tóth gabi
Vármegyéről vármegyére haladva egységesül az ügyeleti ellátás rendszere. Jelenleg két vármegyében él az új ügyeleti rendszer, a fővárosban 2024 elejétől vezetik be.
Azért döntöttek a jelenlegi ügyeleti rend átalakításáról, mert a korábbi rendszerben nehéz volt eligazodni. Nem tudták pontosan az emberek, mikor kell a háziorvoshoz, a háziorvosi ügyelethez fordulni és mikor van szükség a mentőkre. A mostani, fokozatosan életbe lépő, egységes rendszerben egyetlen központi telefonszámon keresztül zajlik az ellátás szervezése. Itt segítenek eldönteni, kinek milyen ellátásra van szüksége. Ettől azt várják, hogy mindenki gyorsabban kerül majd az állapotának megfelelő helyre. Ezt érdemes tudni az új ügyeleti ellátási rendszerről.
Ha valakinek egészségügyi panasza van, annak egy új központi telefonszámot kell majd hívnia. Itt az irányítószáma alapján kapcsolják az illetékes vármegye mentésirányításához. A mentőszolgálat munkatársa kikérdezi a beteget, majd az állapotától függően vagy ellátja tanácsokkal, és azt mondja, ha a panaszai nem romlanak, várja meg a másnapi háziorvosi rendelést, vagy ha ügyeleti ellátásra van szüksége, este 10-ig a központi háziorvosi ügyeletre irányítja, esetleg egy mentőtiszt megy ki hozzá. Ha nagyon súlyos állapotban van, azonnal mentőautót küldenek érte. Emellett a járásközpontokban hétköznap 16 és 22 óra között, hétvégén pedig 8-tól 14 óráig háziorvosi ügyelet lesz, este 10 után és hétvégén 14 óra után pedig a mentőszolgálat sürgősségi ügyeletet tart fent.
Az ügyeleti ellátás egységesítéséről Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkára azt mondta a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában, hogy a 1830-as központi telefonszámot kell hívniuk a pácienseknek, azokban a vármegyékben, ahol az ügyeleti rendszer üzemeltetését már átvette a mentőszolgálat.
Nagyon fontos, hogy a lakosság megértse, ha sürgős segítségre van szükség, akkor a 112-es számot kell hívni, ha egyéb egészségügyi probléma van, akkor pedig 6 órától a 1830-ast kell majd tárcsázni. De csak ott, ahol már bevezették az új rendszert.
Hajdú-Bihar után Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is bevezették már a rendszert február elsejével, márciustól pedig Győr-Moson-Sopron vármegyében is életbe lép az új ügyeleti rend. A tervek szerint 2023 decemberére Pest vármegyét, 2024 elején pedig Budapestet is bekapcsolják az új ellátási rendszerbe.
Az új rendszert a mentőszolgálatnak kell kialakítania, üzemeltetnie. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ez nem megy-e az ellátás terhére. Erre a kérdésre a választ Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója adta meg az InfoRádió Aréna című műsorában. Szerinte ez az egész rendszer a mentőszolgálaton belül fog létrejönni, de nem a mentés terhére, nem a mentőautóinkkal fognak kimenni az orvosok az ügyeleti feladatokhoz. Pedig ma ezt kell tenniük, ha az ország valamelyik részén az ügyeletben nincsen megfelelő ember. Ilyen esetekben a 112-t hívják és mentőnek kell kimenni olyan feladathoz is, ami nem az övék. Ez fog változni a jövőben, vármegyéről vármegyére.