kulcsár edina
Jeges utak és járdák fogadták kedd reggel a közlekedő embereket a fővárosban. A járókelők és autósok ugyanúgy megszenvedték a csúszós utakat.
Megérkezett a télnek az a része, amit nem igazán kedvelünk, hiszen az utak és járdák kedd reggelre lefagytak. A budai hegyes-dombos utakon konkrétan életveszélyessé vált a helyzet. A fagy miatt sok baleset is történt, ami alapos felháborodást váltott ki a fővárosiaknál. Az emberek többsége nem érti, hogy az illetékesek miért nem előzték meg az utakon a tükör jég kialakulását, illetve nem orvosolták időben a problémát.
Harsánylejtő nagyon durva volt! 10 perc alatt jutottam le. Több autó fordult keresztbe. Majd lefelé mentek a felfelé helyett!
– írta egy III. kerületi lakos.
Az illetékesek, akik elrendelhetnék a csúszásmentesítést, ilyenkor hol vannak?
– kérdezte egy férfi.
Életveszélyes fel- és lemenni a villamoshoz, főleg, ahol elfogy a korlát a Vas Gereben utcai megállónál. Épp láttam, mikor egy néni kapaszkodott fel és egy harmincas nő ment le előttem, s mind a kettő szinte a túlélésért küzdött.
– írja egy XII. kerületi lakos.
A Mexikói útnál ma reggel minden le volt fagyva, pont ott, ahol sokan közlekednek, a kisföldalattiból jönnek vagy oda tartanak az emberek. Senki nem takarította se a járdát, se az úttestet. Nem a polgármester dolga volna, hogy erről gondoskodjon?
– kérdezi Dóra.
Én a Honvédkórháznál alig tudtam elkerülni az esést, nagyon csúszott az út. Takarítani kellene az utakat, járdákat ilyen jeges, ónos esős, havas időben!
– mondta Ilona.
Karácsony miatt vannak zöld foltok rajtam! Zuglóban a Bosnyák téri piacnál, éppen ott, ahol sok nyugdíjas is közlekedik, akkorát estem, mint az ólajtó. Nagyon csúszott a járda, nem volt sózva, semmilyen módon nem volt csúszásmentesítve. Még jó, hogy felkészültek a télre, gratulálok!
– panaszkodott Zoltán.
Megkérdeztük a főpolgármestert, miért váltak korcsolyapályává a főváros útjai. Választ a Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. FKF Köztisztasági Divízió sajtótól kaptunk, amit szó szerint közlünk:
"Tájékoztatjuk, hogy Budapesten kedd hajnalra a nedvesség - a levegő plusz 2-3 Celsius fokos hőmérséklete ellenére – az intenzív hideg szél hatására ráfagyott a burkolatra. A lefagyás az OMSZ prognózisának ismeretében Társaságunkat nem érte váratlanul. Munkagépeink már az éjszaka folyamatosan végezték fő- és közösségi közlekedési útvonalak preventív szórását. A nappali műszakban 32 szóró munkagéppel folytattuk a síkosságmentesítést. A főutak síkosságmentesítését a reggeli csúcsforgalom előtt befejeztük, a munkát a mellékutak szórásával folytattuk.
Munkavégzésünk eredményeként a prioritásként kezelt közösségi közlekedésben fennakadás sehol nem volt.
A budai, magasabban fekvő hegyvidéki mellékutcák síkosságmentesítését folyamatosan végezzük.
A Társaság Budapest több mint 5000 kilométer hosszúságú szilárdburkolatú úthálózatának takarítását a jogszabályban meghatározott, szigorú prioritási sorrendben végzi:
A mellékútvonal-hálózaton csak a főutak rendbetétele után kezdődhet meg a munkavégzés.
Ki kell emelnünk, hogy a fővárosban a síkosságmentesítés és a hóeltakarítás többszereplős feladat. Az ingatlanok előtti járdák síkosságmentesítése az ingatlanok tulajdonosainak, üzemeltetőinek kötelessége, társasházak esetében a lakóközösség köteles gondoskodni az épület előtti járdaszakasz takarításáról.
Fontos tudni, hogy a balesetet, sérülést szenvedőnek kell bizonyítania, mikor és hol történt az eset, ahogy a felelős felkutatása is az ő feladata. Éppen ezért a baleset után érdemes minél több bizonyítékot rögzíteni a helyszínen. Célszerű tanúkat keresni, nyilatkozataikat rögzíteni, fényképezni, videózni. Ha komolyabban megsérül, értesíteni kell a mentőket, rendőröket. Az ilyenkor kapott orvosi dokumentumokat és a rendőrségi jegyzőkönyvet meg kell őrizni. Ha mindez megvan, akkor a kártérítés, sérelemdíj iránti igényt és az ezekhez kapcsolódó bizonyítékokat írásban kell benyújtani, első körben az érintett önkormányzathoz, vagy egy megállóban történt esésnél az érintett közlekedési vállalathoz.