kulcsár edina
A koronavírus utáni időszakot a globális csiphiány és az energiaválság követte, ami rossz hatással volt az új és a használt autók árára is. De mi a helyzet most? Utánanéztünk, mikor érdemes autót vásárolni!
Hogyan zárta a tavalyi évet az autópiac és milyen évet jósolnak a szakértők az idei évre? Már ami az árakat illeti! Elöljáróban annyit, hogy nagy változáson ment át a kereslet és a kínálat is, ami jó hír lehet azoknak, akik mostanában vennének autót!
2023-ban 7,3 százalékkal, 103 ezerre nőtt a hirdetések száma a legnagyobb magyar használtautó-portálon - adta hírül a Használtautó.hu. A kínálat bővülésével párhuzamosan azonban az árak is tovább emelkedtek, de úgy néz ki, a vásárlók elérték a fizetőképességük határát.
Hazánkban évente, a gazdaság állapotától függően, 100-150.000 új autót adnak el, ezzel szemben viszont 700-800.000 használt gépjármű cserél gazdát a hivatalos statisztikák szerint. Az autók átlagos ára 2023-ban 10 százalékkal emelkedett az azt megelőző évhez képest. A szakértők szerint viszont már annyira csökkent a fizetőképes kereslet ezen az árszinten, hogy 2024-ben várhatóan csökken a drágulás üteme.
Aki túl akart adni megunt autóján, annak 2023-ban több türelemre volt szüksége, mint korábban, ugyanis egy-egy hirdetés átlagosan 36,5 napig szerepelt a hirdetési felületeken, mielőtt gazdát cserélt volna, ez pedig 5 nappal több, mint 2022-ben, ami jelentős emelkedés.
2023-ban a Ford Focus modellek hirdetéseire kattintottak a legtöbben, míg a második helyen a Škoda Octavia, a dobogó alsó fokán pedig az Audi A4 állt. A villanyautók között a BMW i3 volt a legkelendőbb, utána a Tesla Model3, majd a Nissan Leaf következett. A hibrideket nézve pedig a tavalyi év során is a Toyota számított egyeduralkodónak: a toplista élén a Corolla, a C-HR és a RAV4 álltak.
Ezek voltak a tavalyi év legdrágább használt autói
Érdekes az is, melyek voltak a 2023-as év legdrágább használt autói. Az adatok szerint a legmagasabb árkategóriában egyértelműen a Lamborghinik vitték a prímet: az Aventador és az Urus modelleket 100 millió forint felett kínálták. Ezeket a Mercedes-AMG G 63-as modellek követik 80-90 millió forintos eladási árral.
A hozzáértők szerint mélyponton lévő újautó-piacon már egyre gyakoribbak az óriási, akár sokmilliós kedvezmények, ami azt mutatja, hogy elértek az árak egy határt, amit a vásárlók már nem képesek és nem is akarnak megfizetni. A használtautó-piacon is hasonló trend várható, mivel az egyre kevesebb fizetőképes vásárló csökkentheti a 2024-ben várható drágulás ütemét és mértékét.
Másfél évvel ezelőtti szintre estek az autóárak Magyarországon és Halász Bertalan, a joautok.hu vezérigazgatója szerint az árcsökkenés folytatódhat. Új autóban nagyon jelentős, többmilliós akciókat, árengedményeket látunk, és ez rányomja a bélyeget a használtautó-piacra is, mert senki sem fog használt autót venni, hogyha gyakorlatilag ugyanazért az árért újat tudna venni. Ami a konkrét számokat illeti: most átlagosan 4 millió forintban kerül egy 5 éves autó, vagyis félmillió forinttal kevesebbe, mint egy éve. Ennek oka, hogy a csiphiány megoldódásával megérkeztek az újautós utánpótlások, és ez teletömte a használtautó-piacot is készletekkel. Közben viszont az az infláció is felerősödött, így nagyon sok eladó autó van, nagyon alacsony kereslet mellett, az árak pedig elkezdtek csökkenni, méghozzá másfél évvel ezelőtti szintre.
Vagyis, aki autóvásárlásban gondolkodik, annak most érdemes körbenéznie a piacon!