kulcsár edina
Néha egy telefon is elég, hogy életet mentsenek vele. Így történt ez Veszprémben is, ahol egy 15 éves lány sétált fel a 40 méter magas veszprémi Szent István völgyhíd tetejére öngyilkos-gondolatokkal a fejében, azonban az utolsó pillanatban meglátta a lelkisegély-szolgálat tábláját és tárcsázta a telefonszámukat. A telefonos szolgálat pedig fogadta a hívását és ezzel megmentették a tinédzser életét.
A Szent István Völgyhíd, vagy ahogy a helyiek nevezik, a Viadukt kultikus hellyé vált azok szemében, akik öngyilkossági kísérleten gondolkodtak. Miután sokan keresték fel ilyen céllal a hidat, a Kapaszkodó Mentálhigiéniás Egyesület prevenciós céllal táblát helyezett ki a Viadukton, amelyen a telefonszámuk látható és egy üzenet arról, hogy mindig van segítség. Ez a tábla most életet mentett.
A Kapaszkodó egyesület a Magyar Lelkielsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) egyik Dunántúli tagja. Lapunknak Kiss Katalin az egyesület alelnöke nyilatkozott az esetről, amely során egy mindössze 15 éves fiatal lány öngyilkossági kísérletét sikerült megállítania a LESZ egyik munkatársának.
Befutott az egyik kollégához egy hívás, aki az ország egyik távolabbi szolgálatánál dolgozik. Ebben a hívásban kiderült, hogy egy 15 éves kislány öngyilkossági szándékkal áll a Viadukton. A kolléganő tette a dolgát és mindazokat a technikákat alkalmazta, amelyeket a szövetségnél dolgozóknak meg kell tanulnia
- mondta el Katalin, aki korábban maga is dolgozott a "telefon mellett".
Az öngyilkossági-kísérletekre kidolgozott protokoll szerint sikerrel elérte azt, hogy a fiatal lány elmondja, hogy hol van helyileg és hogy elfogadja a segítséget. Ez azért fontos, mert anonim módon fogadjuk a hívásokat, a hívóink tartózkodhatnak akár az országhatáron belül vagy kívül is. A munka egyik legnehezebb része pont az, hogy elérjük a hívónál, hogy velünk maradjon, és elárulja hol tartózkodik és beleegyezzen, hogy segítséget küldjünk neki
- számolt be az ügy részleteiről az alelnök. Ha már elárulta a pontos helyét, akkor az ügyelő a 112-t értesítve a helyszínre küldi a megfelelő szakembert. A munka pedig itt még nem szakad meg, ugyanis a telefonos kolléga végig ott marad a hívóval, beszél hozzá, próbálja "megtartani" amíg a rendőr, vagy egy mentős át nem veszi a telefont, hogy jelezze, hogy biztonságban van az illető.
Kiss Katalintól megtudtuk, hogy Magyarországon 19 a határon belül, és 6 határon kívüli magyar nyelvű tagszolgálata van a LESZ-nek. Ahhoz pedig, hogy egy kolléga a telefon mellé üljön, ahhoz egy szigorú képzésen kell részt vennie. Ez a képzés elsősorban önismeretből áll, ugyanis csak teljesen egészséges személyiséggel rendelkező ember fogadhatja ezeket a hívásokat. Ezt követően tanulnak a kollégák a szakmai ismeretek mellett kommunikációt, megismerik a különböző segítőbeszélgetések technikáit, amelyekkel segíthetnek a hívóknak. Kiss Katalin kiemelte azt is, hogy éves szinten körülbelül 200 ezer hívás érkezik a szövetséghez, és szerencsére nagyon kevés ezek között a szuicid hívás. Viszont a képzés alatt erre is felkészülnek a szolgálat emberei. Emellett a LESZ-nél dolgozókat rendszeresen támogatják szupervisiorok.
Hatalmas teher egy-egy krízishívás a kollégáknak, akik empatikusan állnak a hívómellé, átérzik azt a problémát és annak a súlyát, amit a hívó átpróbál adni nekik. Együtt éreznek vele, és egy ilyen nehéz hívás után nagyon fontos, hogy az ő lelkükkel is foglalkozzanak
- zárta sorait Kiss Katalin.
A LESZ tagszolgálatai, így a "Kapaszkodó" Mentálhigiéniás Egyesület is karitatív módon működik, a hívásokat fogadó ügyelők a szabadidejükben végzik a munkájukat, ellenszolgáltatás nélkül.
Ezért az egyesület tisztelettel kéri, ha Ön is nélkülözhetetlennek tartja az általuk végzett munkát, támogassák fennmaradásukat.
Az egyesület számlaszáma: Raiffeisen bank, 12082104-01795649-00100002
Ha önnek vagy hozzátartozójának segítségre van szüksége hívja az ingyenes lelkisegély szolgálatot a 116-123 számon.