tóth gabi
Nincs olyan terep, olyan időjárás, ami gondot jelentene a rendőrség csúcstechnikás gépeinek, melyek vezetéséhez is már komoly követelményeknek kell megfelelni. Mindezek mellett hangtalanul és károsanyag-kibocsájtás nélkül űzik a bűnt ezekkel a nem mindennapi gépcsodákkal.
Törökbálinton találkoztunk a Készenléti Rendőrség zsaruival, akik nem csak mindent elmondtak nekünk a motorkerékpárjaikról, de meg is mutatták, hogy mire képesek ezek a gépek.
"A Készenléti Rendőrség Mélységi Ellenőrzési Osztálya többféle elektromos motorkerékpárral rendelkezik, így vannak városi kivitelű és krosszmotorok is. Hazánk bármilyen adottságú területén képesek vagyunk a feladataink ellátására" – kezdte mondandóját Kovács Krisztián alezredes, aki arról is beszélt, hogy ezek a gépek bőven felveszik a versenyt robbanómotoros testvéreikkel.
Az elektromos motorok (ZF 6.5) hatótávja akár 130 km is lehet, de ez nagyban függ a felhasználási körülményektől és az időjárástól. Tölthetőek normál 220V-on keresztül, ami kb. 8 óra, de egy gyorstöltővel ez mindössze 4 óra
– osztotta meg velünk Simó Tibor törzszászlós, motorosrendőr, aki azt is elárulta, hogy ezek pihekönnyű gépek, hiszen a speciális felszereléssel együtt is mindösszesen 118 kg-t nyomnak. A kialakításuk is olyan, hogy könnyen manőverezhetőek, így rendkívüli mobilitást és gyors reagáló képességet tesznek lehetővé a legnehezebb terepviszonyok között is a rendőröknek.
Azt is megtudtuk, hogy komoly kritériumoknak és állandó, szinten tartó vizsgáknak, követelményeknek kell megfelelni ahhoz, hogy valaki rendőrmotoros lehessen.
Az ország legkiválóbb szakemberei választják ki, és képzik a motorosrendőreinket. A központi képzésre a magas követelmények miatt nagyon nehéz bekerülni, illetve bármely szakaszában ki lehet esni, és a vizsgán is csak a legjobban teljesítő kollégák tudnak megfelelni
– tudatta Tóth Zoltán főtörzszászlós, motorosrendőr, vezetéstechnikai szakoktató, aki abba is beavatott minket, hogy a rendőröknek minden évben újra kell vizsgázni, mert így tudják garantálni a motorosok tudásának a szinten tartását.
"Azon kollégákból válhat terepmotoros rendőr, akik a terepmotoros képzésen is megfelelnek. Elengedhetetlen a megfelelő rutin és tapasztalat motorozás terén. Árkon-bokron, sárban, pocsolyán keresztül, töltéseken fel és le… Nagyon más világ ez, mint a közúti motorozás. Akik ma Magyarországon motoros rendőri képesítéssel bírnak, Európa legjobbjainak mondhatják magukat" – szögezte le Tóth Zoltán.
A rendőrök arról is informáltak minket, hogy abszolút tudatos választás volt ezeknek a környezettudatos eszközöknek a beszerzése.
Több helyszínen használjuk ezeket az elektromos eszközöket, a városi kivitelűeket a főváros utcáin, a krosszmotorokat pedig a déli határ védelme mellett mindenhol, ahol terepmotor szükséges. Mindkét esetben indokolt és előnyös a károsanyag-kibocsátás minimalizálása, valamint a szinte hangtalan járőrözés lehetősége
– fogalmazott Kovács Krisztián alezredes, aki elárulta, hogy az elektromos járművek környezetbarát, csendes, alacsony üzemeltetési költségű eszközök, egyszerűen kezelhetőek, biztonságosak és minimális karbantartást igényelnek.
Tudtommal Európában nálunk jelentek meg először elektromos rendőrmotorok
– zárta a rendőrtiszt.