RETRO RÁDIÓ

Kötelező kerékpáros KRESZ-vizsgát akar az Autóklub ügyvédje - ez az oka

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 09. 02. 05:40

Nem minden autós szabályozás ültethető át a bringásokra.

Itt az iskolakezdés, amivel együtt visszatértek az áthatolhatatlan közlekedési dugók is Budapestre. Ezek egyik legfőbb okozója a sok helyen észszerűtlenül létesített kerékpársáv, ami miatt újra fellángolt az autós-biciklis ellentét. A Metropol a Magyar Autóklub jogi vezetőjét kérdezte, milyen megoldást lát az ügyben. 

A kerékpárosok oktatása és a KRESZ-szabályok szélesebb körű ismerete abszolút indokolt lenne. Éppen ezért támogatjuk az iskolai kötelező kerékpáros-oktatást és az azt számonkérő vizsgát

– mondta Kovács Kázmér, aki szerint mindez leginkább a biciklisek érdeke, hiszen ők a legvédtelenebbek a balesetekben.

Fotó: Végh István / Metropol

Mivel itt, a Ripost oldalán szoktunk csinálni KRESZ-teszteket, tapasztalatból tudjuk, hogy a legtöbben alapvető szabályokkal sincsenek tisztában. Felsorolunk néhány ilyent, hogy te is tudd, mi a teendő, illetve mit nem szabad tenned, ha ilyen helyzetben találod magad bringázás közben: 

  • zebrán csak tolni szabad a kerékpárt, hajtani nem,
  • autóbuszsávban nem szabad a kerékpárosnak közlekednie, 
  • lakott területen kívül a főútvonalról balra kanyarodni kerékpárral tilos.

A főútvonalak azonban a lakott területen belül is sokszor gondot okoznak, erre a legjobb példa a budapesti Nagykörúton kijelölt kerékpársáv, amely miatt az amúgy sem túl nagy áteresztő képességű útvonal gyakorlatilag autóval járhatatlanná vált

Ami a kerékpáros városfejlesztést illeti, fontos lenne figyelembe venni, hogy ne feltétlenül a főútvonalakon létesítsenek kerékpárutakat. Ezek számára meg kellene keresni azokat a széles gyalogjárdákat, ahol a kerékpárutak és a gyalogosforgalom biztonságosan együtt vezethető 

– fejtette ki Autóklub jogi bizottságának elnöke. 

A szakértő kitért arra a napokban megjelent brit tervezetre is, amely – a kétkerekűek szabálytalankodásait megelégelve – nemcsak jogosítványt, de rendszámtáblát is előírna a bringások számára. Kovács Kázmér szerint a biciklik felrendszámozása nehezen lenne megvalósítható, mivel az ezzel járó adminisztráció a bringásoknak és a hatóságoknak is aránytalan többletterhet jelentene.

A témában írt előző cikkünkhöz pro és kontra rengeteg komment érkezett. A bringások az autósokat támadják, amiért azok nincsenek tekintettel rájuk, az autósok pedig a kerekezőket, akik össze-vissza cikáznak a kocsisorok között, kiszámíthatatlanul váltva sávot. S. Bálint azzal érvel, hogy mivel a kerékpáros is részt vesz a forgalomban, ugyanúgy egészségügyi alkalmassági vizsgát kéne tennie, mint a gépjárművezetőknek, maguknak a bicajoknak pedig az autókhoz hasonlóan műszaki vizsgán kellene megfelelniük. 

Annyira marjátok egymást autó kontra biciklis, miközben inkább az infrastruktúra kialakításának a felelőseit kéne kérdőre vonni 

– mutatott rá P. Géza, akinek a tanácsát alighanem a szakembereknek is érdemes lenne megfontolniuk, hiszen sok összeütközés – a szó szoros és tágabb értelmében is – megelőzhető lenne a kerékpársávok jobban megtervezett kijelölésével.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.