kulcsár edina
Eddig két közgyűlés között csak halasztást nem tűrő esetben döntött a főpolgármester, a tömegközlekedési jegyek árának emelésével megvárhatta volna a közgyűlést.
A közösségi közlekedés jegyárainak emelésével Karácsony Gergely áthágott egy hallgatólagos megállapodást. A fővárosi Fidesz frakció szerint a főpolgármesternek ugyan van joga hozzá, hogy két közgyűlés között egyedül hozzon meg döntéseket, de ezt korábban csak halasztást nem tűrő, előre nem látható helyzetek esetében illett alkalmazni. A Fidesz úgy véli, hogy a BKV-jegyek árainak emelése nem ilyen.
Mint arról beszámoltunk, Karácsony Gergely a tavalyi ígérete ellenére megemelte a tömegközlekedési jegyek árát szeptembertől. A mostani emelés leginkább azokat érinti érzékenyen, akik nem gyakran, de rendszeresen utaznak Budapesten tömegközlekedéssel és gyűjtőjegyet szoktak vásárolni, illetve a vidékieket, akiknek nem érdemes megvenniük a bérletet, de amikor a fővárosba látogatnak, ősztől többet kell majd fizetniük a tömegközlekedésért.
Karácsony Gergely nemrég jelentette be: elfogyott a pénz, csődben a főváros. A szokásos baloldali gondolkodás szerint ezen áremelésekkel akar segíteni – most a tömegközlekedési jegyek árát növelte, de ki tudja, mi következik ezután.
A Metropol által megkérdezett utasok szerint a 30 százalékos árnövekedés sok, úgy vélték, 15-20 százalék lett volna reális. Annak viszont örülnek, hogy a bérletek ára nem emelkedik – egyelőre. Azt jobban zokon vennék, ha a havi rendszeres kiadást jelentő bérletek árához nyúlna hozzá a főváros.
Az utóbbi időben rendkívül megemelkedtek a parkolási költségek a fővárosban, a rosszul kialakított biciklisávok és a rakpart lezárása miatt már nyáron is dugó van – és most majd a vonaljegyért is többet kell fizetni. Ráadásul fizetőssé tették a P+R parkolókat is. Így az ember nem tud másra gondolni: a jegyáremelés is az autósok egyfajta sarcolása. Ha ösztönözni akarnák az autósokat a tömegközlekedésre, akkor a P+R parkolójegy érvényes volna a tömegközlekedésre is, ahogyan például Párizsban.
Karácsony Gergely lépése még a főpolgármester-helyettest is meglepte. „Nézze, szerintem erről azért kérdezze a főpolgármestert, mert én nem értettem ezzel egyet. Szerintem nem kellett volna megemelni a jegyárakat” – mondta Tüttő Kata a Hír TV-nek. Hozzátette: a jegyek ugyan csaknem 30 százalékkal drágulnak szeptembertől, de a bérletek árához egyelőre nem nyúlnak.
Karácsony Gergely főpolgármester közösségi oldalán jelentette be, hogy megemelik a BKK vonaljegyeinek árát. Szeptember 1-jétől csaknem 30 százalékkal emelte a fővárosi tömegközlekedési eszközökre vásárolható jegyek árát: a vonaljegy most 350 forintba kerül, szeptembertől 450 forintba, a buszon, villamoson megváltott jegy ára 450 forintról 600 forintra nő, míg a tízdarabos gyűjtőjegy ára egy ezressel, 3000-ről 4000-re növekszik.
A lépés már csak azért is érdekes, mert a főpolgármester egy évvel ezelőtt még egészen mást gondolt a kérdésről. „Nem emeljük a vonaljegyek és a bérletek árát, mert nincs olyan áremelés, ami megoldaná a budapesti közösségi közlekedés finanszírozási problémáit” – jelentette ki Karácsony Gergely saját Facebook-oldalán 2022 júniusában.
A BKK közleményében azzal indokolja az áremelést, hogy a budapesti közösségi közlekedés iránti igény és használat folyamatosan nőtt az elmúlt években. Mint írták, a BKK a válságok ellenére próbálta tartani a lépést, hiszen új buszok és trolik érkeztek a flottába, és befejezték az M3-as metróvonal felújítását. Tegyük hozzá: ezeket a fejlesztéseket még a Tarlós István által irányított városvezetés készítette elő és rendelte meg.
Azt írják továbbá, hogy „a BKK fenntartójaként a fővárosnak is komoly anyagi terhet jelentett a közösségi közlekedés támogatása, hiszen a szolgáltatások fejlesztése és működtetése jelentős összegeket igényelt”. Ennek ellentmond a főpolgármester tavalyi bejegyzése, miszerint a közlekedési vállalat fenntartásában aligha segít egy jegyáremelés.
Miután a járművön megváltott jegy sokkal drágább – szeptembertől már 600 forint –, érdemes előre megváltani a menetjegyet. A BKK által folyamatosan fejlesztett BudapestGO applikáció elősegítheti a bérletvásárlást és a közösségi közlekedés használatát. Az applikáció számos kényelmi funkciót kínál az utasoknak, például az útvonaltervezést, a járatkövetést és online jegyvásárlási lehetőséget. Ezáltal az utasok egyszerűbben és gyorsabban juthatnak hozzá a jegyekhez és bérletekhez.
Videónkból megtudhatod, mit mondtak a fővárosi utasok a jegyáremelésről!