kulcsár edina
A nappalok rövidülnek, egyre hidegebbek lesznek az éjszakák és szaporodnak a ködös a hajnalok. Ezekre mind érdemes felkészíteni az autót. Itt a lista mit érdemes átnézetni!
Az őszi, szezonális autó ellenőrzés egy része otthon is elvégezhető, ha rendelkezünk minimális műszaki tudással. Akinek viszont nincs ideje vagy kellő tudása az guruljon be egy szervizbe és ott végeztesse el a szükséges ellenőrzéseket.
Érdemes az autó elektromos rendszerével kezdeni az átvizsgálást, mivel a hidegben nagyon sokszor adják meg magukat a meleg időben jól működő, de öregedő-, vagy alultöltött akkumulátorok-tanácsolja a rendőrség Országos Balesetmegelőzési Bizottsága. Az ellenőrzés részeként meg kell mérni az akkumulátor feszültségét álló, és járó motornál. Aki maga ellenőrizné, annak egy multiméterre lesz szüksége. Mérni kell az akkumulátor feszültségét álló, és járó motornál. A töltés mérése alapján a generátor állapotáról is képet kaphatunk, ha felkapcsolunk néhány komoly fogyasztót (világítás, hátsó ablakfűtés) és közben megmérjük a töltőfeszültséget. Ha az lényegében nem változik terhelt állapotban, akkor jól üzemel a generátor is. Ha a töltés leesik, akkor érdemes szakszervizben ellenőriztetni a generátor állapotát.
Nézzük meg, hogy működik-e az összes világítás az indextől a fényszóróig. A rossz izzókat cserélni kell, a kontakthibákat javítani. A fényszórók beállítását csak szervizben tudják elvégezni, amin ne spóroljunk, mivel egy rosszul beállított fényszóróval nem csak a sofőr nem lát jól, de vakíthatja is a szembejövőket.
Ellenőrizzük le a motorolaj, fékolaj, ha van a szervóolaj, a hűtővíz és az ablakmosó folyadékét szintjét. Ha nincs belőlük elég, töltsük vagy töltessük fel a tartályokat. Az ablakmosó folyadékot később nem árt a bogároldósról jégoldósra cserélni.
Nem kihagyható az ékszíjak vizsgálata sem, a motorháztetőt lecsukva pedig ellenőrizni kell az ablaktörlők állapotát. Ezután jöhet a gumik ellenőrzése: keressünk szálszakadásra utaló dudort, mérjük meg a mintázat mélységét és ellenőrizzük a guminyomást. Az autót megemelve átnézhető a futóművek állapota is. A kerekeket keresztben és hosszában megrángatva kapható kép a gömbfejek állapotáról, a lengéscsillapítóknál pedig az olajfolyást, a porvédő szakadását kell megnézni. A kerekeket leszerelve átvizsgálható a féktárcsák és fékbetétek állapota. Az autó alá nézve olajfolyási nyomokat és fizikai sérüléseket kell keresni, valamint szemrevételezni a kipufogót. Érdemes ilyenkor rozsda tekintetében is körülnézni az alvázon.