A sofőrök dolgát megnehezítő időjárási jelenség még hónapokig velünk marad. Nem árt fejben is felkészülni a ködszezonra, vezetés közben például érdemes figyelembe venni a rendőrség tanácsait.
A közlekedés során egy folyamatosan és dinamikusan változó környezethez kell alkalmazkodni. Ezért sem árt számba venni, mit érdemes elkerülni, amikor ködben vezetünk. A rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szerint ezek a következők.
Ne tegyünk úgy, mintha a körülmények ideálisak lennének. Fokozott figyelemmel vezessünk, felkészülve arra, hogy a köd nem homogén, ezért cselekvésre készen figyelni kell, mert belefuthat a kocsi sűrűbb ködfoltokba is - tanácsolja az ORFK OBB.
Ne reagáljuk túl! Ködben nem kell azonnal a felére-negyedére csökkenteni a sebességet és felkapcsolni minden lámpát az autón, amit találunk. A döntést a látótávolság függvényében kell meghoznunk. Ha alig látni az előttünk normál követési távolság körülbelül háromszoros távolságában haladót, akkor biztos kell a hátsó ködlámpa, ha túl „hirtelen” bukkannak fel a szemből jövők, akkor a láthatóságért az elsőket is érdemes felkapcsolni.
Az autó indításakor automatikusan felkapcsolódó nappali fénnyel szerelt kocsiknál ne bízzuk a lámpaautomatikára a tompított fény kapcsolását. Ilyen kocsit vezetve ködben kapcsoljuk be a tompított fényt, hogy a hátsó helyzetjelzőket aktiváljuk. Első-hátsó világítás nélkül ne vezessünk enyhe ködben sem!
Annyira ne bízzunk a reflexeinkben, vagy az autó vezetéstámogató rendszereiben, hogy ködben kis követési távolsággal haladjunk. Tartsunk nagyobb követési távolságot!
Többsávos, gyér forgalmú útszakaszokon, ködben különösképpen fontos a jobbra tarts szabály betartása, főleg, ha úgy ítéljük meg, lassabban tudunk csak közlekedni a köd miatt.
Városi környezetben sem kell azonnal az összes ködlámpát felkapcsolni. A forgalomsűrűség és haladási tempó függvényében döntsünk, melyik lámpát kapcsoljuk fel.
Városi dugóban, vagy kocsisorhoz, konvojhoz felzárkózva ne égessük feleslegesen a ködlámpákat. Nagy ködben, lakott területen kívül, elég, ha a kocsisor hátsó 3-5 autója hagyja felkapcsolva a ködzárófényt. Mikor a sor elindul, és a tömeg „feloszlik”, megnőnek a követési távolságok és a láthatóság továbbra is rossz, akkor a helyzethez alkalmazkodva újra felkapcsolhatók a ködlámpák.
Elsősorban lakott területen kívül, autópálya-, vagy gyorsforgalmi út-, vagy országút lehajtóknál álló, vagy cammogó kocsisort utolérve ne tapadjunk az előttünk lévőre. Ködben indokolt nagyobb térközt hagyni álló-, vagy nagyon lassú kocsisor esetén is az utolsó 3-5 autónak. Ez az ilyenkor esetlegesen kialakuló ráfutásos baleseteknél jöhet jól: kevésbé sérül a saját és az előttünk álló autója is.
A köddel a síkosabb út is együtt jár, ami miatt megnőnek a féktávok, csökken a kanyarsebesség, ezért ne a megszokott sebességgel haladjunk.
Ne hagyjuk mocskosan a szélvédőt és a lámpákat. A köd jelentette rossz látási viszonyok között minden apró dolog számít ami tovább ronthatja a látótávolságot és a láthatóságot.