tóth gabi
Startjel a régi Bengálinak, búcsú az Ikarustól.
Igazi ritkaság állt forgalomba ezen a hétvégén a hajdani 18-as BKV-villamosvonalon, a budapesti utasok viszont búcsút mondhatnak az utolsó még közlekedő 415-ös Ikarusnak.
A BKV 50. születésnapjára kapta vissza régi fényét, de felújítása után először állt forgalomba június 11-én az egyirányú Bengáli, amellyel ugyan már korábban is találkozhattak a fővárosiak, de a mostani hétvége az első alkalom arra, hogy utazhassanak a kelenföldi főműhelyben készült és ezért „házi csuklós” néven ismert villamos prototípusán. A jármű több mint hatvan éve, 1961-ben gördült ki először a budapesti sínekre, amikor a csuklós villamos fogalma még ismeretlen volt, csak átjárós ikerkocsikat csináltak, ezért egy pár napig a hátsó résznek külön pályaszáma is volt.
Az egyirányúsága azt jelenti, hogy a mostani fővárosi villamosokkal ellentétben csak a jobb oldalán helyeztek el ajtókat és egy vezetőállása volt, ezért csak olyan viszonylatokon közlekedhetett, ahol hurokvágány segítette a visszafordulást. Nem csoda, hogy akkor budapesti karrierjének hamar befellegzett, most azonban régies, de mégis modern vonalai és különleges színe miatt nosztalgiavillamosként ismét hódítani készül.
Az Ikarus 415-ösök fővárosi pályafutása viszont most ér véget. Több mint három évtizedes szolgálat után köszön el Budapest útjaitól a típus forgalomból utolsóként távozó darabja, a stílusosan BPI-415 rendszámot viselő autóbusz. Ez az Ikarus 1987-től volt a BKV állományának meghatározó járműtípusa, de az elmúlt évtizedek új buszbeszerzéseinek köszönhetően a belvárosból már teljesen kiszorult, és az idei év tavaszára mindössze egyetlen működőképes példány maradt a közlekedési cég forgalmi állományában. Most érkezett el az idő ennek a végleges „nyugdíjazására”. A távozó autóbuszt utolsó forgalmi állapotában őrzik meg a későbbi nosztalgiaközlekedés céljára.