RETRO RÁDIÓ

Kellenek-e rendszámok a biciklikre?

Ripost
Szerző
Ripost
Létrehozva2022. 09. 03. 06:30

A kerékpárosklub szerint csak a szigorúbb számonkérés javítana a közlekedési morálon.

Abban mindenki egyetért, hogy fejleszteni kell a biciklis közlekedést, de abban is, hogy gondosan megtervezve – nem pedig átgondolatlanul és ötletszerűen, ahogy most Budapesten. A Metropol megkérdezte a kerékpáros szövetség vezetőjét, mit gondol a fővárosban egymásnak ugrasztott két- és négykerekű-tulajdonosok közötti ellentétről.

Szerintem nincsenek külön autósok vagy bringások, sokan az egyik nap autóban ülnek, másik nap biciklin, ahogy én is 

– mondta Kürti Gábor, aki szerint a baj az, hogy nem tiszteljük egymást a közlekedésben. Ezen pedig csak az segíthet, ha szigorúbban fognak büntetni a rendőrök.

Fotó: Wolf Géza

Én úgy látom, hogy azokat a szabályokat tartják be az emberek Magyarországon, aminek kockázata van. Nem azért hajt valaki 130 helyett 150-nel az autópályán, és nem azért megy át biciklivel vagy gyalog a piroson, mert nincs tisztában a szabályokkal, hanem mert úgy dönt, hogy felülbírálja azokat

– vélekedett a Magyar Kerékpárosklub elnöke, aki mindazonáltal a nemrégiben felmerült biciklis rendszámnak nem látja értelmét, mivel annak az adminisztrációs költsége egy vagyon lenne, ami – különösen vidéken – nagy felháborodást keltene. Európában utoljára Svájcban volt ilyen, de azt is visszavonták legalább húsz éve. Ugyanakkor nem is a fővárosi biciklisávoktól várja a változást, mivel szerinte a közlekedési morál ettől nem fog javulni.

Esetleg akkor lesz kevesebb a baleset, ha úgy lesznek kialakítva az utak, hogy csökkentsék a figyelmetlen vagy szabálytalan járművezetők okozta kockázatot 

– mondta Kürti Gábor.

Emlékezetes, hogy két éve még Fetter Erik kerékpárversenyzőt is elgázolta egy autós, aki nem adta meg számára az elsőbbséget. A sportoló kulcscsont- és többszörös csigolyatörést szenvedett, és az egész szezont ki kellett hagynia a baleset miatt.


Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos javaslatára egyébként már 12 éves kortól – tehát amikortól főútvonalra lehet hajtani biciklivel – minden általános iskolás KRESZ-oktatásban részesül, és nemsokára kötelező vizsgát is tesznek majd. De ettől még nem oldódik meg az a helyzet, hogy azért nem kerékpároznak többen, mert nem érzik biztonságban magukat.

Ez a probléma sokkal összetettebb annál, hogy hirtelen felindulásból sárga vonalakat húzok az úttestre

– fogalmazott Révész Máriusz azzal kapcsolatban, hogy Karácsony Gergely főpolgármester utasítására a kerékpársávok létesítésével felére szűkítették a körutakat Budapesten. 

Szakmai és civil szervezetek bevonásával készítették el azt a Közlekedési Kisokost, amit minden negyedik osztályos megkap immár negyedik éve. Már tavaly, a Giro d’Italia budapesti rajtja előtt készültek a vizsgák megtartására is, de a járványhelyzet akkor közbe szólt. A pandémia elmúltával viszont ismét napirendre került, hogy a 4., 5. és 6. osztályos gyerekek tegyenek közlekedési alapvizsgát. Ami azért is időszerű, mert közúti balesetben évente 100-150 emberrel többen halnak meg nálunk az uniós átlaghoz képest.

Ripost hírek

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.