kulcsár edina
Amint kiderült, hogy 2024. március 1-től érkezik az új, egynapos autópálya-matrica, minden autós számolni kezdett, megéri-e az éves vagy havi bérletet megvenni, vagy elég lesz egynaposat váltani.
5150 forintba kerül majd március 1-től az egynapos autópálya használat. Jelenleg a legolcsóbb országos matrica 10 napos, melynek ára jármű-kategóriánként változik jövő évtől is, azaz D1 kategóriában 6400 forintot kérnek el érte majd, az éves díj pedig 57.260 forintra nő. Ugyanakkor vannak megyei pályahasználati havi és éves bérletek is, tehát ha valaki rendszeresen, de csak egy vagy két megyében használ fizetős utat – például munkába járáshoz –, annak érdemes megyei matricát venni.
Géza kifejezetten örül a változásnak, hisz igen keveset utaznak az országban.
Mivel nekünk nincsenek vidéki rokonaink, viszonylag ritkán utazunk hosszabb útra. Persze időnként leruccanunk a Balatonra nyáron egy nagyot fürdeni, de legfeljebb 6-8 alkalommal használunk fizetős utat, azaz úgy számoltam, hogy nekünk jobban megéri majd az egynapos matrica
– kalkulált a háromgyerekes családapa.
Mihály bölcsészhallgatóként rendszeresen utazik vidékre.
"Én az éves matricát preferálom és ez így is fog maradni a jövőben, mivel a szüleim vidéken élnek és az ünnepeket mindig náluk töltöm, illetve hétvégente egy képzésen is részt veszek ugyanott, úgyhogy számomra az egynapos matrica nem segítség.”
A Magyar Autóklub Jogi Bizottság vezetőjét Dr. Kovács Kázmér ügyvédet is megkérdeztük a változtatásról:
Az érthető, hogy minden magyar autós, az is, aki csak elvétve veszi igénybe az autópályát, szeretne minél kevesebbet fizetni, de érdemes a számok mögé nézni és szembeállítani az egynapos matrica árát az évesével, az egynapos belföldi autópálya használók számát a külföldiekével, és akkor látni fogjuk, hogy mi áll a mostani díjkalkuláció mögött
- mondta Kovács Kázmér. - Az egynapos matricát elsősorban külföldiek, átutazók használják, a magyar autósok tekintetében pedig az a közérdek, hogy ha megépültek az autópályák, akkor minél többen és minél gyakrabban vegyük igénybe azokat. Az autópályák fenntartásának van egy fix éves költségvetése és nekünk az az érdekünk, hogy minél többen legyenek azok, akik nem a mellékutakon pöfögnek, hanem a biztonságosabb gyorsforgalmi utakat veszik igénybe, ehhez pedig olyan érdekeltség kialakítása szükséges, hogy az egynapos lehetőség viszonylag drágábban, az éves autópálya matrica viszont viszonylag olcsóbban legyen elérhető. Az Autóklub már korábban figyelmeztetett arra, hogy az egynapos matrica árát nem úgy fogják kiszámolni, hogy az éves, vagy akár a 10 napos matrica jelenlegi árát elosztják a napok számával. A külföldieknek eddig meg kellett venniük az 5.500 forintos 10 napos matricát, ami jövőre 6.400 forint lesz. Most megvehetik helyette a napi 5.150 forintost. A belföldi autós pedig 6.660 forintért éves matricát vásárolhat bármelyik megyére. Ez a megoldás szerintünk elfogadható.
Aki tíznél többször használja a magyar autópályákat, fizetős gyorsforgalmi utakat, annak már érdemesebb az éves matricát beszereznie, méghozzá még idén, hiszen január elsejétől már használhatja is, és nem kell figyelemmel kísérnie, hol fizetős az út. Aki pedig rendszeresen egy-két megyén belül közlekedik, annak az éves megyei matrica a legkedvezőbb. Viszont azok számára, akik csak egy-egy alkalommal mennek messzebbre az év során, megtakarítás lehet az új, egynapos változat.