kulcsár edina
A kerékpárosklub szerint csak a szigorúbb számonkérés javítana a közlekedési morálon.
Abban mindenki egyetért, hogy fejleszteni kell a biciklis közlekedést, de abban is, hogy gondosan megtervezve – nem pedig átgondolatlanul és ötletszerűen, ahogy most Budapesten. A Metropol megkérdezte a kerékpáros szövetség vezetőjét, mit gondol a fővárosban egymásnak ugrasztott két- és négykerekű-tulajdonosok közötti ellentétről.
Szerintem nincsenek külön autósok vagy bringások, sokan az egyik nap autóban ülnek, másik nap biciklin, ahogy én is
– mondta Kürti Gábor, aki szerint a baj az, hogy nem tiszteljük egymást a közlekedésben. Ezen pedig csak az segíthet, ha szigorúbban fognak büntetni a rendőrök.
Én úgy látom, hogy azokat a szabályokat tartják be az emberek Magyarországon, aminek kockázata van. Nem azért hajt valaki 130 helyett 150-nel az autópályán, és nem azért megy át biciklivel vagy gyalog a piroson, mert nincs tisztában a szabályokkal, hanem mert úgy dönt, hogy felülbírálja azokat
– vélekedett a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki mindazonáltal a nemrégiben felmerült biciklis rendszámnak nem látja értelmét, mivel annak az adminisztrációs költsége egy vagyon lenne, ami – különösen vidéken – nagy felháborodást keltene. Európában utoljára Svájcban volt ilyen, de azt is visszavonták legalább húsz éve. Ugyanakkor nem is a fővárosi biciklisávoktól várja a változást, mivel szerinte a közlekedési morál ettől nem fog javulni.
Esetleg akkor lesz kevesebb a baleset, ha úgy lesznek kialakítva az utak, hogy csökkentsék a figyelmetlen vagy szabálytalan járművezetők okozta kockázatot
– mondta Kürti Gábor.
Emlékezetes, hogy két éve még Fetter Erik kerékpárversenyzőt is elgázolta egy autós, aki nem adta meg számára az elsőbbséget. A sportoló kulcscsont- és többszörös csigolyatörést szenvedett, és az egész szezont ki kellett hagynia a baleset miatt.
Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos javaslatára egyébként már 12 éves kortól – tehát amikortól főútvonalra lehet hajtani biciklivel – minden általános iskolás KRESZ-oktatásban részesül, és nemsokára kötelező vizsgát is tesznek majd. De ettől még nem oldódik meg az a helyzet, hogy azért nem kerékpároznak többen, mert nem érzik biztonságban magukat.
Ez a probléma sokkal összetettebb annál, hogy hirtelen felindulásból sárga vonalakat húzok az úttestre
– fogalmazott Révész Máriusz azzal kapcsolatban, hogy Karácsony Gergely főpolgármester utasítására a kerékpársávok létesítésével felére szűkítették a körutakat Budapesten.
Szakmai és civil szervezetek bevonásával készítették el azt a Közlekedési Kisokost, amit minden negyedik osztályos megkap immár negyedik éve. Már tavaly, a Giro d’Italia budapesti rajtja előtt készültek a vizsgák megtartására is, de a járványhelyzet akkor közbe szólt. A pandémia elmúltával viszont ismét napirendre került, hogy a 4., 5. és 6. osztályos gyerekek tegyenek közlekedési alapvizsgát. Ami azért is időszerű, mert közúti balesetben évente 100-150 emberrel többen halnak meg nálunk az uniós átlaghoz képest.