kulcsár edina
Hazánkig ért a visszhangja a lengyel kormány legújabb oktatási reformjának, melynek az egyik eleme a házi feladat megszüntetése az általános iskolákban. A témával itthon is sokan foglalkoztak, ezért megkérdeztük a Ripost olvasóit is erről.
Sokak álmát válthatta valóra a lengyel oktatási miniszter, Barbara Nowacké, amikor bejelentette, hogy véget ér egy korszak hazájuk általános iskoláiban. A sokszor fárasztó iskolai feladatokat nem kell többé hazavinnie a lengyel gyerekeknek, mert eltörlik a házi feladatot.
Az intézkedést idén áprilisban élesítik, azaz tavasztól kezdődik új időszámítás a lengyel iskolákban. Az oktatási reformot sok diák üdvözölte, hiszen hatalmas terhet vesznek le a vállukról. A miniszter szerint épp ez is volt a cél, Barbara Novacké ugyanis hangsúlyozta, hogy a gyerekeknek iskola után pihenniük kell, nem pedig feladatokat megoldani.
A kérdés Magyarországon is sokakat érdekel, ezért megkérdeztük a Ripost olvasóit a Facebook oldalunkon: Nincs többé házi feladat Lengyelországban. Szerinted jó ötlet?
A kérdésre 150 válasz érkezett a cikkünk megírásakor. Volt, aki támogatta az ötletet.
Ilyen volt a többi között Mónika is. “Nagyon jó ötlet! A nagy lányom reggel 8 órától iskolába van délután 3-ig. Amikor hazaér, megebédel, aztán sokat tanul – alig látom. Egész nap mást sem csinál, mint tanul és tanul. Végre tudna pihenni így” - vélekedett.
Máté a saját általános iskolai éveit felidézve érvelt mellette, hogy jó lenne itthon is eltörölni a kötelező leckéket. “Nekem annak idején mindennap 8 órám volt, de olyan is előfordult, amikor 0. órával kezdtem. Örültem volna, ha az órákon túl nem adtak volna fel pluszba egy zsák házit” - érvelt az eltörlés mellett a férfi,
Ugyanezen a véleményen van Vivien is, aki diákként állt ki az ötlet mellett.
Amikor iskolába járunk, bőven elég, ha csak ott tanulunk. Persze, kell témazáró dolgozatra, röpdogára készülni meg a többi vizsgákra is. A suli, edzés mellett viszont már alig van idő tanulni otthon, ha van házi feladat is
- húzta alá a diáklány.
Tímea szerint azért is rossz ötlet a házi feladat, mert kényszernek érzik a diákok. “Aki tanulni akar, úgy is fog. Teljesen mindegy, van -e házi feladat és hogy elkészíti vagy nem. Ha nem érdekli, fáradt, akkor összecsapja, csak legyen túl rajta” - érvelt.
A másik, ötletet nem támogató tábor is érdekes érveket vonultatott fel.
Erzsébet szerint legyen házi, de csak egy kikötéssel. "Ne legyen olyan sok belőle! Nem szabad a gyerekeket lebutítani, és a nincs házi, akkor nincs felelősség - tanulás és gondolkodás. Félre dobja az anyagot, ha nincs elvárás”- írta le véleményét a nő.
Gitta szerint a tanulás rutinja vész el, ha eltörlik a házikat. “Egyáltalán nem jó ez! Ha eltörli a házit, akkor az iskolások leszoknak a feladatok elkészítéséről -vagyis a gyakorlásról, ami a fejlődéséhez szerintem nagyon fontos!” - hangsúlyozta Gitta.
Tamás szerint a tanároknak is ez egy visszaigazolási forma.
Az oktató a házi feladat ellenőrzésével tudja felmérni, mennyire értették meg a diákjai a tananyagot, és hogy képesek-e önállóan kifejteni, összefüggésekkel a leckében leírtakat
- írta a férfi.
“Nem jót ötlet bevezetni, mert a leckével a tananyagot ismétlik - az ismétlés pedig a tudás anyja, nem?” - tette fel költői kérdését Szilvia.