tóth gabi
Mobiltelefont tilos vezetés közben használni, ahogy a GPS-t sem lehet nyomkodni. De mi a helyzet a telefonálásra is alkalmas okosóra használatával?
A figyelmetlenség, valamint a járművezető figyelmének elvonása egyike napjaink legnagyobb közlekedésbiztonsági kockázatainak. Az okosórák megjelenése és gyors terjedése a szakemberek szerint újabb veszélyforrást jelent a közúton közlekedőkre nézve. Ezért sem árt tisztázni, hogy használható-e okosóra vezetés közben?!
Napjainkban egyre többen használnak hagyományos karórák helyett okosórát. Ezek ugyanis nem csak az időt és a dátumot jelzik, hanem számtalan más, hasznos és olykor kevésbé hasznos funkciója is van. A legtöbb okosóra olyan alkalmazásokkal rendelkezik, mint egy okostelefon, sőt, a sport, valamint az egészségügyi funkciókkal is rendelkező modellek még ennél is többre képesek. Az okosóra tehát olyan, mintha egy miniatürizált okostelefont viselnénk a csuklónkon. Éppen ezért vetődik fel a kérdés, hogy lehet-e vezetés közben használni?!
Ha valaki vezetés közben rápillant az okosórájára, hogy megtudja a pontos időt, azzal nincs különösebb gond. Hasonló a helyzet, azaz nem számít jogsértőnek, ha valaki az okosóráját hangvezérléssel használja-olvasható a Közlekedéstudományi Intézet weboldalán. Ugyanakkor az már közlekedésbiztonsági és jogi szempontból is aggályos, ha a sofőr a kezével matat a készüléken, hogy egy beérkező értesítést elolvasson, smt-t, e-mailt, vagy más üzenetet írjon, az interneten böngésszen, stb.
Magyarországon az okosóra vezetés közbeni használata jelenleg nem számít nevesített jogsértésnek, mivel a KRESZ szerint, a kézben tartott mobiltelefonok használatára vonatkozó tilalom az okosórára nem terjed ki. Ugyanakkor a KRESZ 3. § (1) bekezdés c/pontja azt írja elő, hogy aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon. Ha ezt megszegi valaki, akkor az szankcióra számíthat.
Más országokban pénzbírság jár érte
Dániában az okosóra jogellenes használata nevesített közlekedési szabályszegésnek számít, és az elkövetők – a jármű kategóriájának megfelelően – különböző szankciókra, pénzbírságra és büntetőpontra számíthatnak. A gépjárművek, a motorkerékpárok, valamint a nagyobb teljesítményű segédmotoros kerékpárok vezetői például 1500 DK pénzbírságra, és további 500 DK pénzbüntetésre számíthatnak, ami együtt nagyjából 100.000 forintnak megfelelő összeg. Ezen kívül egy büntető pontot is kapnak a sofőrök, 3 büntetőpontnál pedig ugrik a jogosítvány. A kerékpárosok és az elektromos rolleresek büntetése valamivel enyhébb, ők ugyanezért a szabályszegésért jelenleg 1000 DK pénzbírságra számíthatnak, amely napi árfolyamon számítva kb. 55 000,-Ft-nak felel meg.
Az okosóra funkciók használata vezetés közben elvonja a sofőr figyelmét a vezetéstől, és ekkor a jármű lényegében kontroll nélkül, „vakon” megy előre. Négy másodperces figyelemelvonás esetén egy 50 km/h sebességgel haladó jármű 56 métert tesz meg az úton irányítatlanul, és a sebesség növelésével ez a távolság tovább nő.
A hatályos magyarországi szabályozás tehát akkor minősíti jogellenesnek az okosóra használatot, ha emiatt a járművezető -vagy akár egy gyalogos- más közlekedőt indokolatlanul zavar, akadályoz, illetve a személy- és vagyonbiztonságot veszélyezteti. Vagyis nem csak a gépjárművezetők, hanem a kétkerekű, valamint a lassú járművek vezetői is szankcióra számíthatnak, amennyiben tetten érik őket, illetve ha emiatt veszélyhelyzetet idéznek elő vagy balesetet okoznak.