunk, ami gyorsan megszabadíthatja autónkat a jégpáncéltól. Tisztítsuk meg alaposan a szélvédőt, az ablakokat és a tükröket, ne csupán egy kis területen dolgozzunk! Ezzel csökkenhetjük a balesetek kockázatát.
Többfunkciós megoldás
A teleszkópos jégkaparó nyelének hosszát könnyen állíthatjuk, így elérjük a távolabbi területeket is. Ez azért fontos, mert indulás előtt érdemes letakarítanunk a tetőt, az út közben leeső jég vagy hó ugyanis balesetveszélyes. Ezek az eszközök gyakran több lehetőséget rejtenek magukban. Hóseprű részüket használhatjuk a hó gyors eltávolítására, megkímélve a felületet. Jégkaparó oldalukkal pedig megválhatunk a jégrétegtől.
Kesztyűs kézzel
Kaphatunk kesztyűs jégkaparót is, amely bélésének köszönhetően védi a kezünket a hidegtől, kényelmesebbé téve a munkát. Ez különösen hasznos lehet, ha hosszabb ideig tart megválni a jégtől.
Oldjuk könnyedén!
A jégoldó spray elősegíti az olvadást, így használatával egyszerűbbé tehetjük a kaparást. Sőt, a befagyott záraknál is segíthet. Ügyeljünk rá, hogy ne hagyjuk az autóban, hogy az éjszaka bejegesedett ajtókat könnyebben kinyithassuk a reggeli indulásnál!
Készítsük el házilag
Beszerezhetünk izopropil-alkoholt, amelyet kétharmad részben vízhez keverve saját készítésű jégoldót kapunk. Ezt egy szórófejes flakonnal spricceljük a szélvédőre és hamar búcsút inthetünk a jégrétegnek! Alkohol helyett ecetet is használhatunk, amit 3:1 arányban öntsünk a vízhez.
Terítsük le a kocsit!
Igyekezzünk megelőzni, hogy jégpáncél képződjön a szélvédőn! Szerezzünk be fagyvédő fóliát vagy szélvédő paplant és fedjük le velük az ablakokat, amikor elhagytuk az autót! Alternatív megoldásként szemeteszsákot vagy pokrócot is használhatunk.
Így induljunk el a hidegben!
Érdemes már a jégkaparás ideje alatt beindítani a motort, azonban ezt követően nem szükséges hosszú percekig üresben járatni, mielőtt beszállnánk. A modern gépjárművek haladás közben hamar felmelegednek, álló autónál azonban ez hosszabb ideig eltarthat. Ráadásul, ha gyorsabban elindulunk, a környezetünket is kíméljük. Arra azonban ügyeljünk, hogy amíg a motor el nem éri az üzemi hőmérsékletet, ne terheljük túlságosan! Kerüljük a magas fordulatszámokat és a hirtelen gázadást!
Ne állítsuk maximumra!
Nem érdemes egyből a legmagasabb fokozatra kapcsolni a fűtést, az ugyanis először csak a hideg levegőt fújja ránk! Amennyiben automata klímás autónk van, csak állítsuk be a megfelelő hőmérsékletet és ugyanolyan gyorsan elérhetjük a kívánt hőfokot, mintha maximumra kapcsolnánk!
Számoljunk le a párával!
Télen az autó ablakai gyakran bepárásodhatnak. Számos modern gépjárműben a klíma nemcsak hűtésre szolgál, hanem páramentesítésre is alkalmas. Érdemes a párát finom anyaggal eltávolítani az üvegről. Amennyiben az nincs nálunk, használhatunk papírzsebkendőt is.
Ellenőrizzük az akksit!
Az akkumulátor gyakran nyáron megy tönkre, ugyanis nehezen viseli a magas hőmérsékletet. Azonban a problémát sokan csak télen veszik észre, amikor az eszköznek több energiát kell fordítania a gépjármű beindítására. Ezért érdemes rendszeresen karbantartani, időnként tölteni vagy szükség esetén cserélni. Ezzel megakadályozhatjuk, hogy azzal szembesüljünk, hogy az autónk egyszer csak nem indul.
Olajozzuk a kulcsnyílást!
Habár a modern autók többsége távirányítással nyílik, a kulcsnyílásról sem érdemes megfeledkezni. Olajozzuk le a mínuszok előtt, megelőzve a beoxidálódást, ugyanis ha a téli fagyban elromlik az akkumulátor, csak kulccsal juthatunk be a járműbe.
Vigyázzunk az üvegre!
Kerüljük, hogy a felforrósodott levegőt hirtelen a szélvédőre irányítsuk! Ha a gépjárműben már meleg van, az üveg azonban még fagyos, akkor a hőmérséklet-különbség miatt könnyen elrepedhet. Ezt elkerülhetjük, ha a szélvédőt fokozatosan, az autóval együtt melegítjük fel!
Ne fagyjon a folyadék!
Ha biztonságosan szeretnénk útnak indulni, időben gondoskodjunk a megfelelő szélvédőmosó folyadékról! Használjunk télit, máskülönben azzal szembesülhetünk, hogy befagy, ami tönkreteheti az elosztórendszert és a szivattyút is. A kevésbé hidegtűrő folyadék használat közben, az ablakra spriccelve is megfagyhat, ami akadályozza a kilátást, ezért balesetveszélyes.
Ápoljuk az ajtókat!
Kenjük be rendszeresen vazelinnel a gépjármű ajtajának gumijait! Amennyiben havonta leápoljuk, megakadályozhatjuk, hogy a mínuszokban az ajtó beragadjon. Az anyagról ugyanis lepereg a pára, ami hirtelen lehűlésnél fagyást okozhatna. Ha ez már megtörtént, ne rángassuk az ajtót, ugyanis azzal tönkretehetjük a tömítést!