tóth gabi
A józan ész győzelmét jelenti az orosz olajembargó ügyében hozott európai uniós döntés - mondta Kovács Zoltán nemzetközi kommunikációért és kapcsolatokért felelős államtitkár a BBC brit közszolgálati rádiónak adott nyilatkozatában.
A BBC politikai és közéleti műsorokra szakosodott négyes csatornájának keddi késő esti hírmagazinjában elhangzott interjúban Kovács Zoltán kijelentette:
Magyarország nem az Oroszország elleni további szankciók akadályozója, de ezeknek a józan észre kell alapulniuk, és arra a felismerésre, hogy az energiát érintő szankciók esetében vannak korlátai annak, hogy mit lehet megtenni.
Hozzátette: ez nem csupán Magyarországra, de több más EU-tagországra is vonatkozik.
Az államtitkár szerint az Európai Unió szárazföldi országai - Magyarországon kívül Szlovákia és Csehország is - nagyon jelentős mértékben függnek az orosz szállításoktól, és egyszerűen nincsenek abban a helyzetben, hogy azonnali hatályú szankciókat léptethessenek érvénybe.
Úgy fogalmazott: az aranyszabály az, hogy nem szabad olyan szankciókat bevezetni, amelyek "nagyobb fájdalmat okoznak Európának, mint Oroszországnak".
Kovács Zoltán idézte Orbán Viktor miniszterelnök kijelentését, amely szerint az olajembargó azonnali bevezetése atombombáéhoz mérhető hatást gyakorolna a magyar gazdaságra, nem beszélve Magyarország lakosságáról.
Az államtitkár hangsúlyozta: senki nem kérheti olyan szankciók érvénybe léptetését, amelyek romba döntenék Magyarországot, a magyar gazdaságot, a magyar háztartásokat. Ez észszerűtlen és lehetetlen is lenne - tette hozzá.
Arra a riporteri felvetésre, hogy senki nem beszélt az orosz olajszállítások egyik napról a másikra történő leállításáról, és mindig is arról volt szó, hogy lesz idő alternatív beszerzési források felkutatására, Kovács Zoltán azt mondta: Magyarország világossá tette, hogy ezt nemhogy az idei év végéig, de a következő négy-öt évben sem lehet megoldani. "Ez egyszerű, kemény fizikai-gazdasági realitás" - fogalmazott az államtitkár.
Kijelentette: ne kérjenek a tagországoktól olyasmit, amit nem lehet azonnal vagy rövid távon végrehajtani, különösen úgy, hogy nincs garancia olyan intézkedésekre, amelyek enyhíthetnék Magyarország szinte egyoldalú függését.
Az államtitkár szerint Magyarország különböző irányokból jelentős nyomást, sőt zsarolást is érzékelt, utalások hangzottak el például ukrán részről arra, hogy "valami történhet a csővezetékekkel". Zsarolással sem lehet azonban Magyarországot rászorítani nemzeti érdekei diktálta álláspontjának módosítására, ugyanúgy, ahogy nyugat-európai politikusok sem kötnének kompromisszumot saját nemzeti érdekeik rovására - mondta a kedd esti BBC-interjúban Kovács Zoltán.
A legutóbbi uniós csúcstalálkozón megvédtük a rezsicsökkentést. Megakadályoztuk azt a brüsszeli javaslatot, amely betiltotta volna az Oroszországból származó olaj használatát Magyarországon - áll a Kormányzati Tájékoztatási Központ legfrissebb közleményében.
A közlemény kiemeli: a megállapodás alapján azok az országok, amelyek csővezetéken kapják az olajat, továbbra is a régi feltételekkel folytathatják a gazdálkodásukat.
Az Európai Unióban már így is az egekben vannak az energiaárak, és magas az infláció. A szankciók miatt egész Európa egy világgazdasági válság szélén táncol. Ilyen körülmények között kibírhatatlan lett volna számunkra, ha drágább olajjal kell működtetnünk a magyar gazdaságot.
Ez felért volna egy magyar gazdaságra ledobott atombombával. Az eredeti brüsszeli csomag elfogadása 55-60 százalékkal növelte volna az üzemanyagok árát, amely más termékek árát is tovább emelte volna.
