kulcsár edina
A rossz munkakörülmények és az alacsony fizetés miatt lasszóval kell fogni a dolgozókat.
100 ezer forintot fizet a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) annak a kukásnak, aki egy olyan újoncot tud szerezni, aki a mostani fizetés mellett 3 hónapnál tovább marad a cégnél hulladékrakodóként.
A cég egy volt dolgozója a Metropolnak elmondta, nem igaz, hogy folyamatos lenne a jelentkezés a munkakörbe, sőt, olyannyira nincs ember, hogy az FKF fejpénzt ajánl minden új dolgozó után: 40 ezret a próbaidő letelte, azaz 3 hónap után kap meg a „beszervező", 60-at pedig azután, ha az újonc letöltötte az első évét. Ebből az látszik, hogy a cég egyáltalán nem biztos abban, hogy az új munkatársak akár az első 3 hónapot is letöltik, a rossz munkakörülmények és az alacsony fizetés miatt ugyanis a többség még ez előtt továbbáll.
Míg régen csak kihalásos alapon lehetett bejutni, ma lasszóval kell fogni a hulladékrakodókat
– fogalmazott a volt dolgozó.
A kukások sztrájkja előtt az volt az utolsó csepp a pohárban, hogy a Budapesti Közművek (BKM) kommunikációs igazgatója az RTL Klubon a fizetéseket erősen megszépítette.
A BKM FKF Hulladékgazdálkodási Divíziójánál jó kukásnak lenni, hiszen Budapesten egy kukás a teljesítménytől függően akár 500 ezer forintos bruttó fizetést is hazavihet havonta
– állította Tringer Ágoston, de mint kiderült, az összeg ennek alig a fele.
A sztrájk második napján Mártha Imre, a BKM vezérigazgatója személyesen ment el a cég alá tartozó FKF Ecseri úti telepére, hogy megpróbálja rábírni a kukásokat a munkafelvételre. A másfél órás egyeztetésről kiszivárgott videó szerint a kétmilliós órával felszerelkezett közművezért alaposan megizzasztották a melósok.
A 10 fős tárgyalódelegáció egyik tagja arról beszélt, hogy a jelenlegi állomány nagyon leterhelt, mert az FKF-nél nincs elég hulladékrakodó. „60-70 éves emberek dolgoznak fizikai állományban, mert nincs más helyettük" – mondta. „Három hónapja nézem részletesen a jelentéseket: nettó beáramlás van" – próbálta cáfolni Mártha, amire óriási felzúdulás lett. „Hova? Azok az emberek hol vannak?" – kérdezte valaki meglepve. „Minden üzemegységből hiányzik 40, 50, de inkább 60 ember" – közölte egy másik. „Az új dolgozó kettő napot van itt, idejön, meglátja, mi a munka, kap egy fizetést, és viszontlátásra" – fogalmazott egy társa. „Ez mi? Ez a Kész átverés?" – hitetlenkedtek a delegáció tagjai.
Tény, hogy az emberhiány már akkora, hogy összevont járatokkal próbálja orvosolni a helyzetet az FKF. Ez azt jelenti, hogy megnövelték a kukásjáratok hosszúságát. A szelektív hulladékot szállítóknak pedig gyakran nem csak a saját járatukat kell leszedni, hanem ha korábban végeznek az aznapi munkával, be kell telefonálniuk a központba, hogy van-e még munka, és azt is meg kell csinálni. Márpedig plusz munka mindig van, mert a szelektív hulladékszállítók annyira leterheltek, hogy általában nem tudják teljesíteni az előírt napi tervet. Az elmaradás miatt bevezették a plusz pénzért vállalható szombati munkát is.
A kukások most egy időre abbahagyták a tiltakozásukat, és mint sokan mondták, „becsületből elviszik januárig a szemetet”, de ha nem lesz megegyezés a fővárossal és a közműholdinggal, januárban újrakezdhetik a sztrájkot.