tóth gabi
Pikó András kampányát is segíthette 2019-ben a DatAdat.
Már 2019-ben is a DatAdatban látta az ellenzék a csodafegyvert. Ez derül ki az Index birtokába került felvételből, melyen Pikó András, Józsefváros ellenzéki polgármestere kifejtette, hogy szeretné, ha Bajnai Gordon és volt titkosszolgálati minisztere, Ficsor Ádám cége segítené a kampányát. Pikó 2019 májusában beszélt erről, amikor mint civil jelöltet elvitték bemutatni a Józsefvárosi MSZP taggyűlésére. A több, mint kétórás beszélgetést – amelynek a DatAdatra vonatkozó egyik részletét közölte most az Index – egy helyi szocialista politikus rögzítette.
A hanganyagon Pikó András a következőket mondja:
„A DK-tól nem tudom, hogy mit fogok kérni (...) csak hallom, hogy a DK mögött van egy olyan datamining cég, amelyet egykori titokminiszter, meg izé, hogy azt, amit Dobrev Klára mögött láttunk, ilyen socialmediás, meg adatbányászatot, tehát, hogy olyan embereket is lehet, hogy el tudtak érni, akiket egyébként másként nem. Lehet, hogy csak annyit kell kérni tőlük, hogy figyeljetek, hadd dolgozzanak már kicsit erre a kampányra is."
A józsefvárosi polgármester szavai több információt is megerősítenek mindabból, amit a lap hozott nyilvánosságra a DatAdattal kapcsolatban. Egyrészt kiderül, hogy Pikóé lehetett egyike annak a tizenkét polgármesteri kampánynak, amelyeket az adathalász cég támogatott. Mint ismert Ficsor Ádám, a Bajnai-kormány volt titkosszolgálati minisztere egy beszélgetésen azzal dicsekedett, hogy több helyhatósági kampányban is segítették az ellenzéket 2019-ben.
12 kampányban dolgoztunk azon a választáson, és közülük 12 polgármester nyert. (...) Ez nagy győzelem volt
– mondta egy hangfelvételen Ficsor Ádám.
Pikó András szavai azt is alátámasztják, hogy a DatAdat csapatánál a közösségi médiában összeszedett adatokat felhasználva profilozzák a választókat, hogy aztán az ellenzék oldalára állítsák őket. Erről a cégcsoport ausztriai leányvállalatának tájékoztatási igazgatója, Patrick Frank a következőket mondta:
„Mint tudod, ahogy egy online kampányt folytatsz, és futtatod a hirdetéseket, az egyik célod az, hogy összegyűjts annyi információt az emberekről a közösségi médiából, amennyit csak lehetséges. És tudod, a targetáláson túl, amit a Facebookon tudsz csinálni, tudsz valamiféle mikrotársadalmi közösséget is megcélozni. És idővel, a kérdőívekkel és minden más forrással együtt, amit belehelyezel a kampányba, elkezdesz fejleszteni egy szavazói személyiséget."
Végül, a józsefvárosi ellenzéki polgármester szavai egybecsengenek az Index azon információjával is, hogy – Bajnai Gordon döntése alapján – a DatAdat segítségével nyerhette meg Márki-Zay Péter az előválasztást. Pikó András ugyanis 2019 májusában még arról beszélt, hogy Dobrev Klára mögött látható a DatAdat csapatának munkája. A DK jelöltje simán meg is nyerte az előválasztás első fordulóját, majd nagy meglepetésre kikapott attól a Márki-Zay Pétertől, aki tőle közel 15 százalékkal lemaradva mindössze a harmadik helyen végzett az első fordulóban és csak a korábban Bajnai Gordon által támogatott Karácsony Gergely váratlan visszalépése révén vehette föl a versenyt a Demokratikus Koalíció jelöltjével.