A magyar álláspont a kezdetektől fogva világos volt: elítéljük Oroszország katonai beavatkozását, segítő kezet nyújtunk az Ukrajnából érkező bajbajutottaknak, de továbbra sem engedhetjük meg, hogy a magyar emberekkel fizettessék meg a háború árát.
Az olajembargó-javaslat is mutatja, hogy az Európai Uniónak mennyire nincs már önálló politikája – figyelmeztetett Horváth József, az Alapjogokért Központ biztonságpolitikai tanácsadója.
A Ripost megkérdezte a magyar autósokat, mi a véleményük az uniós embargóról és a benzinárak növekedéséről. A válaszok egyöntetűek voltak: mindegyikük ellenzi és fel van háborodva. A fuvarozók és taxisok egyenesen úgy fogalmaztak, hogy ez számukra maga lenne a vég. Egyetértenek az árstoppal és támogatják a kormányfő álláspontját.
A múlt héten látott napvilágot Brüsszel újabb, Oroszország elleni szankciójának terve, ami a legtöbb gazdasági szakértő szerint nem Oroszországnak, hanem az európai embereknek fájna. Magyarországot lehetetlen helyzetbe hozná az embargó, ezért a kormány jó előre bejelentette: megvétózza a tervezetet, ha az nem tartalmaz az orosz olajról történő leváláshoz elegendő időt és pénzt.
Ma Magyarországon a legalacsonyabbak az üzemanyagárak az uniós országok között. Abban az esetben, ha a benzint és a gázolajat nem a Brent típusú olajnál mintegy 30 százalékkal olcsóbb orosz olajból állítaná elő a MOL, nálunk is 700-800 forintra menne fel az üzemanyag ára.
Budapesti fuvarozók: csődbe mennénk a brüsszeli olajembargó miatt
Ha a brüsszeli olajembargó miatt eltörölnék a benzinárstopot, csődbe mennék - mondta egy taxis az Origónak.
A portál megkérdezett néhány taxist és vállalkozót arról, mi történne, ha megszűnne az árak befagyasztása.
Nem örülnék neki, mert ezzel minden másnak is nőne az ára. Remélem, minden marad így - magyarázta az egyik taxis aki Skodájával épp az utasára várt a Keleti pályaudvar mellett, és egy kollégája is csatlakozott hozzá.
„Én is azt remélem, hogy ez a nagy áremelkedés nem fog megtörténni és fent tudják tartani az üzemanyag árstopot. Nálunk most emeltek tarifát, hétfőtől, kötve hiszem, hogy egyhamar megint emelnének. Bele sem merek gondolni, hogy mi lesz itt, ha drasztikusan, még jobban megemelkedik mindennek az ára.”
Egy másik taxis, aki éppen akkor érkezett egy utassal, azt mondja, ha a 95-ös benzin ára elérné a 800 forintot, ő otthagyná a taxizást: ”Így már nem biztos hogy megérné. Szerencsére tudnék más munkát végezni, de várjuk ki a végét. A mostani áremelés óta nagyot csökkent a forgalom, de remélem, javulni fog a helyzet. Amíg tartják az üzemanyagárat, addig jó.
Nagyon nem örülnék annak, ha 800 forint lenne egy liter üzemanyag. Belegondolni is rossz. Bízom benne, újra meghosszabbítják az árstopot - mondta.
Egy szolgáltató vállalkozó azt mondta az Origónak, hogy egy ilyen magas benzinárat ő már rá kellene, hogy terheljen a megrendelőre, vagyis, ha megszűnne a benzinárstop, magasabb lenne a kiszállási díja.
„Nem csak Budapesten dolgozunk, hanem gyakran vidéken is, oda is el kell jutni valahogyan, az autó üzemanyaggal megy. Sajnos akkor drágábban fogunk dolgozni„ - magyarázta.
Képtelenség ekkora áremelést kigazdálkodni, ha a brüsszeli olajembargó miatt el kell törölni a benzinárstopot, csődbe mennék. Nem hiszem, hogy megint emelnénk az árainkat, de ha mégis, nem lenne, aki beülne a taxiba. Mindenképp meg kell akadályozni ezt - mondta egy másik taxis, aki Toyota Priusával éppen a Baross úton várt utasra.