kulcsár edina
Micsoda átalakulás! A sínek leköltöznek a föld alá, a nagycsarnokból egy többszintes, modern pályaudvar lesz. Ja, és a Westend elől elköltözik a lerobbant parkoló és a buszpályaudvar – írja a Ripost7.
A világ és Magyarország építészeinek legjobbjai szálltak versenybe, hogy megtervezhessék az új, kibővített, 21. századi Nyugati pályaudvart, és a teljes környezetét megújítsák. Döntött a szakmai zsűri, és a világhírű brit építésziroda, a Grimshaw Architects nyerte meg a Nyugati tervpályázatát. London, Melbourne, Los Angeles, New York pályaudvarait, metróállomásait is ők tervezték – tette közzé Fürjes Balázs, a főváros és az agglomeráció fejlesztéséért felelős kormánybiztos.
Egy 21. századi, többszintes, modern pályaudvarként születik újjá a Nyugati, a föld alatt egy 6 vágányos vasúti mélyállomással, ahová a jövőben a Duna alatti vasúti alagút is beérkezik majd. A felszínen az Eiffel-csarnok megmarad, mögötte egy új, 13 vágányos vasúti csarnok épül.
Az Eiffel-csarnok épületén belül az utcaszinten megszűnik a vasúti forgalom. Az így felszabaduló területen Budapest új színfoltja és új találkozási pontja, közösségi tere jön létre: boltokkal, kávézókkal, rendezvénytérrel, éttermekkel.
A Nyugati pályaudvar és környezete, azaz a Váci út–Dózsa György út–Podmaniczky utca–Nagykörút által határolt városrész teljes megújítását tervezik. Ez Budapest legbelvárosibb barnamezős, vasúti területe, amely ma zöldet és belvárosi funkciókat szorít ki Budapest belső részéből. Megújításával 23,5 hektár, vagyis közel két Városmajornyi terület szabadulhat fel és válhat nagy részt zöldterületté.
Az új park a Podmaniczky utca mentén fut majd végig, a Városliget és a Nagykörút térségét zöldfolyosóként köti össze. A 17 hektáros pihenőterületen futókör és több közösségi sportpálya is épül. A családosokat több korosztályos játszótér várja majd, pelenkázóval felszerelt mosdókkal. Kutyás élménypark és nagy, zöld pihenőterek jönnek létre hatalmas zöldfelületekkel. A parkot új épületek szegélyezik majd, ezek Terézváros felé zajvédő falként is funkcionálnak. A vasúti motorszín ipari műemlék épülete kulturális funkciót kap.
Az összetett várostervezési feladatra nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázatot írtak ki a Vitézy Dávid irányításával működő kormányzati Budapest Fejlesztési Központ csapatával.
A pályaműveket egy 21 tagú nemzetközi szakmai zsűri bírálta el, a zsűri elnöke Fürjes Balázs volt.