Marics Peti
Az utolsó, nagyjából 2 kilométeres szakasz körülbelül 500 millió forintba került. Ezt érdemes tudni a teljesen felújított balatoni bringakörről!
Még 2016-ban jelentették be, hogy megújítják a teljes balatoni bringakört, ami idén áprilisban teljesen el is készült. Utánajártunk, merre és hány kilométer hosszan megy a bringakör, s azt is megtudtuk, hogy nagyjából mennyibe került a felújítása.
A kormány 2011-ben döntött a Balatoni Bringakör felújításáról, 2016-ban bízták meg a munkával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF). 2016 áprilisában az akkor még létező Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) be is jelentette, hogy megújul a balatoni bringakör. Az első ütemben 68 kilométeren Balatonkenese és Tihany, valamint Zamárdi és Balatonlelle között. Az első szakasz után a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Kerékpáros Magyarország Szövetség szándékai szerint a Keszthely-Balatongyörök szakasz és a sármelléki kapcsolatot is tartalmazó kis-balatoni bekötés kivitelezése következett volna. Az akkori tervek szerint a körút korszerűsítése (meglévő utak felújítása) nagyjából 2,5 milliárd forintból készült volna el 2018-ra. Emellett pedig 2020-ig további 1000-1500 kilométer kerékpárút megépítését tervezték.
2019 májusában kezdődött meg végül a bringakör felújítása, több évnyi előkészületet után. Az első a Balatonalmádi-Balatonlelle közötti, 42 kilométeres szakasz volt, amire 670 millió forintot szántak. Az azóta már nem létező Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019-ben tartott sajtótájékoztatója szerint 2021 tavaszáig tartottak volna a munkálatok és az is elhangzott, hogy mintegy 200 milliárd forint hazai és uniós forrásból, további 2100 kilométer kerékpárutat terveznek építeni.
A fotóra kattintva megnyílik egy galéria, így részleteiben nézheted meg a a teljes kört:
2022 októberében adta hírül az NIF, hogy a 14 balatoni települést érintő balatoni bringakör több mint fele már megújult. Egészen pontosan a 205 kilométerből akkorra 114 kilométerrel készültek el. Befejezték többek között a Balaton déli partjának középső és keleti részét érintő munkálatokat. A Zamárdi-Balatonlelle közötti, 28,9 kilométer hosszú részt három cég (STRABAG, Colas Út, Reaszfalt) kivitelezte nettó 956 millió forintból. A Siófok-Balatonakarattya közötti, 28,9 kilométeres szakaszt két cég (STRABAG, Swietelsky Magyarország) újította fel 825 millió forintból, a Tihany-Alsóörs-Balatonkenese közötti, 29,6 kilométeres szakasz fejlesztését pedig ugyancsak három cég (STRABAG, Hazai Építőgép, ALPOK TERRA) végezte nettó 1,6 milliárd forint értékben. A teljes költségvetési keret ekkor már 5 milliárd volt.
Balatonrendesnél már rendes és biztonságos kerékpárúton tekerhetünk – adta hírül Révész Máriusz 2023 április 19-én a közösségi oldalán. Végre eljött a pillanat, hogy Balatonrendesnél elkészült a kerékpárút – tette hozzá a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára. Nagy Bálint közlekedésért felelős államtitkár pedig arra emlékeztetett, hogy az elmúlt 5 évben a 205 kilométeres balatoni bringakör több mint fele már megújult közel 6 milliárd forint értékben és a mostani 2 kilométeres szakasszal végre bezárult a teljes balatoni bringakör.
További részletes információk a balatoni bringakörről itt találhatók.