kulcsár edina
A karácsonyt megelőző időszakban egyre jellemzőbb, hogy online vásárolunk, többek között a Black Friday akcióknak köszönhetően. A hatóság szerint ezekre érdemes közben figyelni, hogy ne váljunk áldozattá.
Attól kezdve, hogy elkezdünk árucikkek után böngészni, egészen a csomag megérkezéséig számos apróságra kell odafigyelnünk, hogy valóban a számunkra legmegfelelőbb terméket válasszuk, és közben ne legyünk csalás vagy adathalászat áldozata. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) összegyűjtötte mik ezek.
Számos webshop alkalmaz olyan megoldásokat is, melyekkel tisztességtelen módon, az emberi psziché jellemzőit kihasználva befolyásolják a döntéseinket. Ilyen megoldás például, ha azt írják egy termék mellé, hogy „már csak 5 darab elérhető”, vagy „még 22 ember nézi ezt a terméket.” Teljesen érhető, ha az ilyen és ehhez hasonló sürgetés láttán gyorsabban kattintunk a kiválasztott termékre. Ilyenkor hajlamosabbak vagyunk nem megalapozott vagy akár kifejezetten hátrányos döntést hozni, például nem nézünk meg más termékeket vagy más weboldalakat az árak összehasonlítása érdekében- amit egyébként minden esetben érdemes megtenni vásárlás előtt. Emellett online vásárlás esetén is szánjunk elég időt a döntésre, lehetőségeink átgondolására akkor is, ha nagyon gyorsan szeretnénk hozzájutni a kívánt termékhez.
Az eddig ismeretlen, de kiemelkedően kedvező ajánlatokat kínáló webáruház esetén erősen ajánlott megbizonyosodni annak megbízhatóságáról. Ellenőrizzük a kereskedőt, olvassuk el a véleményeket, tájékozódjunk. Csökkentjük a kockázatot, ha előre utalás helyett az utánvételes fizetést választjuk. Mindig nézzük meg a webhely URL-jét: ha https:// helyett csak http://-vel írják, máris gyanakodjunk, az „s” ugyanis a biztonságot jelenti. Ha a böngésző címsorában egy biztonságos webhelyen (https) egy lakatot is látunk, az jó jel, ahol viszont nincs lakat, ott se nevet, se jelszót, se bankkártyaadatot ne adjunk meg-figyelmeztet az NMHH.
Mi is az a Black Friday és mikor van 2023-ban?
Eredetileg a karácsonyi bevásárlás kezdetét jelző nagy leárazások napja volt a fekete péntek. A Black Friday ötlete Amerikából származik, ahol minden évben a hálaadást követő pénteken tartják a kereskedők. Az eleinte csak az USA-ban ismert eseményt ma már világszerte megrendezik, lassan egy évtizede Magyarországon is. Ami pedig a hivatalos dátumot illeti: mivel a hálaadás november negyedik csütörtökére esik, a fekete pénteket általában november 23. és 29.-e között tartják a kereskedők, itthon is. Idén november 24-én lesz a napja, de ahogy láthatjuk, van, ahol előbb elkezdődnek a leárazások.
Ma már sok esetben lehetőség van arra, hogy egy megadott linkre kattintva módosítani tudjuk a csomag kézbesítésének időpontját, helyszínét, a fizetés módját, az értesítési telefonszámot, és akár vissza is utasíthatjuk a küldemény kézbesítését. A megrendelést követően gyanakodjunk, ha a futárszolgálat üzenetének tűnő SMS vagy e-mail szövege magyartalannak tűnik, az e-mail feladójának címe eltér a futárszolgálat hivatalos e-mail-címétől, vagy az üzenetben található link nem a futárszolgálat hivatalos oldalára navigál. Ezekre a linkekre kattintva ugyanis könnyen adathalász weboldalakon találhatjuk magunkat.
Ha külső sérüléssel érkezik meg a csomag, arról mindenképpen szólni kell a futárnak, aki a kézbesítési okiraton jelzi a sérülést. Ha csak felbontás után derül ki, hogy sérült vagy hiányos az áru, akkor a címzett a kézbesítést követő három munkanapon belül tudja a postai szolgáltató (futárcég) felé a sérülés tényét írásban jelezni és jegyzőkönyvbe vetetni. Ilyenkor a kártérítési igényt is jelezni lehet!
Ha például a Távol-Keletről, az Egyesült Királyságból vagy más EU-n kívüli országból szeretnénk beszerezni a kiszemelt ajándékot, tartsuk szem előtt, hogy 2021. július 1-től minden ún. harmadik országból érkező e-kereskedelmi postai küldemény automatikusan ÁFA-kötelessé vált és vámeljárás alá esik. Ez azt jelenti, hogy megszűnt az unión kívülről érkező, 22 euró alatti áruk áfamentessége, a 150 euró feletti értékűekre pedig vámot is kell fizetni. Az EU-ba érkező, árutartalmú küldeményekre minden esetben vámáru-nyilatkozatot kell benyújtani, és a postai szolgáltató a 150 euró érték alatti küldemények vámkezelését, vám elé állítását a NAV-val közösen kialakított, speciális vámkezelési eljárásban, automatikusan végzi. Tehát a vámkezelés külön megbízás nélkül történik. Nemzetközi küldemények esetén éppen ezért fontos, hogy tisztában legyünk a megváltozott vámkezelési és ÁFA-szabályokkal, hogy a karácsony tényleg gondtalan és örömteli legyen. Erről itt lehet bővebben tájékozódni.