tóth gabi
Nem minden autós szabályozás ültethető át a bringásokra.
Itt az iskolakezdés, amivel együtt visszatértek az áthatolhatatlan közlekedési dugók is Budapestre. Ezek egyik legfőbb okozója a sok helyen észszerűtlenül létesített kerékpársáv, ami miatt újra fellángolt az autós-biciklis ellentét. A Metropol a Magyar Autóklub jogi vezetőjét kérdezte, milyen megoldást lát az ügyben.
A kerékpárosok oktatása és a KRESZ-szabályok szélesebb körű ismerete abszolút indokolt lenne. Éppen ezért támogatjuk az iskolai kötelező kerékpáros-oktatást és az azt számonkérő vizsgát
– mondta Kovács Kázmér, aki szerint mindez leginkább a biciklisek érdeke, hiszen ők a legvédtelenebbek a balesetekben.
Mivel itt, a Ripost oldalán szoktunk csinálni KRESZ-teszteket, tapasztalatból tudjuk, hogy a legtöbben alapvető szabályokkal sincsenek tisztában. Felsorolunk néhány ilyent, hogy te is tudd, mi a teendő, illetve mit nem szabad tenned, ha ilyen helyzetben találod magad bringázás közben:
A főútvonalak azonban a lakott területen belül is sokszor gondot okoznak, erre a legjobb példa a budapesti Nagykörúton kijelölt kerékpársáv, amely miatt az amúgy sem túl nagy áteresztő képességű útvonal gyakorlatilag autóval járhatatlanná vált.
Ami a kerékpáros városfejlesztést illeti, fontos lenne figyelembe venni, hogy ne feltétlenül a főútvonalakon létesítsenek kerékpárutakat. Ezek számára meg kellene keresni azokat a széles gyalogjárdákat, ahol a kerékpárutak és a gyalogosforgalom biztonságosan együtt vezethető
– fejtette ki Autóklub jogi bizottságának elnöke.
A szakértő kitért arra a napokban megjelent brit tervezetre is, amely – a kétkerekűek szabálytalankodásait megelégelve – nemcsak jogosítványt, de rendszámtáblát is előírna a bringások számára. Kovács Kázmér szerint a biciklik felrendszámozása nehezen lenne megvalósítható, mivel az ezzel járó adminisztráció a bringásoknak és a hatóságoknak is aránytalan többletterhet jelentene.
A témában írt előző cikkünkhöz pro és kontra rengeteg komment érkezett. A bringások az autósokat támadják, amiért azok nincsenek tekintettel rájuk, az autósok pedig a kerekezőket, akik össze-vissza cikáznak a kocsisorok között, kiszámíthatatlanul váltva sávot. S. Bálint azzal érvel, hogy mivel a kerékpáros is részt vesz a forgalomban, ugyanúgy egészségügyi alkalmassági vizsgát kéne tennie, mint a gépjárművezetőknek, maguknak a bicajoknak pedig az autókhoz hasonlóan műszaki vizsgán kellene megfelelniük.
Annyira marjátok egymást autó kontra biciklis, miközben inkább az infrastruktúra kialakításának a felelőseit kéne kérdőre vonni
– mutatott rá P. Géza, akinek a tanácsát alighanem a szakembereknek is érdemes lenne megfontolniuk, hiszen sok összeütközés – a szó szoros és tágabb értelmében is – megelőzhető lenne a kerékpársávok jobban megtervezett kijelölésével.