Létrehozva: 2023.12.23.

Kihirdették a törvényt: Megkönnyíti az életünket a digitális ügyintézés

Nem kell majd a hivatali ügyintézés bürokratikus útvesztőibe bemennünk, ha valamit el akarunk intézni. Megjelent az új törvény, amiből az is kiderül: ezentúl kötelező lesz a digitális ügyintézés?

Az új digitális államról szóló törvény, ami most jelent meg a Magyar Közlönyben, a digitális térben való ügyintézési és igazgatási felület létrehozását tűzte ki célul. Ennek érdekében a törvény a digitális térben is megnyitja az állam és a társadalom kapcsolatát, valamint modern kormányzati digitális felületek és szolgáltatások kialakítását támogatja. A törvény számos területre kiterjed, és az alábbi fontos pontokat foglalja magában.

Elektronikusan intézhetjük Fotó: Pexels

Elektronikus szolgáltatások

A törvény a digitális térben történő ügyintézés és szolgáltatások fejlesztésére összpontosít, lehetővé téve az egyszerű, kényelmes és hatékony digitális szolgáltatások igénybevételét. Ennek keretében biztosítja az azonosítás és aláírás, biztonságos elektronikus kommunikáció és dokumentumkezelés terén működő, egységes alapokon nyugvó digitális szolgáltatások széleskörű elérhetőségét. A törvény célja az állam által nyújtott szolgáltatások optimalizálása és digitalizációja, így azok hatékonyabban állnak majd rendelkezésre a társadalom számára. Ez a lépés elősegíti a szolgáltatásoknak az állampolgárok élethelyzeteihez igazodó, rugalmas és egyszerűbb használatát, beleértve az adóbevallást, okmányügyintézést és egészségügyi szolgáltatásokat is.

Bárhonnan elérhetjük majd Fotó: Pexels

Minden adatunkat könnyen elérhetjük

Ezzel többé nem kell otthon vastag papírgyűjtőket tárolgatnunk. Minden elérhető lesz digitálisan. A jogszabály ezzel lehetővé teszi az állami nyilvántartásokban található adatok felhasználását a közszolgáltatások színvonalának emelése érdekében. Emellett ösztönzi az állami szervek közötti együttműködést, ami elősegíti az adatok hatékonyabb és koordináltabb felhasználását. A törvény emelett támogatja a magánjogi jogviszonyok digitalizációját, ami további lépést jelent a modern kormányzati működés és az állampolgárok digitális interakcióinak előmozdításában. Ez alatt azt kell érteni, hogy ezentúl elektronikusan is köthetünk szerződést, amivel felgyorsulnak a jogi folyamatok, nem kell hónapokat várni egy adásvétel kapcsán, majd újabb hónapokig levelezgetni a szolgáltatókkal... Az elektronikus aláírások hivatalosan is elfogadott formává válnak, amivel valószínűleg a nyomtatócégek jártak a legrosszabbul, mert ezután nem kell minden, aláírással hitelesíteni kívánt dokumentumot nyomtatni, aláírni, majd szkennelni.

Indul a tesztüzem

Bevezetése elősegíti a digitális állampolgárság kialakítását, amelynek tesztüzeme 2024 szeptemberétől indul, a teljes működés pedig 2025-től várható. Ennek révén 2026-ra az állampolgárok szinte valamennyi ügyüket digitális úton intézhetik el, beleértve a közműszámlák fizetését is.

Digitálisan elérhető lesz minden fontos iratunk, adatunk Fotó: Pexels

Ingyenes lesz és biztonságos

A digitális állampolgárság szolgáltatások egyenlőre díjmentesek a felhasználók számára. A díjmentesség nem érinti az egyes szolgáltatások igénybevételével kapcsolatos díjfizetési kötelezettséget. A biztonságot garantálja, hogy az új mobilalkalmazást az Európai Uniós eIDas 2 rendeletnek megfelelően alakították ki, biztosítva minden állampolgár számára egységesen alkalmazható, egyedi azonosítót. Ez elősegíti az információk pontos és zökkenőmentes áramlását.

Minden marad a régiben

A legtöbb embert talán az is érdekli, hogy mennyire lesz ez kötelező, hiszen nem mindenki akar felköltözni a digitális térbe. Az alkalmazás használata teljesen önkéntes, így a megszokott ügyintézési lehetőségek továbbra is elérhetőek maradnak, a polgárok maguk választhatnak a hagyományos és a digitális ügyintézés között. 

 

Iratkozzon fel a Ripost hírlevelére!
Sztár, közélet, életmód... a legjobb cikkeink első kézből!
Ingatlanbazar.hu - Gyors. Okos. Országos
-

További cikkek