tóth gabi
Ahogy véget értek a parlamenti választások, Karácsony beismerte, hogy Budapestet valójában nem tudja kormányozni az ellenzéki városvezetés, mert csak a választásokig terveztek költségvetést. A Ripost7 cikke.
Budapest főpolgármestere előállt a nagy tervvel, amivel – a várható felhördülés miatt – nem mert a választások előtt: bár állandó dugó van a városban, ő az egész pesti alsó rakpartot is lezárná, kerül, amibe kerül. Aztán, hogy fokozza, Karácsony Gergely gyorsan még hadjáratot is hirdetett – na nem a dugó, hanem a gyorshajtók ellen… A Ripost7 cikke.
Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes nemrég maga ismerte el, hogy a főváros vezetése már a 2022-es költségvetés elfogadásakor tudta, hogy nem reális, amit megszavaztak: tudták, hogy nem tudják kormányozni Budapestet, mert nem lesz elég a pénz. Abban bíztak, hogy ellenzéki győzelem esetén az új kormány majd kisegíti a fővárost…
Karácsony Gergelyt 2019-es megválasztása óta csak az érdekelte, hogy megbuktassa a kormányt
– emelte ki nemrég a Magyar Nemzetnek Bagdy Gábor volt főpolgármester-helyettes, reagálva többek között arra, hogy a jelenlegi városvezetés kormányváltásra számított, és így csak fél évre tervezték a büdzsét.
„Az, hogy Budapest 2022-ben féléves költségvetést készített, mindenképpen Karácsony Gergely kudarca” – emelte ki Bagdy Gábor, aki 2010 és 2019 között volt Budapest pénzügyi főpolgármester-helyettese.
Bagdy úgy véli: abból a 180 milliárd többletből, amelyet Tarlós István otthagyott a főváros kasszájában, Karácsonyék úgy gondolták, hogy kihúzzák addig, amíg megnyerik a választásokat. De Karácsony az előválasztás után sem törődött a főváros ügyeivel – emlékeztetett Bagdy. Hozzátette: a főpolgármester így most eljutott oda, hogy kénytelen attól a mostani, Fidesz–KDNP-kormánytól segítséget kérni, amelynek eddig folyamatosan keresztbe tett.
Kiss novemberben azt jelentette be, hogy ha nem kapnak kormánytámogatást, néhány napon belül leállhat a budapesti tömegközlekedés. Az már nem kapott akkora publicitást, hogy ennek oka a főváros késlekedése volt, ugyanis a budapesti vezetés nem írta alá az agglomerációs együttműködési megállapodást, ami a pénz kifizetésének előfeltétele… Végül folyószámlahitelből oldották meg a finanszírozást, amíg a támogatás megérkezett.
Az idei költségvetést is csupán fél évre tervezték, bízva a kormányváltásban. Ez elmaradt, ezért a főváros ismét a kabinettől követel pénzügyi segítséget.
Karácsony Gergely a Telexnek adott interjújában elmondta: sürgető feladat „a költségvetésünk újraszabása, mert azt világosan megmondtuk annak idején, hogy év közepéig tudtunk számolni, és el kell indítanunk a 30 milliárd forintos működésihitel-felvételi procedúrát is, ami szükséges ahhoz, hogy a főváros túlélje ezt az évet. Most nem kötök fogadásokat arra, hogy a kormány támogatást, illetve engedélyt ad-e nekünk ehhez…”
„A pesti alsó rakpart Lánchídtól délre eső része teljesen autómentes lesz” – jelentette be Karácsony Gergely a Telexnek adott interjújában. Mindezt persze az április 3-i választások után, addig nem merte, félve az autósok felhördülésétől…
Karácsony maga is beismerte: „várnom kellett eddig a hétig, felismerve azt, hogy lehet, nem a kampány a legjobb időpont rá”. A Telexnek úgy fogalmazott, hogy „folytatjuk a programom végrehajtását, olyan lépésekkel, amiket az ember nem a választási kampányban tud és akar megtenni.”
Karácsony a főváros észak–déli legfontosabb közlekedési tengelyét, a pesti rakpartot zárná le, melynek az a legfőbb szerepe, hogy zökkenőmentes közlekedési kapcsolatot alakítson ki a külvárosi kerületek között.
A főpolgármester arról is beszélt: „a statisztikák szerint kevesebb dugó van Budapesten, mint 2019-ben volt”. Ám ez tévedés. A Ripost is többször beszámolt róla, hogy mekkora felháborodást váltott ki a közlekedők körében, amikor az egyébként is forgalmas Nagykörúton elvett egy sávot az autósoktól, ezzel pedig csak súlyosbította a fővárosi dugókat. Ám ezzel nem érte be. Elvett egy sávot az autósoktól a már egyébként is járhatatlan Hegyalja úton is. A Metropol többször is kiszámolta, mennyi pluszidőt jelent az autósoknak a Karácsony-káosz, és napi 44 perc jött ki a legforgalmasabb szakaszokon.
A dugókról a főpolgármester korábban úgy vélekedett, hogy azokról az autósok tehetnek. Meg is üzente nekik, hogy „szálljanak ki a kocsiból, és menjenek gyalog”. Persze neki nem okoznak gondot a dugók, ugyanis valamiért úgy érzi, hogy a szabályok, törvények fölött áll. Az Origo egyik olvasója szúrta ki, hogy Karácsony Gergely autója idén januárban megint a buszsávot használta, akárcsak egy korábbi alkalommal.
Először jöttek az értelmetlen és átgondolatlan körúti biciklisávok, amikről Karácsony Gergely sem a lakossággal, sem a civil szervezetekkel nem egyeztetett. Majd szinte egyszerre rendelte el a legfontosabb közlekedési csomópontok felújítását, az eszetlen kapkodás miatt eközben gyakran egyszerre zárták le a fő- és elkerülő utakat, Az amúgy is zajló belvárosi metrófelújítás idején fogott bele a pesti alsó rakpart átépítésébe, majd másfél évi töketlenkedés után csak júniusban záratta le a Lánchidat a felújítás miatt.
Nyáron jöttek a Blaha Lujza tér felújítási munkálatai forgalomterelésekkel, betontömbökkel, sávlezárásokkal. A körúti lámpaprogramot is oda-vissza állítgatták, miközben újabb „forgalomcsillapítási” ötleteket próbálgatnak Erzsébetvárosban.
Karácsony Gergelynek nemrég ismét sikerült meglepnie az autósokat… Még ellenzéki körökben is döbbenten néztek egymásra, amikor kiderült, hogy a „dugók ura” nem a dugók megszüntetését, hanem a gyorshajtást látja Budapest legnagyobb közlekedési problémájának, ezért újabb hadjáratot indít az autósok ellen…
A Karácsony-féle „megoldás” a szokásos: hangzatos bejelentés a Facebookon, kitűzve azt a nagyszerű célt, hogy 2050-ig – azaz 28 év múlva – nullára csökkenjen a halálos balesetek száma. Aztán meghirdette, hogy készüljön a gyorshajtás elleni „átfogó közlekedésbiztonsági stratégia”, hatalmas „társadalmi vitával”… A társadalmi vita első lépéseként mondjuk lemehetne az utcára valamelyik reggel a számára hajnali fél 8 körül, és megkérdezhetné a dugóban ülő autósokat, hogy gyorshajtanak-e…