tóth gabi
Megint hosszabb szakaszon utazhatunk, de cseppet sem lesz egyszerűbb dolgunk.
Nagy csinnadrattával közölte a BKV tavasszal, hogy a felújítás alatt álló 3-as metró három belvárosi állomását visszaadják az utasforgalomnak. És valóban, befejeződött a Semmelweis Klinikák, a Corvin-negyed és a Kálvin tér állomási rekonstrukciója, így a kék metró ismét Budapest belvárosáig közlekedett. De az öröm nem tartott túl soká, 6 hét múlva ismét lezárták a vonal legnagyobb részét, és azóta csak a Göncz Árpád városközponttól Újpestig tartó nyúlfarknyi szakaszon jártak a szerelvények.
Az anyagszállításokra normál utasforgalom mellett nagyon szűk időkeretek állnak rendelkezésre, gyakorlatilag csak az éjszakák és a hétvégék. Ráadásul sok olyan munka is van, ami nem végezhető el ilyen rövid idő alatt. Ilyen a kitérők megújítása, ami sínfelszedéssel jár és a nagyobb volumenű azbesztmentesítés is
– indokolta az újabb leállást a Ripost-nak Vincze Júlia, a projekt kommunikációs irányítója.
A nyolc hétig tartó vágányzár augusztus 15-én ér véget, ekkortól ismét lehet a kőbányai végállomás felé is utazni a metrón. Túlságos nyugalomra azonban nem érdemes berendezkedni: a metró a Nagyvárad téren nem áll meg, a tér környéke az M30-as állomáspótló busszal közelíthető meg. Ezzel egyidejűleg – augusztus 13. és 16. között – pótlóbusz jár majd az újpesti szakaszon is, majd két-három naponta módosul a közlekedés a kék vonalon. De másként járnak a vonatok esténként és hétvégén is, hogy a közelgő nemzeti ünnepünkről ne is beszéljünk. Hogy ez kissé érthetetlen? Tényleg az, a BKK bonyolult ábra segítségével próbálja elmagyarázni:
A lényeg így foglalható össze:
A kettébontott közlekedést az indokolja, hogy a vonal középső szakaszán még mindig folynak az átépítések. A Nyugati pályaudvar, Arany János utca, Deák Ferenc tér és Ferenciek tere állomásokon a mozgólépcsők beépítése és a ferdepályás felvonók szerkezeti kialakítsa eltérő ütemben halad, egyes helyszíneken még az előkészítésnél tartanak, máshol már a beépítés is megtörtént. A gépészeti rendszerek elhelyezése, a burkolatok szerkezeti kialakítása és felrakása is párhuzamosan zajlik. A Dózsa György úti állomáson az utólagos akadálymentesítés részeként a lifteket építik be.
Az utolsó szakaszban újul meg a Lehel tér és Nagyvárad tér. Az építkezés korábbi fázisaiban ezeken az állomásokon fordultak vissza a szerelvények, most az ehhez kiépített rendszert bontják vissza, közben pedig azbesztmentesítenek és javítják a szigeteléseket.
A kék metró jövő év áprilisától jár ismét a teljes vonalon. A projekt befejezésének határideje ugyan 2023. június 29-e, de az ígéretek szerint a föld alatti forgalom már tavasszal helyreállhat.