tóth gabi
Alig kezdett el épülni 2020 őszén a Budapest-Balaton kerékpárút biatorbágyi szakasza, a baloldal máris blokkolta az eredeti nyomvonalat. A munkálatok azóta állnak, hamarosan helyi népszavazáson próbálja a lakosság eldönteni, hol haladjon át városukon a kerékpárút.
Több mint hatmillió forintjába fog kerülni Biatorbágy városának az a helyi népszavazás, amit „Egyetért-e ön azzal, hogy a Budapest–Balaton-kerékpárút Biatorbágy belterületi szakasza ne a Szabadság út – Nagy utca nyomvonalon kerüljön kiépítésre?” kérdésben írtak ki. A Budapest-Balaton kerékpárút, röviden csak BUBA, kormányzati finanszírozású főberuházás, a fővárost a magyar tengerrel összekötő, 120 kilométeresre tervezett kerékpárútnak egy 2,2 kilométeres szakasza Biatorbágyon fog áthaladni. Az agglomerációs város szakaszára kiírt pályázat már 2020 őszén lezárult, szerződést is kötöttek a kivitelezővel, ám ők alig kezdtek hozzá a munkához, a baloldal azonnal blokkolta azt. Viták kezdődtek a nyomvonalról, az eredeti útvonalat támadók leghangosabb szószólója Szél Bernadett lett, akit állítólag biatorbágyi polgárok kerestek meg azzal, hogy a város belterületén keresztül haladó kerékpársáv nyomvonala nem megfelelő.
Az ellenzők azt szeretnék, hogy a kerékpárút ne a főutcán, hanem a kisebb forgalmú mellékutcákban haladjon, míg az eredeti nyomvonal támogatói szerint a városnak éppen az lenne az érdeke, hogy könnyen elérhetőek legyenek az üzletek, vagy éppen a gyerekek számára az iskolák, melyek a főutcán találhatóak. Az eredeti nyomvonalat nem támogatók „Nem ide BUBA” néven szerveződtek össze, legfőbb problémájuk, hogy szerintük a város főutcáján haladó bicikliút balesetveszélyes, vagy éppen az, hogy a megépítéséhez fákat vágnának ki. Ezeknek azonban több tény is ellentmond. Tény például, hogy az eredeti nyomvonalon az út északi oldalán önálló kerékpárutat terveztek, megtartva a járdát. Ez alól csak a buszmegállók környéke képez kivételt, ahol valóban közös gyalog-és kerékpárút lenne, itt azonban az 1,5 méter széles buszváró mellett 2,7 méter széles útjuk lenne a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak, amit a szakemberek biztonságosnak ítélnek meg. Tény az is, hogy az eredeti nyomvonal kiépítéséhez egyetlen védett fát sem vágnának ki, egy fát egy másik helyre helyeznének át, amiket pedig kivágnak, azok törvényileg nem is minősülnek fának, mivel törzsátmérőjük nem éri el a 10 centimétert, ráadásul ezeket is pótolnák máshol.
A város polgármestere, Tarjáni István 2020 őszén már több órás lakossági fórumot is tartott a témában, de mivel az kudarcba fulladt, végül helyi népszavazást írtak ki, ennek lezárultáig felfüggesztették a nyomvonal kialakítását.
A koronavírus-járvány miatt ez idén június 26-ára tolódott, miközben a BUBA a város déli részétől Etyekig már meg is épült.
Éppen ezért ideiglenes nyomvonalat kellett kijelölni a városban, erről 2021 őszén tartottak lakossági konzultációt. A döntés az lett, hogy a Patak utcán haladjon a kerékpárút, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Kerékpáros Koordinációs Főosztályánál azonban ez a kijelölt útvonal szakmai aggályokat vetett fel, ezért Révész Máriusz kormánybiztos online egyeztetést kezdeményezett, melynek eredményeként az a szakmai és politikai konszenzus jött létre, hogy a Patak utcai nyomvonal mellé ki kell jelölni a Petőfi utcán keresztül haladó nyomvonalat is.
Miközben többen „Nem ide BUBA” feliratú lepedőket tettek ki kapuikra az eredeti nyomvonalon, így tiltakozván ellene, mások úgy vélik, hogy már megint csak arról van szó, hogy valamilyen fejlődésnek gátat vessenek.
A város déli részétől, egészen pontosan a Sóskút-Etyeki elágazótól már készen van a bicikliút Etyekig, ezen a szakaszon igazán festői a kilátás.